Specificaties met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 3110 classic Zwart Review

Regeneration 31 juli 2008, laatste update op 19 augustus 2009, 8.209 views

Nokia 3110 classic Zwart

Pluspunten

• Veel features
  • Uitbreidbaar met mSD tot en met 2GB
  • Veel verbindingsmogelijkheden
  • Via PC geheugenkaart bereikbaar
  • Accuduur
  • Zeer mooi design (persoonlijk)

Minpunten

• USB kabel niet meegeleverd
  • PC suite en muziekspeler kunnen gebruiksvriendelijker
  • Zachte ruis bij muziekspeler
  • Hard geluid bij muziekspeler en radio

Review: Nokia 3110 classic (zwart)

De voor- en achterkant van de Nokia 3110 Classic (zwart)
Afb. 1. De voor- en achterkant van de Nokia 3110 Classic (zwart). Hier zie
je ook op de rechter afbeelding het strap-gaatje aan de linker onderkant.

Sinds 2 mei 2008 ben ik eigenaar van een Nokia 3110 classic mobiele telefoon. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, hoewel mijn eisen ook niet heel hoog waren moet ik zeggen. Deze telefoon werd uitgebracht in zomer 2007. Ik had reviews gezocht en de Nokia 3110 classic bleek volgens de reviews een goede mainstream mobieltje te zijn, die zelfs verrassend veel features en connectiviteitsmogelijkheden bevatte.

Waarom een nieuwe mobiele telefoon?
Wat mij uiteindelijk deed besluiten om een nieuwe mobiele te bestellen was omdat mijn oude wel erg veel kuren begon te vertonen. Mijn oude mobiele telefoon was de Sendo P600 en ik had hem al sinds april 2005. Het grootste probleem van de oude telefoon was dat hij de accuduur erg kort was. Je kon hem maximaal 6 tot 7 dagen standby houden en na één telefoongesprek van een paar minuten ging daar snel de helft vanaf. Uiteraard is dit bij de meeste accu's zo dat de accuduur korter wordt naar mate je hem meer op- en ontlaadt, toch is dit niet prettig. Een nieuwe accu kopen was geen optie. Sendo was al vrij snel na mijn aankoop failliet verklaard, waardoor het erg moeilijk is om nog vervangende accu's te vinden. Ook kost vaak een accu relatief veel geld, het advies is vaak dat je dan beter een nieuwe mobiel kopen, wat ik dus uiteindelijk ook heb gedaan.

De korte accuduur was niet alleen het probleem, maar wel het grootste probleem. Een ander probleem was bijvoorbeeld het opladen van de accu, dat erg lang duurde. Het duurde namelijk zo'n 4,5 tot 5 uur voordat de accu volledig is opgeladen, wat ik als erg lang ervaar. Dit was in het begin ook al zo en stond ook zo in de handleiding vermeld. Het was dus niet zo dat ik de accu steeds langer moest opladen. Verder reageerde de telefoon traag. Het laden van de SMS inbox of de telefoonlijst duurde vaak een paar minuten, nadat je de telefoon opnieuw had ingeschakeld. Maar ook navigeren door de menu's was niet altijd vlot. Tot slot vielen sommige applicaties uit en kreeg ik ook niet meer aan de praat. Van de 7 "spelletjes" deden er op het eind er maar 2 de andere 5 wilde niet meer opstarten, waarbij de melding "runfout" werd gegeven. Gelukkig waren het maar de spelletjes en niet belangrijkere applicaties. Kortom mijn oude mobiele telefoon was verouderd en had wat probleempjes, wat mij heeft gezet om op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon.

