Specificaties Dual core @ 2,6GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron G1610 Boxed Review

StefanvanGelder 20 maart 2013, laatste update op 20 maart 2013, 2.149 views

Intel Celeron G1610 Boxed

Pluspunten

• Verbeterde GPU t.o.v. vorige generatie

Minpunten

• Geen

Ik heb deze processor gekocht omdat die onderdeel uitmaakt van het budgetsysteem in de Best Buy Guide van maart 2013. De Intel Celeron G1610 is de directe vervanger van de Intel Core G530. Intel heeft deze processor met een lage prijs in de markt gebracht, hij kost momenteel nog geen 40 euro. Hiermee zit die op hetzelfde prijsniveau als zijn voorganger. Vaak zie je dat een opvolger wat duurder in de markt wordt gezet zodat eerst oude voorraden kunnen worden verkocht, maar dat is bij deze processor gelukkig niet het geval.

De processor zelf beschikt over twee rekenkernen die op 2.6GHz draaien. Dat is 200 MHz hoger dan de G530. De verwachting is dus dat die net iets beter presteert dan zijn voorganger, tegen en lager verbruik. Verder biedt deze processor weinig bijzonders, het is natuurlijk ook en Celeron processor, die bedoeld is voor de budget markt.

De processor is getest in combinatie met:
ASRock Asrock H61M-DG3/USB3
Chieftec Mesh CT-01B
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Samsung 840 series SSD 120GB

Overigens een opmerking over de compatibiliteit: ondanks dat de processor niet op de CPU supportlijst staat van het moederbord, wordt de processor netjes herkent door het moederbord. Dit is dus geen reden om deze combinatie niet aan te schaffen!

Prestaties
Ik heb drie benchmarks gedraaid met deze processor om de prestaties te meten. Allereerst meet ik de single-threaded performance met SuperPi, multi-threaded performance met Chinebench 11.5 (32-bit scores!) en om de grafische kracht te meten heb ik 3DMark Vantage gebruikt.

SuperPi

Core i5 3350P 4.73 punten

3DMark Vantage - GPU score
G1610 1054 punten
G530 695 punten

De CPU prestaties zijn iets verbetert, maar vooral de GPU prestaties zijn behoorlijk toe genomen. Tijdens deze dagen waarin hardwarematige versnelling door de GPU geen uitzondering meer is, is dit toch wel een goede verbetering t.o.v. de G530.

Qua verbruik kan ik het verschil tussen de Intel G530 en de G1610 wat lastiger in kaart brengen. Het zijn namelijk totaal verschillende systemen waardoor dit een oneerlijke test zou zijn. Qua warmte productie zit het wel goed! Mede door het lage tdp heeft de stock koeling geen problemen om de processor koel te houden. Tijdens prime95 liep de temperatuur niet verder op dan 50 graden.

Wat mij betreft is deze processor de ideale processor om in een budgetsysteem te zetten. De prestaties zijn voldoende om te kunnen internetten en office applicaties te gebruiken. Wil je echter zwaardere applicaties of games gaan spelen dan is een andere processor al snel een betere keuze. Vooral de lage prijs maakt deze processor interessant.

Heb jij ook een Intel Celeron G1610 Boxed?

Mooi om een review van budget processor te zien! Die zie je maar al te weinig. Dit terwijl deze processors toch erg belangrijk zijn voor de huis tuin en moeder pc en veel bang voor buck leveren.

Ook fijn dat je even laat horen dat de processor niet per se op de cpu support hoeft te staan om te werken.
Goed en duidelijk prestaties weergegeven, het enige wat nog erg cool zou zijn is als je de game prestaties samen met een mid range gpu zou kunnen laten zien want hij werkt volgens mij prima voor een uber budget game pc.

Mocht iemand nog meer willen weten over deze cpu is er een Duitse forum review die erg gedetailleerd is http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1172977