Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

twister00004 8 mei 2008, laatste update op 8 mei 2008, 1.307 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Helderheid
  • Contrast
  • Snelle reactietijd voor games
  • Uitstraling/Design

Minpunten

• Backlight
  • Kijkhoek - vertekend beeld
  • Geen instelbare hoogte van monitor
  • Weerspiegelende lijst

Aangezien mijn Iyama CRT toch aan vervanging toe was ben ik gaan kijken naar een nieuw scherm.
Vorige week een LAN party gehad waarbij meerdere mensen dit scherm hadden was de keus snel gemaakt.
Na aanschaf zijn er wel een aantal dingen die me opvallen, de glimmende lijst leid soms af, blacklight, en de kijkhoek is niet geweldig als je er recht voor zit de zie je links en rechts de kleuren al vervagen door een slechte kijkhoek. De monitor is niet in hoogte verstelbaar, wat voor mij geen probleem is op mijn huidige bureau maar aangezien ik ook wel is naar lan's ga zou dit wel handig geweest zijn
Met gamen geeft hij goed beeld geen ghosting kunnen ontdekken in Rainbowsix vegas 2 en Trackmania.
Wel trekt mijn videokaart maar 1680x1050 op 60 Hertz waardoor je wel het beeldscherm ziet knipperen, dat zal opgelost moeten zijn als die 75 Hertz aan zou kunnen, snel dus een nieuwe videokaart kopen ;)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Tegenwoordig gaan de LCD schermen niet harder dan 60Hz, no need for a nieuwe videokaart dus ;)
GoT Draadje heeft een spec. lijst met 75Hz kan hem alleen niet meer terug vinden op de Samsung website (vreemd?!)

Maar de meeste zijn nog wel 75Hz, laptops hebben wel vrij vaak 50/60Hz only.
Daarenboven gebruikt een LCD geen Interlacing maar progressive scanning, dus het knipperen heeft echt een andere oorzaak dan de 60 Hz.

Mijn Dell kan overigens ook 75Hz aan en bij lagere resoluties nog hoger. Maar zoals ik al zei, in tegenstelling tot een CRT, maakt het bij een LCD niets uit.
Ik heb zelf ook z'n monitor, ben er heel blij mee maar een ding wat mij zwaar irriteert zijn de knopjes onderin, ik vind het zo een onhandig plaats, en de bediening van deze is ook niet je van het.
Hoe vaak gebruik je die dingen nou ? In mijn geval heb ik ze 1x gebruikt toen ik het scherm net had. Even een paar minuten de boel instellen en vervolgens heb ik ze nooit meer nodig. Ik heb liever dat ze moeilijk te gebruiken zijn dan dat je ze jaren lang ziet als je ze toch nooit gebruikt.
Eigenlijk doet het er niet aan toe hoevaak ik ze gebruik, ALS ik ze wil gebruiken dan vind ik dat ze gewoon in een onhandig plek zitten. Ze hadden de dingen wat mij betreft in een makkelijker te bereiken plek kunnen plaatsen. Dit is voor mij het enige nadeel van deze monitor.

ik verander soms de instellingen voor als ik films kijk of games speel bijvoorbeeld , daar zijn ze immers voor anders hadden ze gewoon een "een instelling voor iedereen" kunnen maken en helemaal de knopjes achterwegen gelaten :)

De reviewer heeft een probleem met de weerspeigeling van de lijst, nou dat was mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen. Zo zie je maar weer dat iederen alles anders ervaart.
Als je het Bijgeleverde programmatje Magictune installeert heb je alle functies die je knopjes normaal bied op je scherm zelf, dus hoef je de knopjes niet meer te gebruiken (behalve de aan/uit knop)
Nu lees ik achter alkaar 2 reviews van 226BW (binnen 3 uur van elkaar gefabriceerd). Beide reviews geven weinig informatie over het scherm, alleen maar wat bevindingen.

Zou je je review uit willen breiden met wat specs, features, evt. metingen, enz.
Je hebt er gelukkig wel foto's bij, levert toch een ster extra op! :)
Anderzijds zijn de specificaties en features zaken die je online zo kan vinden (bijv. de Samsung site). ik lees juist reviews voor de bevindingen om er zo achter te komen of een product ook doet wat het belooft.

Wel geef ik je deels gelijk dat er iets meer informatie gegeven mag worden en een leesbaar verhaaltje er van.