Waarom deze mobiele telefoon?
Dat had ik mezelf ook afgevraagd voordat ik de telefoon bestelde. Ik had gezocht via de pricewatch bij de simlock en abonnement vrije telefoons. Ik wilde namelijk gewoon mijn oude simkaart gebruiken waar ik een prepaid abonnement op heb. Mijn wensen waren dat het toestel kan bellen, SMS-en, een agenda functie, een blok vorm (dus geen slider of clamshell) heeft. Als het nog zou kunnen was een goede accuduur, zo'n laag mogelijk gewicht en een kleine telefoon ook een voorkeur. Ook mocht de telefoon niet te veel kosten, waarbij ik dacht aan zeker niet meer dan 150 euro.

Ik zocht dus een simpele en als het even zou kunnen een goedkope telefoon. Met deze gedachte maakte ik uit de pricewatch op dat HTC en LG meer merken waren die het hogere segment diende. Motorola en Siemens vind ik persoonlijk een wat twijfelachtige merken op het moment, dus deze vielen ook af. Dan blijft dus Nokia, Samsung en Sony Ericsson over. Zelf heb ik wel een beetje ervaring met Nokia en Samsung, maar ook Sony Ericsson leek me een goed en betrouwbaar merk. Ik heb gewoon een beetje gezocht in de PW en ook de sites van de fabrikanten en kwam eigenlijk uit op de Nokia 3110 classic. Een (relatief) goedkope (toen ~110 euro) blok vorm telefoon, maar ook telefoon met veel functies. Dat laatste was niet echt een wens van mij, maar is toch wel mooi meegenomen. Vond hem persoonlijk ook erg mooi uitzien. Daarnaast was de opgegeven accuduur een van de beste die ik allemaal had gezien en het gewicht en de grootte van de telefoon was ook binnen beperken. Hij weegt namelijk 87 gram en meet 108,5 x 45,7 x 15,6 mm. Uit reviews bleek verder dat deze de Nokia 3110 classic gewoon goed is, met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Ik heb verder ook nog een aantal toestellen van Nokia, Samsung en van Sony Ericsson gezien, maar die waren dan net iets zwaarder en/of dikker en/of vond ik persoonlijk qua uiterlijk iets minder. Wel zag ik nog twee Nokia's die sterk lijken op de Nokia 3110 classic en dat waren de Nokia 3109 classic en de Nokia 3110 Evolve. De Nokia 3109 classic en de Nokia 3110 Evolve hebben dezelfde functionaliteiten als de Nokia 3110 classic alleen heeft de Nokia 3109 classic geen camera en geen radio. Verder is het uiterlijk verschillend. De Nokia 3109 is grijskleurig en de Nokia 3110 Evolve is zwart met wit. Verder heeft de Nokia 3110 Evolve de bijzonderheid dat hij 'ecovriendelijk' toestel is. Het prijsverschil tussen de 3109 classic en de 3110 classic was klein, ongeveer 10 euro dat had ik wel voor over om wel simpele camera en wel radio op mijn mobiele telefoon te hebben. Verder was (en is) de Evolve moeilijk verkrijgbaar. Maar de belangrijkste reden is dat ik de uiterlijke kleur van de 3110 classic veel beter vond. Uiteindelijk heb ik dus voor de Nokia 3110 classic gekozen. (Voor meer info en disscussie over deze Nokia telefoons zou je naar het Nokia 3109 Classic, 3110 Classic en 3110 Evolve topic op GoT kunnen gaan.)

De verpakking met de inhoud van de Nokia 3110 Classic (zwart)
Afb. 2. De verpakking met de inhoud van de Nokia 3110 Classic (zwart).

Inhoud verpakking
  • Handleiding (Engelstalig)
  • Nokia 3110 classic
  • BL-5C (1020 mAh, 3.7 V) accu
  • Nokia Lader AC-3E
  • Nokia Hoofdtelefoon HS-40
Ik heb de telefoon op internet gekocht en hij kwam dus per post aan. Hierboven zie je wat er allemaal in de doos zat. Er zit alle standaard dingen in. Uiteraard de telefoon met accu en een lader. Een handleiding en als extra'tje een hoofdtelefoon. De hoofdtelefoon heeft één oordopje met clip en een knop om op te nemen en een 2,5 mm plugje. De handleiding is in het Engels wat niet echt een probleem is, maar had wel gewoon een Nederlandse handleiding verwacht. Geen geheugenkaartje of CD met software zoals PC suite. PC suite is het Nokia programma dat je nodig hebt om te communiceren met de PC. Ze zijn ook weer niet zo'n gemis, want een geheugenkaart heeft niet iedereen nodig en PC suite kan je gewoon van hun site downloaden.

