Edimax EW-7711UMn Review

Obelink 22 maart 2013, laatste update op 21 april 2015, 114 views

Edimax EW-7711UMn

Bij mij heeft dit product onder Windows niet kunnen scoren. Uiteindelijk heeft deze stick zijn plaats gevonden op een Lubuntu systeem waar het voldoet.

Pluspunten

• Blijkt op een Linux systeem beter te werken

Minpunten

• Werkt moeizaam en slecht onder Windows.
  • Draadloze verbinding alleen op zeer korte afstand mogelijk.

Voor een klusje kwam ik deze wireless usb stick weer tegen en heb hem nog eens proberen in te zetten. Helaas zonder succes, zoals meestal, reden voor mij om dit review te schrijven.

Bij mij werkt deze wireless adapter alleen op de zeer korte afstand, en dan nog met moeite. Binnen dezelfde kamer met visueel contact naar het modem kan er nog verbinding gemaakt worden, verder niet.

Op plekken waar een laptop zonder problemen een prima verbinding heeft, ziet de Edimax vaak nog niet eens de netwerken.

De stick is in diverse situaties geprobeerd, dus verschillende computers, netwerken en locaties, de uitkomst blijft hetzelfde. Ook usb verlengkabeltjes voor een betere ontvangstpositie boden geen uitkomst.

De drivers verplichten vrij dwingend om Edimax connectivity software te installeren. Deze is erg lastig om te gebruiken. Handiger is het deze stap over te slaan en de standaard Windows connectivity te gebruiken. Hoewel dit de prestaties niet verbeterd.

Aanpassing 21-04-2014: onder Linux geen gedoe met de drivers, werkt zonder gezeur. Over het bereik onder Linux kan ik niets zeggen.

Heb jij ook een Edimax EW-7711UMn?