Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

joopvanderlugtNewbie 9 mei 2008, laatste update op 9 mei 2008, 2.015 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• mooi uiterlijk

Minpunten

• geen grote kopieeropdrachten

Ik heb de 1Tb versie.

Aansluiting op netwerk was geen probleem (inclusief Mionet). Ik heb een Belkin router.
Dus begon ik de schijf te vullen met data van andere externe (USB-)schijven.
Ter controle eerst maar eens een map van 20Gb.
Dat ging traag, maar, wat erger was, na een uur of twee de foutmelding:
Code 1236 Netwerkverbinding is afgebroken door het lokale systeem
Via logs in systeembeheer kon ik nog de volgende meldingen terughalen:

1 Deze computer heeft automatisch het IP-adres voor de netwerkkaart met netwerkadres 0030BDFA32C0 geconfigureerd. Het gebruikte IP-adres is 169.254.165.11.

2 Deze computer kan het netwerkadres niet vernieuwen (van de DHCP- server) voor de netwerkkaart met netwerkadres 0030BDFA32C0. De volgende fout is opgetreden:
De time-outperiode van de semafoor is verlopen. . De computer zal doorgaan om zelf een adres van de netwerkadresserver (DHCP-server) proberen te krijgen.

3 Uw computer heeft de lease verloren van het IP-adres 192.168.2.2 op de netwerkkaart met netwerkadres 0030BDFA32C0.

Vervolgens Mybook direct aangesloten op PC.
Hetzelfde probleem, dus het ligt niet aan de router of aan het draadloos zijn.

De fabrikant gemaild en die verwijst naar hun knowledge database waarin letterlijk staat:
Problem:
A WD My Book World Edition hard drive is no longer shown in your local network.
Cause:
This issue could be caused by drive overheating, network configuration changes, or the MioNet application on the computer system is not running. This could also be caused by trying to transfer more than 1000 files or over 500 MB to the drive at one time. This action may cause the drive to stop responding to the network.
Daar zakte mijn broek van af en ik ga hem nu inruilen.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

:D hahaha dat kan toch niet! Zoiets kun je gewoon echt niet maken.....
Hoewel dit niet echt een review te noemen is geef ik je een extra ster, want dit is wel hele nuttige info, ik was zelf ook aan het kijken naar dit soort schijven......

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 9 mei 2008 10:37]

Heb zelf ook al meerdere malen met dit type Nas gewerkt. Snelheid is inderdaad redelijk dramatisch. Een beetje jammer om dan een Gigabit netwerk aansluiting te monteren als de prestaties zwaar achterblijven. Oorzaak hiervan is de beroerde electronica (qua processorkracht/snelheid) die de data moet kunnen doorvoeren.

Het probleem van de ip-adressering is natuurlijk makkelijk te voorkomen door de drive een vast adres te geven. Dat is mogelijk via de web-interface. Wel vreemd dat je niet met grote bestanden kunt werken.

@c-sharp: een WD mybook world heeft wel een USB aansluiting, maar deze is alleen geschikt om hierop een USB drive aan te sluiten, niet om je NAS op je werkstation aan te sluiten
Bij de eerste foutmelding ligt je probleem ergens bij de DHCP server (dus netwerk); het IP-adres ligt in de APIPA-range, hetgeen aangeeft dat je geen DHCP lease hebt ontvangen. Ik veronderstel dat je je eigen intern netwerkje eens moet nakijken vermits je zeegt een router te gebruiken.

Als je hetzelfde probleem krijgt wanneer je rechtstreeks met USB naar de doos gaat (dus zonder netwerk) is er toch iets helemaal verkeerd ingesteld? Je kan toch geen netwerkfouten krijgen als je geen netwerk gebruikt voor de verbinding?
Uw leuke review.. ^^
Maar misschien wat meer info over het apparaat? :+
Hij heeft een simpele test gedaan en was hierdoor al zwaar ontevreden over het product, logisch dat hij er dan niet verder naar kijkt, WD geeft het zelf ook aan.

4/5 sterren want dit is wel belangrijke informatie voor toekomstige kopers, maar een grafiekje zou het af maken (snelheid)
Ter verduidelijking van "Vervolgens Mybook direct aangesloten op PC":
Dit gebeurde middels een bijgeleverde netwerekkabel, en vervolgens het creeren van een LAN-verbinding met vaste adressen (dus geen DHCP).
Aan de hand van de andere reviews had ik zoizo niet eens dit apparaat gekocht, alleen maar rotzooi ermee geloof ik :P