Onkyo TX-NR1008 Zilver Review

fakamminga 19 maart 2013, laatste update op 20 maart 2013, 434 views

Onkyo TX-NR1008 Zilver

Pluspunten

• Vele aansluitingen
  • Mooi klankbehoud
  • Dynamisch bereik
  • Naar eigen wens aan te passen
  • Streamen van audio

Minpunten

• Geen video af te spelen via USB of te streamen
  • HDMI gevoeligheid
  • Niet intuitieve menu's

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb deze AV-receiver nu twee jaar in mijn bezit en het was een verplichte upgrade omdat ik in eerste instantie een TX-SR707 had maar uiteindelijk begaf die het binnen de garantie en kon niet meer gerepareerd worden.

Toen der tijd wilde ik hetzelfde uiterlijk als de 07 series maar de 09 series met nieuw uiterlijk waren toen op de markt. Alleen deze TX-NR1008 was nog beschikbaar tegen bijbetaling. Ook van dit model had ik direct een defect exemplaar, maar het exemplaar wat ik nu heb draait eigenlijk zonder problemen.

Op dit moment draait mijn set met twee JBL sets, de CS460 (5.1) en deCS46 (2.1). De combinatie ben ik zeer te spreken over. Verder is er een Onkyo BD-SP809, een Humax 5050C en een UP-A1 iPod adapter op aangesloten. Ook kan er gebruik gemaakt worden van muziek bestanden van USB of te streamen via DLNA en van iRadio met een voorkeur voor vTuner.

Het systeem is eenvoudig te kalibreren middels de wel bekende Audyssey microfoon. Verder zijn iedere bronkeuzes aan te passen naar eigen smaak zowel in beeld als in geluid. De afstandsbediening kan gebruikt worden als universeel door deze te programmeren. Verdere geavanceerde functies waarmee getweakt kan worden zijn de HDMI CEC settings wat vaak heel nauw luistert. Er zijn meer settings maar daar heb ik eigenlijk nooit iets aan veranderd.

In gebruik is het een echt beest zeker met alle aangesloten muziek bronnen. Van laag volume tot voluit blijft de klankweergave zuiver en er is nauwelijks vervorming merkbaar. De presets onder de knoppen zorgen voor een mooie ruimtelijke weergave zodat je je echt meer in de actie voelt meegezogen. Alle toeters en bellen die de versterker aan het geluid doorgeeft maken de weergave nog iets netter, zuiver, voller, intensiever, etcetera.

Kortom naar mijn mening een zeer goede receiver met volop aansluitmogelijkheden. Veel prettige toeters en bellen en alles aan te passen naar eigen smaak. Let wel het is op de markt wel een middenmoter maar wel eentje met veel mogelijkheden

Heb jij ook een Onkyo TX-NR1008 Zilver?

Mooi om te lezen dat je tevreden bent met deze versterker en de combinatie met de speakers. Echter wil ik je wel meegeven dat een dergelijke receiver beter past bij wat zwaardere/duurdere boxen, met je huidige set, ben ik van mening, doe je de receiver te kort :)
Dat klopt helemaal, maar helaas was dit de compromis tussen mij en mijn vrouw. Ik had liever ook mooie zuilspeakers gehad maar dat vond mijn vrouw te ruimtevullend. Dus ik deel je mening volledig! :D

Als ik de verwerking vergelijk tussen de TX-SR707 en de TR-NR1008 zit daar duidelijk verschil tussen en nu ipv een DV-BD507 een BD-SP809 merk ik in dat segment ook duidelijk verschillen ondanks dat de speakers hetzelfde zijn! :)
Grappig dat er nog verschil te merken is, had ik niet verwacht :)
Mocht je toch nog zuilspeakers willen, gewoon je vrouw de kleur van de volgende auto laten bepalen :*)