Jiayu Jiayu G2 JY-G2 Zwart Review

Mafketel 20 maart 2013, laatste update op 22 maart 2013, 2.043 views

Jiayu Jiayu G2 JY-G2 Zwart

Pluspunten

• Zie maar eens een vergelijkbare telefoon te scoren voor rond de $130,- Kweenie wat ik er nu uiteindelijk voor betaald heb, maar daar kom ik op terug. net geen 100,= dus. heb wel de 512mb dualcore versie, anders gaat de prijs snel richting de g3.

Minpunten

• moest wel wat aanpassen voordat hij werkte als telefoon(microfoon stond verkeerd ingesteld)

Dit is voor mij even een stapsgewijze:
hoe pas ik de g2 aan aan mijn voorkeuren en hoe voldoet deze.

Eerste indruk lekker snel vergeleken met mijn tijdelijke google samsung nexus s (gt-i9023)
enige vertraging die ik zie is de transitie als je google play opent.

Alleen kon ik eigenlijk niet bellen zonder de meegeleverde microfoon. Het geluid van de interne microfoon stond veel te zacht. na deze aanpassingen werkte google tekst search ook weer

code:
Ey! I see similar problem in a Jiayu G2 forum but I think you can try it and tell us

Adjust microphone settings in the phone
1 Install Mobileuncle MTK Tools (Google Play)
2 Enter in to Engineer Mode Menu (MTK)
3 Audio / Normal mode / Type / Mic / Level
Level 3 to 205
Level 4-195
Level 5 to 185
Level 6-175
* You have to set all levels to value. Every time you go to a level you must push Set and OK.
5 You must presh Ok again before exit app
6 Restart phone.

**Make at your own risk

aangepast en het werkt,maar er zijn onder de audio nog veel meer opties en ik zou toch eigenlijk graag willen wat wat betekend zodat je weet wat je aanpast. nu is het toch een beetje gokken.
Ik zit mij nu aak of te vragen of ik de sip of mic settings heb aangepast? de sip dus.... heeft wel resultaat op de mic gehad? want daarna kon ik normaal bellen.
Overigens had de andere telefoon hier geen last van dus?
de instellingen daarvan zijn:
fir0(maar is niet geselecteerd volgens tekst erboven)
Sip

3-148
4-255
5-255
6-160

Ander issue, het opnemen van een skype gesprek gaat niet met knopje op de hoofdtelefoon.
Intern was het geheel niet netjes bedraad dus die heb ik even netjes gelegd en de microfoon zat bij eentje verkeerd om gemonteerd.
Het opnemen van een gsm gesprek is wel mogelijk met het knopje naast de microfoon.

Dan kwaliteit van meegeleverde koptelefoon is beroerd(niet anders verwacht) kwaliteit geluid telefoon is goed buiten 2 dingen om.
Zonder het meegeleverde microfoon gedeelte aangesloten zit er vervelende geluiden door, hele lage frequentie wordt niet weergegeven met de meegeleverde koptelefoon al kan je het wel forceren door de plug er een heel klein stukje uit te halen. Het zal wel een meetstroom gerelateerd aan de koptelefoondetectie zijn.
Het lijkt erop dat het met de plug detectie te maken had. Zonder de hoes eromheen kun je met de bekende stereo 3,5 trs jack goed luisteren, alleen de enige andere koptelefoon met microfoon die ik heb werkt dus niet lekker mee.

2 je hoort zachtjes de audio inschakelen en uitschakelen, hier heb je dus geen last van als je een constante stroom geluid uit de telefoon verwacht ;)

FM radio ontvangst is goed als er tenminste een draad inzit anders zegt doodleuk dat kan niet.

