Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

canterwoodcore 21 maart 2013, laatste update op 21 maart 2013, 1.147 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• Goedkoop voor een degelijk mechanisch toetsenbord
  • Geen overbodige aspecten
  • Aanslag Cherry MX Black is fantastisch
  • Gewicht en vormgeving zorgen voor een prettige ervaring

Minpunten

• Gebrek aan linker Windows toets is wennen
  • Rechter Shift is kleiner

Reden aanschaf
Vanwege het verslijten van mijn oude draadloze toetsenbord heb ik besloten deze te gaan vervangen met een degelijk mechanisch toetsenbord. In het verleden heb ik veel getypt op de welbekende IBM Model M (het slagschip) en dit heb ik altijd een heerlijke ervaring gevonden. In veel opzichten komt dit toetsenbord ermee overeen. Beiden zijn ze zeer solide gebouwd, ze zijn hoog en hebben mechanische toetsen. Dit toetsenbord onderscheidt zich echter van zijn oudere broer op een aantal belangrijke vlakken.

Mechaniek
Dit toetsenbord is voorzien van de zogenaamde Cherry MX Black toetsmechanieken, wat naar mijn idee ook meteen de belangrijkste feature aan dit toetsenbord is. In tegenstelling tot de moderne toetsenborden die zich onderscheiden op het gebied van multi-mediafeatures, backlights of macroknoppen brengt dit toetsenbord ons terug naar de basis. Ja, het is mogelijk in combinatie met de knop die wordt gesierd met het SteelSeries-logo je geluid harder en zachter te zetten, play/pause in te schakelen, het geluid te dempen en om naar het vorige/volgende nummer te springen, maar dat is het dan ook.

De aanslag van de Cherry MX Black toetsen vind ik persoonlijk erg fijn. De tactische feedback zoals je die gewend bent van de IBM's is niet aanwezig op dit toetsenbord; bij deze wordt de toetsaanslag geregistreerd zodra je voorbij een bepaald punt komt en dit 'doorgeefmoment' is niet voelbaar in de toetsmechaniek. Ik vind dit zelf geen probleem omdat ik voornamelijk de aanslag zelf belangrijk vind en niet zozeer de feedback. Voor de mensen die naar een toetsenbord op zoek zijn dat voelbare feedback levert zou ik zeggen: Zoek verder.

Layout
Mijn versie van het toetsenbord heeft een vrij gewone US layout. Zoals eerder gemeld zit er in plaats van een Windows-toets aan de linkerkant een toets met het logo van SteelSeries die als Fn-key (ofwel modifier voor je F-toetsen) dient om zo de mediatoetsen te activeren. Ik was er behoorlijk aan gewend een Windows-toets aan de linkerkant te hebben omdat ik veel shortcuts gebruik. In eerdere reviews is ook gemeld dat dit niet softwarematig te omzeilen is, maar er bestaan wel hardwarematige oplossingen voor als je de soldeerbout niet schuwt. SteelSeries heeft er ook voor gekozen om de backslash naast de rechter Shift-toets te plaatsen, en de Shift-toets iets kleiner te maken. Ook dit moet even wennen, daar je je rechterhand iets verder naar rechts moet verplaatsen om Shift in te drukken. Als je blind typt kan dit als storend worden ervaren, maar ik persoonlijk had er niet veel moeite mee.

Uitstraling en gewicht
De uitstraling van deze ramplank is erg klassiek en simpel, en dat bevalt mij persoonlijk wel. Hij is ontzettend stevig gebouwd en hij is behoorlijk zwaar. Tijdens intensieve gamesessies wilde mijn oude toetsenbord nog wel eens verschuiven. Dat is bij dit apparaat helemaal geen probleem, hij blijft netjes op zijn plek liggen. Hij heeft geen uitklapbare pootjes, maar is zo gebouwd dat hij altijd onder een hoek ligt. Hier gaat mijn voorkeur naar uit omdat dit minder gevoelig is voor slijtage, maar je levert wel iets in wat aanpassing naar je eigen voorkeur betreft.

Als je op zoek bent naar een mechanisch toetsenbord tegen een instapprijs (zie Pricewatch voor actuele prijzen) dan is dit zeker een aanrader. Ben je op zoek naar meer features zoals USB- of audiopoorten dan kun je beter in een iets hoger prijssegment kijken.

Update 20 januari 2013: De Steelseries begon dubbele toetsaanslagen te registreren. Daar ik dit onacceptabel vind in een toetsenbord van deze prijs heb ik hem teruggebracht naar de lokale MediaMarkt waar ik hem om kon ruilen voor een Razer Blackwidow 2013. Hierover meer in deze review.

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?