Featureset
De featureset van de Nokia 3110 classic is erg uitgebreid. Ik gebruik lang niet alles maar zal alles hier wel even noemen. Om te beginnen het scherm dat is een TFT-scherm met actieve matrix met een actieve zone van 1,8" (128 x 160 pixels) en ondersteuning voor maximum 262.000 kleuren. Het scherm is niet klein maar ook niet heel groot. Het voldoet voor mijn wensen. Daarnaast heeft de telefoon veel mogelijkheden tot connectie. Allereerst de gewone telefoon connectie met tri-band EGSM900, GSM1800/1900 werkfrequenties . Daarnaast zou je ook kunnen internetten met dit mobieltje als je dat zou willen, maar dat heb en zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Verder is er nog bluetooth, infrarood en mini-USB. USB heb ik wel eens gebruikt maar de andere twee nog niet. Wat wel een minpuntje is dat de telefoon geen mini-USB naar USB kabel meegeeft. Wel is het zo dat dit soort kabels vaak gebruikt worden bij digitale camera's. Zelf had ik er wel een maar ik kan begrijpen dat als je er geen hebt vervelend is.

Er zit verder een camera op de telefoon waarmee je foto's maar ook filmpjes mee kan opnemen. De maximale foto resolutie is 1280 x 1024 (1,3 megapixel) en de maximale video resolutie is 176 x 144 (0,025 mega pixel). De kwaliteit van de foto's zijn nog wel voldoende, maar de video's zijn tot van zeer matige kwaliteit, maar meer had en moet je ook niet verwachten van zulke telefoons. De video was eigenlijk wel een leuke verrassing voor mij, ik wist niet dat deze erbij zat. Je kan naast de resolutie nog wat kleine dingen instellen zoals de kwaliteit, maar ook effecten en de witbalans aanpassen. Je kan deze foto's en video's opslaan op je telefoongeheugen dat slechts 9 MB is. Gelukkig zit er bij deze telefoon een uitbreidingsslot voor mSD geheugenkaartjes. Hiermee kan je de gebruikersgeheugen uitbreiden tot en met 2 GB. Zo kan je naar hartelust foto's en video's maken. Een mSD geheugenkaartje is zeker aan te raden als je veel van de foto en/of video gebruikt denkt te maken en nu zijn ze zeker voor onder de 10 euro te krijgen. Opgeslagen foto's en video's kan je in de gallery bekijken.

De geheugenkaartje hoef je niet alleen vol te stoppen met foto's en video's je kan er ook muziek op zetten. De telefoon heeft namelijk een muziekspeler. Je muziek zet je dan via het Nokia PC suite programma over naar de geheugenkaart die in je telefoon zit. Je hoeft dus niet elke keer de geheugenkaart eruit halen wat handig is omdat de geheugenkaart achter de accu zit. Je kan dan onderweg je eigen muziek luisteren via de luidspreker mode of via een hoofdtelefoon. Aangezien de meeste gangbare oordopjes een 3,5 mm plugje hebben moet je een verloopstukje of adapter gebruiken omdat de telefoon een 2,5 m ingang heeft. De muziek wordt best ok afgespeelt, enige is dat er een zachte ruis hoorbaar is als je goed luistert, echt als ik onderweg ben hoor ik dat niet echt. De muziek die je op je geheugenkaartje zet kan je overigens ook gebruiken als ringtone. Naast de muziekspeler zit er ook radio op de telefoon, waarbij plaats is om 20 zenders op te slaan. Wel is het zo dat je iets in de 2,5 mm ingang moet stoppen om gebruik te kunnen maken van de radio. Verder kan je muziek in stereo beluisteren en er zit ook een simpele equalizer bij. Een eenvoudige recorder zit ook bij deze telefoon.

