ASRock A780FullDisplayPort Review

Reinman 10 mei 2008, laatste update op 10 mei 2008, 2.805 views

ASRock A780FullDisplayPort

Pluspunten

• 780G Chipset
  • Displayport

Minpunten

• Plaats 24pins connector

Layout Score: 3
Ik heb gekozen voor de A780FullDisplayPort omdat dit het enige 780G moederbord was dat snel leverbaar was. Dit moederbord is voor de PC van mijn zwager en hij wou een pc voor onder de 300 euro. Daarom gaat deze pc met een paar dagen weer weg, maar omdat er nog geen review stond dacht ik, laat ik er dan maar een schrijven.

Algemeen

Bordje word in een niet te grote doos geleverd met veel reclame er op wat er wel niet allemaal in zou zitten. De prijs is op zich redelijk te noemen, alhoewel deze nu nog een beetje aan het stijgen is. Ik heb er ongeveer ~65 euro voor betaald. De prijs van de 780G moederborden ligt en stuk hoger dan voor de 690G moederborden, maar dit zal na verloop van tijd wel gaan zakken. De 780G bied genoeg extra's boven de 690G om voor de 780G te kiezen. Namelijk, lagere stroom verbruik en hogere prestaties. Ook zit de ATI UVD nu aanboord, welke volledig hardwarematig ondersteuning heeft voor het afspelen van HD.

Featureset

Als ik de voorkant van de doos mag geloven, dan zit dit kleine bordje bom vol features. Dat is ook zeker waar, maar het meeste is toch redelijk standaard.

Hier volgt een lijst met de belangrijkste connectoren en componenten.

- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (green @ x16 mode)
- 1 x PCI Express 2.0 x1 slot
- 1 x DeskExpress Hot Plug Detection header
- 1 x COM port header
- 1 x HDMI_SPDIF header
- 1 x IEEE 1394 header
- 2 x USB 2.0 headers (support 4 USB 2.0 ports)
- 1 x WiFi/E header
- 6 x Ready-to-Use USB 2.0 Ports
- 1 x RJ-45 LAN Port
- 1 x IEEE 1394 Port
- HD Audio Jack: Line in / Front Speaker / Microphone

Zoals je ziet is het voor een mATX bordje best rijk uitgerust met 6 Sata poorten en 6 usb poorten. Ook beschikt het bordje over een 16 lanes 2.0 slot. Dit is voor de toekomst mocht er uitgebreid worden naar een losse videokaart erg mooi. Een Pci-e 2.0 slot is niet alleen sneller maar kan ook meer stroom leveren. Hierdoor is het dan niet nodig om hem aan een pci-e power connector te hangen.

Mee geleverde accessoires.

- Floppy/ATA 133 cables
- 1 x SATA data cable (optional)
- 1 x SATA 1 to 1 power cable (optional)
- 1 x HDMI_SPDIF cable (optional)
- 1 x ASRock DisplayPort card
- 1 x DVI-to-HDMI converter

Het belangrijkste is, zoals in de naam ook staat, de DisplayPort. Voor het gebruik op toekomstige TV's is dit natuurlijk super handig. Er zijn nog maar weinig videokaarten die displayport ondersteunen, dus is dit wel redelijk voor uit strevend. Toch in mijn ogen is het meer een gimmick dan dat je er nu echt iets aan hebt. Zeker mijn zwager niet die deze pc gewoon als office pc gebruikt.

Een ander ding wat mij opviel, of eigenlijk tegen viel was het mee leveren van maar liefst 1 sata kabel. Mijn gigabyte gaf me er 4. 6 sata headers 1 kabel, beetje jammer. Nu weet ik dat het niet de duurste kabels zijn, maar ik had het toch netjes gevonden als ze er meer bij hadden gedaan.

Layout

De layout is eigenlijk het enige waar ik niet zo over te spreken ben en wel hier om: De 24 en 4 pins connector zitten, als je voor de open kast staat links van de processor. Nu is het gelukkig geen probleem geweest bij de NSK4480B, maar als deze in mijn silentium moest, dan zou de 24 en 4 pins connector OVER de processor koeler heen moeten, of vreemd onder of boven langs moeten. De silentium heeft de voeding namelijk rechts onder zitten en niet links boven. Ik vind dit een beetje een vreemde keuze want bij de meeste moederborden zit de 24 pins in iedergeval rechts. Ook zou de processor koeler, als ze de socket verder naar links hadden geplaatst, goed onder de fanduct komen.

Prestaties
Voor een IGP zijn de prestaties helemaal niet slecht

3D mark 06 op 1024x7863Dmarks
128MB1420
265MB1513
512MB1519
3D mark 05 op 1024x7863Dmarks
128MB2268
265MB2343
512MB2359

Bij overclocking verder op meer over de IGP prestaties

Video:
Ook heb ik de videoversnelling getest met het clipje "the living sea" welke hier te downloaden is.
Ik heb dit getest met windows mediaplayer 11. Nu ondersteund deze niet alles van AVIVO, maar er zit wel hardware matige versnelling in.

Video versnelling disabled:
Video versnelling aan:

Stabiliteit & betrouwbaarheid

De Boot Failure Guard (B.F.G.) werkt goed. Toen de voltages te laag werden of het geheugen het niet meer trok, zette de BFG de waarden weer naar stock en gaf een melding dat hij dit gedaan had. Dan had je de keuze verder booten of naar de bios gaan.

Verder nog totaal geen craches etc mee gemaakt.

Overklokbaarheid
Dat heb ik gedaan, maar niet zo als je zou verwachten. Ik heb de IGP overgeklokt om te kijken wat die kon. De processor heb ik ondergevolt.