Op welke band kan men volgens de mobileuncle tool bellen
sim1
wcdma-pcs-1900
wcdma-clr-850
wcdma-800
wcdma-gsm-900
rest is niet te selecteren.
sim2
gsm mode
egsm900
dcs1800
pcs1900
gsm850
geen umts ;)

In belgie zou dat met proximus en mobistar problemen kunnen geven als er in de buurt geen dcs-1800 mast is, want p-gsm900 die zij daarnaast gebruiken zouden dus niet ondersteund zijn. Base gebruikt e-gsm900 band en de dcs-1800 band.
Kan hier een chinees vertaalfoutje zijn, maar omdat ik voor een van de vorige mediatekchips heb gelezen dat het soms niet werkt zou dit de reden kunnen zijn.
Misschien dat een Belgische gebruiker van proximus of mobistar daar uitsluitsel over kunnen geven?

In mobile uncle engineer mode kun je ook de font scale aanpassen....
small standaard 0.85 kun je dus onder andere veranderen. 0.1 is duidelijk te klein ;) pas dus op.
En kijk uit de verandering wordt pas toegepast na: ok, melding succes en je weer terug gaat naar het vorige scherm in mobile uncle.

rooten word al aangestipt in het rooten rom van de g3, maar ik zit op een mac en heb de android sdk ook al geinstallerd dus..... dat hebben we dus op de mac gedaan.
Dit werkt alleen als je al een db connectie kan maken met de android apparaat.
dan moet je de fakebackup.ab van Bin4ry en / busybox / su / superuser ik heb zijn windows scriptje aangepast en uitgekleed en nog onveiliger gemaakt door alle controles eruit te halen. Voor de g2 en waarschijnlijk de meeste andere jiayu's ook.
Ik had gehoopt dat dit als script werkt... helaas doet dat het niet ... even copy and past methode toepassen.

code:
#!/bin/bash
 ./adb wait-for-device
echo Pushing busybox....
./adb push stuff/busybox /data/local/tmp/.
echo Pushing su binary ....
./adb push stuff/su /data/local/tmp/.
echo Pushing Superuser app
./adb push stuff/Superuser.apk /data/local/tmp/.
echo Making busybox runable ...
./adb shell chmod 755 /data/local/tmp/busybox
./adb restore stuff/fakebackup.ab
echo Please look at your device and click RESTORE!
echo If all is successful i will tell you, if not this shell will run forever.
echo Running ...
./adb shell "while ! ln -s /data/local.prop /data/data/com.android.settings/a/file99; do :; done" > /dev/zero
echo Successful, going to reboot your device in 10 seconds!
ping -c 10 127.0.0.1 > /dev/zero
./adb reboot
echo Waiting for device to show up again....
ping -c 10 127.0.0.1 > /dev/zero
./adb wait-for-device
echo Going to copy files to its place
./adb shell "/data/local/tmp/busybox mount -o remount,rw /system && /data/local/tmp/busybox mv /data/local/tmp/su /system/xbin/su && /data/local/tmp/busybox mv /data/local/tmp/Superuser.apk /system/app/Superuser.apk && /data/local/tmp/busybox cp /data/local/tmp/busybox /system/xbin/busybox && chown 0.0 /system/xbin/su && chmod 06755 /system/xbin/su && chmod 655 /system/app/Superuser.apk && chmod 755 /system/xbin/busybox && rm /data/local.prop && reboot"
echo You can close all open command-prompts now!
echo After reboot all is done! Have fun!
echo Bin4ry

ik heb dus de bin4ry stuff dir in de directory waar mijn adb executable stond gedropt.

missende Google talk.apk installeren
downloaden bij http://wiki.rootzwiki.com/Google_Apps neem de laatse ics 299849 versie werkt niet lekker 255454 werkt wel ik heb geen andere geprobeerd. Ik weet niet welke dat dus uit het lijstje is hij bij mij van mijn cherry m728 tablet af.
Het lijkt overigens iets anders te zijn op de ene telefoon werkt het zonder problemen op de ander krijg je niet de contacten en berichten te zien behalve in de popups.
./adb push Talk.apk /mnt/sdcard/
dan adb shell
su -
mount -rw -o remount /emmc@android /system
cp /mnt/sdcard/Talk.apk /system/app
mount -ro -o remount /emmc@android /system

en als het goed is kan je hem gebruiken. Waarmee ik dus zeg op een telefoon werkt het op de andere dus niet helemaal lekker.