Daarnaast zit er nog wat "standaard features". Zo kan je uiteraard gewoon bellen, SMS-en, MMS-en en heb je een telefoonboek tot je beschikking. De telefoonboek is echter niet zo uitgebreid als sommige andere telefoons, je kan namelijk alleen de voor- en achternaam invoeren en het telefoonnummer. Verder heb je een agenda, wekker, takenlijst, notities, rekenmachine, timer en stopwatch. Ook heb je een logboek waar je in en uitgaan telefoontjes en SMS kan bekijken. Er zit nog een wat minder standaard communicatie feature in de telefoon en dat is Push to talk wat sterk op de walkie-talkie communicatie lijkt maar dan met mobiele telefoons. Verder kan je simpele telefoonspelletjes spelen op deze telefoon. Op deze telefoon staan standaard Snake III, Soccer 3D en Sudoku2. Tot slot kan je zoals alle telefoon wat instellingen veranderen. Denk hierbij aan thema's, tonen, scherminstellingen, sneltoetsen, tijd en datum. Hierbij wilde ik nog zeggen over de "Actief standby". Als je de "Actief standby" aanzet verschijnt er bij het hoofdscherm allerlei functies, zoals agenda en muziekspeler, die je overigens zelf kan aanpassen, die je dan sneller zou kan bedienen. Ik vind het totaal niet handig , maar wellicht denken anderen daar anders over.

De achterkant van de Nokia 3110 Classic (zwart) met het achterklep eraf
Afb. 3. De achterkant van de Nokia 3110 Classic (zwart) met het achterklep eraf.
De positie van de SIM en de mSD is hierdoor zichtbaar.

Bereik
Het bereik vind ik over het algemeen goed. hoe goed het bereik van de telefoon is hangt ook af van je telefoonprovider en waar je bent. Ergens in een groot gebruik bij de kelderverdieping heb je grotere kans dat je bereik minder goed is dan buiten. Ik heb verder een prepaid abonnement bij Telfort. Over het algemeen heb ik goed bereik van minstends twee indicatie-streepjes van de vier. Verder zijn de telefoontjes en SMS'jes tot nu toe zonder problemen gevoerd en verzonden. Hiermee bedoel ik dat er geen gesprekken waren die stroef verliepen omdat de verbinding niet goed was of dat het SMS langer dan een vijftal seconden moest doen om verstuurt te worden.

Accuduur
De accuduur is erg goed, helemaal als je dat vergelijkt met mijn vorige telefoon. Er is een accu-indicator in de vorm van een batterij die 4 stadia aangeeft: 4/4 gevuld (accu is meer dan 75%), 3/4 gevuld (accu is tussen 75 - 50 %), 2/4 gevuld (accu is tussen 50 - 25%), 1/4 gevuld (accu is minder dan 25%). De telefoon gaat als je hem weinig gebruikt tot wel 15 dagen mee, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt, in tegen stelling tot mijn vorige mobiele telefoon die maximaal 6 tot 7 dagen uit kon houden, maar na een telefoongesprek van een paar minuten ging daar snel de helft vanaf. De standby tijd van deze Nokia 3110 classic zit toch redelijk dicht in de buurt van de opgegeven accuduur van 370 uur: 370 / 24 = 15 dagen en 10 uren. De lange accuduur is zeer handig voor mij omdat ik eigenlijk niet heel vaak de telefoon gebruik. Ook met een paar telefoongesprekken van een paar minuten moet je makkelijk 10 dagen kunnen halen.