Processor:
Deze draait nu op 0.9 25volt. Het valt mij op dat bijna alle mensen die deze processors(45watt X2's) ondervolten, op ~0,9 uit komen. Misschien dat een bepaalt onderdeel van de processor dat minimaal 0.9 volt nodig heeft. Het nadeel van het ondervolten, of überhaupt het voltage aan te passen, is dat cool and quiet niet meer werkt.

InstellingVerbruik total PC in idle (Amb ~22 graden)Onder load
0.925 Volt58 (System 30, Cpu 36)62 (System 30, 39)
Cool and quiet45 (System 30, Cpu 36)82 (System 30, 48)
RMClock op 0.925volt45 (System 31, Cpu 36)62 (System 31, 39)

Ik heb dus een vervelende keus, of continue rond de 60 of hoge uitschieters. Temperaturen zijn met fan instelling op low, wat ongeveer een constante 2445 rpm is.

Edit: Na een heleboel met het programma RMclock the hebben geklooid heb ik nu het voor elkaar dat deze en terug schakeld en de voltages laag heeft.

IGP Overclocken:
De IGP kan ook worden overgeklokt. Ik kwam zonder voltage verhogen tot 650mhz. Daar boven was het niet helemaal stabiel meer.

3Dmark met 265MBClockfrequentie in mhz3Dmarks
3Dmark05 5002343
3Dmark056502463
3Dmark065001513
3Dmark06 6501610

Geen indrukwekkende winsten. Ik denk dat het geheugen de IGP een stuk tegenhoud. Als het goed is komen er versies met onboard geheugen. Deze zullen denk ik een stuk beter presteren.

Compatibiliteit
Ik heb niet zo veel op het bordje gezet, maar het geheugen werkt goed. Alleen draait het dankzij de multi niet op 400(800ddr)mhz en heb ik het ook nog niet voor elkaar gekregen om hem er wel op te laten draaien. Ik ben een beetje een leek qua AMD systemen tweaken.

Ondersteuning door fabrikant
Op de website staan de nieuwste drivers en de downloads zijn best snel. Alleen mag je maar een gelimiteerd aantal connecties maken. Dat vind ik toch wel een beetje slecht.

De prijs is wel goed, hij zal nog wel gaan zakken naar ~50 euro. De prestaties die het bord levert zijn zeker niet slecht en het bordje zou dus ook zeker goed staan in elke office of htpc.

Al met al is het best een goed bordje en ik denk dat mijn zwager ook zeer tevreden gaat zijn met zijn erg stille en zuinige pc.

Heb jij ook een ASRock A780FullDisplayPort?

Inderdaad werk Cool 'n' Quiet niet meer goed.

Maar er zijn programma's waarmee je dat kunt oplossen.
Ik gebruik RMClock (RightMark CPU Clock utility).
Daarmee kun je ook gecontroleerd voltages instellen
per clocksnelheid (die weer wordt gekozen afhankelijk
van de belasting).

Dat vervangt dan dus de standaard Cool 'n' Quiet die niet werkt...
Ik heb RMClock inderdaad ook geprobeerd, maar ik kreeg het niet zo dat deze terug schakelde. Hij bleef op 2100mhz draaien. Zal er nog eens goed naar kijken :)

Edit: ik heb het voor elkaar :D. Twas wat gelkooi met instellingen, maar het is toch gelukt.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 10 mei 2008 16:55]

Hé, dat wist ik niet. Zou dat 'nieuw' zijn? Bij mijn 'oude' AsRock 939 met een X2-3800 @ 2300 werkt CnQ wél, en mijn PC draait eigenlijk altijd op de laagste snelheid (CnQ gooit de multiplier naar 5x en het voltage omlaag, dus dan draait-ie op 1150Mhz).
Ik heb dus een vervelende keus, of continue rond de 60 of hoge uitschieters
Ik zou dan gaan voor de hoge uitschieters. In een office-omgeving zal hij 99% vd tijd op lage snelheid staan, behalve misschien bij Word opstarten :+ Ik werk op mijn PC (programmeren) en dit is voor CnQ geen aanleiding om de snelheid omhoog te schroeven. Alleen bij spelletjes of unrarren gaat-ie omhoog.

Overigens: nette review!
Mooie review en duidelijke plaatjes en scores. Ik heb voor een kameraad een MSI K9A2GM besteld, ook met een 780G chipset, ben erg benieuwd wat dit systeempje gaat doen icm. een 5000+ en 2GB ram.
Nette review! Hoe krijg je het voor elkaar met dit warme weer :P
Door 's ochtends te computeren :P
"Alleen draait het dankzij de multi niet op 400(800ddr)mhz en heb ik het ook nog niet voor elkaar gekregen om hem er wel op te laten draaien."

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem (en met mij nog enkelen) en geen idee hoe ik het zowel dual-channel als op 400mhz moet krijgen. Met meer dan twee reepjes klokt hij automatisch de helft eraf. Mocht je ooit een antwoord vinden, let me know! :)

Erg nette review, zo zie je er helaas niet veel. Fijn om te lezen en lekker overzichtelijk. Hulde!

Je kan het op lossen door je HTT omhoog te schuiven, maar dan gaat je processor ook harder.... Persoonlijk zou ik gewoon graag de divider op 5 willen zetten(kan ik niet instellen) om zo op 420mhz uit te komen. Dat geheugen kan die overclock wel aan.
er zit dus een video kaart in(vga) hoeveel MB is dit?

edit: ah ik zie het al, shared video geheugen tot 512MB

[Reactie gewijzigd door devhouse op 19 oktober 2008 16:03]

Deze heeft idd gewoon shared video geheugen. Er zijn wel bordjes met een 780G chipset en eigen geheugen(side port memory). Die zijn vaak wel een stukje duurder.