Buffalo Linkstation Duo LS-WX2.0TL-R1-EU 2TB Review

Felix-B 21 maart 2013, 3.550 views

Buffalo Linkstation Duo LS-WX2.0TL-R1-EU 2TB

Pluspunten

• RAID1
  • BitTorrent
  • FTP (met en zonder inlog/account
  • Goedkoop bij de Wehkamp en gewoon de volgende dag leveren (andere sites zetten wellicht wel eens nep-recensies op hun eigen site, ik vertrouw Tweakers méér)
  • Goed forum (ik had fout I17 bij het converteren naar RAID1, op het forum vond ik meteen de reden)

Minpunten

• Maakt relatief veel lawaai
  • Drivelettertoewijzing kon iets handiger/overzichtelijker

Features Score: 5
21 maart 2013

Gisteren ontvangen.
1e NAS die ik heb (en dat had ik veel eerder moeten doen!).

Dankzij Internet kun je je tegenwoordig goed voorbereiden, dus wist ik al:
Buffalo is een groot merk, internationaal.
Raid 1 mogelijk (dé koop-reden voor mij),
FTP,
BitTorrent,
Werkt ook op de MAC (nog uit te testen).

Neerzetten + aansluiten gaat snel, maar installeren is een beetje tricky (+ dat de menu's traag werken).

Read the funny manual, Read the funny manual, Read the funny manual.

Oftewel: ik had al veel gelezen over het lastige omzetten van RAID 0 naar RAID 1, maar als je de handleiding leest/volgt gaat het goed.

NB wat veel mensen op forums vergeten: omzetten naar RAID 1 duurt 3 tot 24 uur (!!!!), dus klagen ze dat het ingewikkeld is of zelfs fout gaat. dat is dus niet zo als je je maar aan de handleiding houdt (lees pagina 38 t/m 41).
TIP: lees/download de handleiding vooraf voordat de NAS wordt geleverd, dan kun je je alvast inlezen als dit je 1e NAS wordt. Dit heb ik ook gedaan en dan heb je alvast wat theorie gehad.

Geluid is aanzienlijk, je kunt hem niet op je kamer hebben; de schijven 'schrapen' een beetje.
En de NAS is traag, mede omdat je bij RAID 1 de data 2x wegschrijft.

TIP: kopieer op de achtergrond naar de NAS en werk intussen rustig door.
Dat doe ik ook terwijl ik deze review type.

Verder niets dan lof.
APPS voor Android en Apple,
Lage aanschafprijs,
mooie kast,
achteraf tóch makkelijk installeren, het is alleen wat anders denken

Detail waar ik heel blij van wordt: je moet 3 stukken 'transportkarton' verwijderen; het 3e (lastige) stuk heeft een treklipje zodat dat makkelijk kan.

Een NAS is ook ideaal als je een kleine SSD hebt en je data op de NAS kunt zetten.

Update 3 april 2013:

Traagheid werd vreselijk; 3 MB kopieren in 3 minuten etc.
Daarop de NAS direct op de Router aangesloten: gaat als de brandweer!!!!
Bleek dat de router/hub waar 'ie eerst op stond waarschijnlijk de bottleneck was, goede tip voor anderen.

10 april 2013

Heb de NAS nu al 3 weken, begint te wennen.

Wat niet went, is de slechte service van Wehkamp: wanneer krijg ik mijn factuur?

Heb jij ook een Buffalo Linkstation Duo LS-WX2.0TL-R1-EU 2TB?

Redelijke review. Maar misschien kan je wat meer kopjes gebruiken. En ook een link naar de betreffende handleiding, als het een *must* is om deze te lezen... :)

Verder nuttige review, precies punten waar ik mee zat bij het oriënteren op een (eerste) NAS.
Wat ik mis is merk harde schijf bijvoorbeeld en z. Welke zitten erin?