Hierbij moet ik wel erbij vertellen dat ik heb ingesteld dat de "screensaver" uit staat en de "Energiespaarstand" en de "slaapstand" aan staan. Ik vind een "screensaver" vrij nutteloos en het neemt wellicht zelfs meer stroom, dus heb ik hem uitgezet. De "Energiespaarstand" zal ervoor zorgen dat wanneer je telefoon een tijdje niet gebruikt en hij in het hoofdscherm staat dat hij een zwart scherm toont met de digitale klok. Wat precies de slaapstand doet weet ik niet, ook de handleiding staat alleen dat het een beetje stroom bespaart. Wel is er nog een kleine maar zeer handige feature bij deze telefoon en dat is als je eerst toetsenblok blokkeert en dan op de grote middenknop (met daaromheen de chroomkleurige navigatie-ring) indrukt dat de backlight van de telefoon na twee tellen uit gaat. Ook verschijnt na een paar seconden dan de "Energiespaarstand".

Daarnaast is het wel zo dat als je de telefoon wel intensiever gebruikt dat de accu wel sneller leeg kan zijn, maar dat is eigenlijk ook wel logisch. Er zijn echter een paar zaken die duidelijk voor een korte accuduur kunnen zorgen, naast gewoon bellen en dat is verbinding met de PC via USB kabel en de muziekspeler gebruiken. Als je de muziekspeler een half uurtje tot een uur gebruik per dag zou je nog wel 7 dagen uit kunnen houden, wat nog best acceptabel is vind ik. Vooral als je de telefoon met je PC verbindt kan je veel accu verbruiken. Je gebruikt ongeveer de helft van je accu met een uurtje verbinding met de PC, wat in mijn ogen best flink is. Het wordt ook aangeraden om met een volle accu pas verbinding te zoeken met de PC, want anders zou het zo maar kunnen dat je telefoon uitvalt tijdens de verbinding met de PC, waarbij wellicht al je werk verloren gaat. Ik zit echter niet dagelijks verbonden met de PC dus zo'n probleem is dat niet voor mij. Je hebt verder ook nog Internet, Bluetooth en infrarood die mogelijk meer van de accu vragen maar deze zaken heb ik nog niet geprobeerd of kunnen proberen. Ook denk ik niet dat ik de drie laatst genoemde functies nog zal gebruiken.

Hier zijn alle kanten van de Nokia 3110 Classic (zwart) zichtbaar behalve de achterkant
Afb. 4. Hier zijn alle kanten van de Nokia 3110 Classic (zwart) zichtbaar behalve de
achterkant. Met de klok mee: links zie je de linkerkant van de telefoon met de infraroodpoort,
boven zie je de bovenkant van de telefoon met de aan/uit knop, rechts zie je de rechterkant
van de telefoon met de volume knoppen, onder zie je de onderkant van de telefoon met van
links naar rechts: microfoon-gaatje, ingang voor oplader, 2,5 mm audio ingang en de USB
ingang met een klepje. In het midden zie je de telefoon van de voorkant.

Gebruiksgemak
In het geheel is de gebruiksgemak van de telefoon is goed te noemen. Deze beoordeling is tot stand gekomen uit een aantal verschillende onderdelen, die ik ieder ook zal toelichten.

Een onderdeel is de gebruiksgemak van de telefoon opzich. De telefoon werkt op zich best aardig. De num-pad knoppen zijn groot zodat je die makkelijker kan bedienden. Ook de andere koppen zijn groot genoeg en zijn goed te bedienen. Ik had eerst gedacht dat de chroomkleurige navigatie-ring wat moeilijk te bedienen zou zijn, maar dat blijkt niet waar. De navigatie-ring is prima te bedienen. Aan de rechterkant zitten nog twee knoppen waarmee je de volume kan aanpassen. Op de bovenkant zit de aan/uit knop die ook groot is en makkelijk te bedienen is.