Een van de twee telefoons neemt in de normale camera applicatie erg lelijke foto's er missen kleuren om het zo maar te zeggen. Als ik de hdr mode aanzet zijn de kleuren normaal (wat er op het staat is zo goed als hetzelfde uit als wat ik voor de camera zie staan). Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Inmiddels weet ik wat het is, chinglish van iemand die niet weet wat hue betekent en als waarde hoog gemiddeld en laag heeft gemaakt terwijl het een -180 0 180 graden verdraaiing is van het kleurenwiel. Overigens zijn de settings ongeveer -50 0 en +50 graden verdraaiing.

Wat het was geen idee, Ik heb een email naar bangood geschreven maar was vergeten om de foto's mee te sturen dus kreeg ik een emailtje terug om te vragen voor foto's en een video.
Dus heb ik nog even een video gemaakt. Deze was buiten erg groot ook vreemd kwa kleuren. Na het veranderen van wat instellingen voor video waaronder de kwaliteit van high naar low verdwenen de vreemde kleuren en kan ik nu overal "normale" foto's nemen.
Verder is de kleurreproductie op het scherm zeer gelijkend op de originele kleuren daar ben ik erg tevreden over, korreligheid is wat jammer. Ik heb ter vergelijking de foto's van bovengenoemde samsung bijgevoegd.
Op mijn monitor, niet de beste wel enigszins gekalibreerd(spyder3express). Zijn de foto's(crop 1024x768) van de g2(afb3) licht over saturated en van de samsung(afb4) te flets, de waarheid licht een beetje in het midden bij de standaard instellingen. Een eventuele fijnere afstemming van de saturation zou dit helemaal correct moeten krijgen.

De camera applicatie zelf is leuk te bedienen met overal op het scherm "klikken" om scherp te stellen. En bij de samsung moet ik duidelijk meer wachten bij de foto test.

Camera raw uit mobile uncle is zo te zien de ruwe data direct uit de chip, Hier moet dus bijvoorbeeld een tga header op gezet worden om er iets bekijkbaars van te maken. In de bestandsnaam staat in ieder geval al de grootte van de foto dus dat hoef je niet meer uittezoeken. Wat nog onduidelijk is is de kleurvolgorde rgb gbr bgr etc de pixel volgorde etc maar het is een begin ;)

De hardware home button is wel handig, het betekend dat je niet telkens de power button moet gebruiken om het scherm aan te zetten en de telefoon te unlocken.

hier komt nog wel het een en ander maar eerst wat andere prioriteiten

Heb jij ook een Jiayu Jiayu G2 JY-G2 Zwart?

Waarom staan er foto's van een Raspberry Pi als het een telefoon betreft ? Ik zie hier ook niets over terug in je ''review''.

Edit: Ah duidelijk. Je zou eens naar andere reviews kunnen kijken. Het leest nu erg lastig, er is niet bepaald een opmaak. En verder is het qua inhoud ook niet bepaald een review te noemen. No offence.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 22 maart 2013 11:41]

Het zijn foto's om de camera prestaties te laten zien.
Heb net dit toestel aangeschaft maar krijg "roaming" niet uitgeschakeld zodat bij het bellen steeds de melding "toestel is aan het roamen, doorgaan? " verschijnt. Enig idee hoe dit te veranderen?
Je belt waarschijnlijk met Telfort? Dit is dan op alle Androids zo, tenzij je Cyanogenmod of een andere rom erop installeert.
Bij de meeste android versies is dit wel in te stellen, ergens diep in een menu over je netwerk roaming altijd ok zetten. Pas wel op rond de grens :)
Onleesbare review in deze staat (wall of text), verander wat aan de lay-out en je krijgt +1