DeLonghi EN520 Lattissima Zilver Review

Anakin239 21 maart 2013, 2.254 views

DeLonghi EN520 Lattissima Zilver

Pluspunten

• Warmt snel op
  • schakelt automatisch uit
  • Gemakkelijk schoon te maken
  • Geeft aan wanneer ontkalkt moet worden

Minpunten

• mag iets sneller koffie zetten
  • maakt best veel herrie

Inmiddels zijn er 16 verschillende smaken van Nespresso en zijn er ook klonen beschikbaar dus vast voor ieder wat wils, daar wilde ik het deze review niet over hebben. En over smaak valt niet te twisten. Wilde het daarom alleen over de machine hebben.

Vorig jaar hebben wij deze aangeschaft als vervanging van een Citiz & Milk machine. Naast de espresso houden wij erg van Cappuccino vandaar dat we ook een melkopschuimfaciliteit bij de machine wilde hebben. Het voornaamste probleem wat wij hadden met de Citiz & Milk is het schoonmaken van de Aeroccino dat is namelijk zeer lastig en vormde vaak een reden dat we geen cappuccino meer dronken.

Dat is een verademing bij de lattisima+ machines. Je vult een reservoir met melk, plaatst het op de machine, kopje er onder en met 1 druk op de knop komt er of een cappuccino of een latte maciato uit. De hoeveelheid schuim is af te stellen met een draaiknop op het melkreservoir. De hoeveelheid koffie is ook af te stellen voor de verschillende producten door de knop langer ingedrukt te houden.

Na het zetten van de latte of cappuccino plaats je een ander kopje onder het pijpje waar de melk uit komt en hou je de clean knop ingedrukt. Met stoom wordt het binnenwerk gereinigd en kan het reservoir of weer in de koelkast of in de vaatwasser.

Als er veel koffie gezet is gaat na een paar maanden automatisch een lampje branden voor het ontkalken. Ook dat is heel makkelijk de schoonmaakvloeistof in het waterreservoir een ander pijpje plaatsen op de plek waar het melk reservoir moet, een bak om de vloeistof weer op te vangen en 1 druk op de knop en de hele machine wordt ontkalkt. Een kind kan de was doen.

Dit is inmiddels onze 4 machine (iedere keer vervangen omdat we meer functionaliteit wilden) maar het is absoluut de beste. Alle Nespresso machines zetten de koffie op ongeveer dezelfde manier maar deze maakt alle bijzaken van de koffie wel heel gemakkelijk van het zetten van de cappuccino tot het schoonmaken.

Zou ik toch nog dingen anders willen hebben, ja zoals alle Nespresso machines maakt deze ook best veel herrie en duurt het zetten van 1 kopje best lang. Dat mag wel wat minder maar verder is het een ideaal apparaat. Hij is wat aan de prijs, maar als je wacht tot er weer een aanbieding is met 50 euro korting wordt het al interessanter.

Heb jij ook een DeLonghi EN520 Lattissima Zilver?