Volgens de specificaties is de Nokia 3110 classic uitgerust met de series 40 gebruikersinterface. Of het ook een Symbian OS is kan ik niet bevestigen. Een andere bron specificeert de gebruikersinterface iets uitgebreider met: Series 40 3rd edition FP2 interface, maar of het een Symbian OS blijft onduidelijk. Dat doet er voor mij verder ook niet toe omdat de software goed genoeg werkt. De firmware versie weet ik wel en dat is: V05.50. Er is standaard al redelijk wat aan te passen. Zo kan je bijvoorbeeld de grote icoontjes in het "Menu" naar behoefte aanpassen en kan je allerlei snelknoppen in het hoofdmenu aanpassen als je dat zou willen. Alles werkt best intuïtief. Enige waar ik nog even verder op in wel gaan is de muziekspeler in combinatie met de PC suite.

Om iets op je mobiele telefoon te zetten kan je de Nokia PC suite gebruiken. De Nokia PC suite is een programmaatje die je van de Nokia site moet downloaden en op de PC moet installeren waar je met je telefoon verbinding wilt maken. Echter je hoeft niet perse de Nokia PC suite te gebruiken, maar sommige dingen werken dan net niet helemaal goed. Bijvoorbeeld de muziekspeler, als je de muziek zonder PC suite erop zet, dan kan je geen aparte tracklijsten (zoals het wordt genoemd) maken, daarvoor moet je dan echt de Nokia PC suite gebruiken. Echter ik vind de PC suite soms omslachtig en niet helemaal naar wens werken. Zo moet je eerst alle laden in de muziek gedeelte van PC suite voordat je de muziek in je telefoon kan zetten. Ook moet je mappen in PC suite aanmaken, door eerst alle nummers die je in een map wilt zetten afzonderlijk te selecteren. Je kan dus niet de eerste selecteren in de lijst en shift indrukken en de laatste indrukken in de lijst. Je adresboek of foto's overladen gaat wel wat makkelijker. Wat wel vreemd vind ik dat je foto's maar één keer kan overladen. Je kan alleen de zogenaamde "nieuwe" foto's overladen. Als je het gewoon via Windows Verkenner de telefoon benaderd lukt het je wel om de foto's nogmaals over te laden. Vreemd blijft het wel. De PC suite zou dus nog wel wat gebruiksvriendelijker kunnen.

Zie hier enkele voorbeelden van de interface
Afb. 5. Zie hier enkele voorbeelden van de interface. Links: het "Menu", rechtsboven: het
hoofdscherm, rechtsonder: de "Muziekspeler". Ook zie je hier de backlight van de toetsen.
Klik op de afbeelding voor de bron.

Dan de muziekspeler op de telefoon. Om mijn persoonlijk gemaakte tracklijsten te komen met ik redelijk ver het menu door: Muziekspeler > Muziekbibliotheek > Tracklijsten > Mijn trcklstn (staat afgekort voor "Mijn tracklijsten"). Daarbij komt nog bij dat als ik in de Muziekbibliotheek ben Tracklijsten helemaal onderaan staat. Daartussen staan nog wat "standaard tracklijsten": artiesten, albums, Genres, Componisten. En als ik in het submenu Tracklijsten ben staat ook Mijn trcklstn helemaal onderaan, met daartussen: Favorieten, Populaist, Ltst afgesp., Ltst tgvgd. Al deze standaard tracklijsten boeien me niet en het zorgt ervoor dat ik veel meer moet doen voordat ik bij mijn muziek ben. In het begin denk je dat zal wel meevallen, maar na een aantal keer wordt je er wel een beetje moe van. Het liefst zou ik die standaard tracklijsten ook gewoon verwijderen maar een mogelijkheid daartoe heb ik nog niet kunnen vinden. Dus ook de werking van de muziekspeler laat nog wat te wensen over.

Verder is het zo dat standaard geluid van de muziekspeler maar ook de radio erg hard staat. Je kan de volume regelen door de twee knoppen te bedienen die aan de rechterkant van de telefoon zitten, maar het vervelende is dat je zelfs op het zachts het geluid nog steeds redelijk hard is. Een oplossing hiervoor is om de equalizer alles omlaag te zetten. Dit werkt helaas alleen voor de muziekspeler en niet voor de radio. Gelukkig gebruik ik liever de muziekspeler dan de radio, maar vervelend is het wel.

De telefoon op zich werkt dus best goed behalve de muziekspeler. Verder is het aan te raden het geluid via de equalizer zachter te zetten, wat echter alleen werkt voor de muziekspeler en niet de radio. Verder voldoet PC suite in sommige gevallen niet helemaal aan mijn wensen. Waarbij ik wel moet zeggen dat PC suite niet perse nodig hebt en ook niet onderdeel is van de telefoon. Ik beoordeel dit onderdeel toch met een goed, omdat een voldoende toch net iets te negatief is.

Design
Ik vind persoonlijk het apparaat erg mooi vormgegeven, waarbij hij ook nog eens praktisch is. Zo zijn de knoppen erg groot gemaakt voor betere gebruiksgemak terwijl dat naar mijn mening niet ten koste is gegaan van het mooie design. Je hebt naast deze zwarte uitvoering, nog een oranje zwart en paarse zwarte kleurvariant. Toen ik mijn telefoon kocht waren die andere kleurvarianten nog niet te koop, maar persoonlijk vind ik die van mij iets beter eruitzien.

Het zwart komt op een mooie manier tot uitdrukking. Er zijn twee zwart tinten die elk een van iets ander materiaal zijn gemaakt. De ene is de wat glimmende zwart en de andere is een wat doffe zwart. Het glimmende zwart is van hard plastic materiaal en het doffe zwart is van een wat zachter plastic materiaal of zo voelen ze in ieder geval aan. Het glimmende zwart is vooral aanwezig bij de voorkant en bovenkant en het doffe zwart is wat meer aanwezig bij de achterkant, onderkant en zijkanten. De backlight van toetsen van de telefoon is wit wat mooi contrast geeft met de zwarte behuizing. Verder zit de camera mooi "in" de telefoon weggewerkt en steekt dus niet uit. Daarnaast is de telefoon redelijk letterlijk een blok waarbij alleen de hoeken wat zijn afgerond. Persoonlijk vind ik dat juist mooi zakelijk staan. Tot slot heeft de telefoon geen goedkope plastic indruk. Al met al vind ik het een erg mooi design.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking van te telefoon is goed te noemen. De telefoon voelt goed en solide aan. Verder zijn er geen scherpe randen aanwezig en zit allen onderdelen goed in elkaar. De telefoon lijkt met zorg te zijn gemaakt. De knoppen voelen allen goed aan. Wel zit er al wat stofjes onder het schemp maar volgens mij is dat bijna niet te voorkomen, het stoort in ieder geval niet echt. Ook heb ik een kleine beschadiging bij de behuizing (zie afb. 6), maar ook dit verwijt ik niet zo zeer aan de bouwkwaliteit van de telefoon. Wellicht heb ik hem eens ergens tegenaan gestoten. Verder is het een gebruiksvoorwerp en dat zal op den duur altijd wel beschadigen.

Zie hier enkele voorbeelden van de interface
Afb. 6. Zie hier de kleine beschadiging van de behuizing.
Klik op de afbeelding voor de bron.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Met de stabiliteit en de betrouwbaarheid zit het dik in orde. Zo heb ik nog geen vastlopers, traagheid, foutmeldingen of andere dergelijke problemen tegengekomen. De telefoon doet stabiel en betrouwbaar wat hij moet doen.

De prijs vind ik goed in verhouding met wat er is geboden. De telefoon heeft veel features en connectiviteitsmogelijkheden , accu is prima, design is mooi, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn zeer goed en verder doet de telefoon wat hij moet doen. Je krijg dus veel kwaliteit voor je geld, maar toch blijft 96 euro (inclusief verzending) toch wel redelijk wat geld. Ik moet wel erbij zeggen dat ik de telefoon redelijk goedkoop heb kunnen kopen. Op internet was de prijs toen ik hem bestelde tussen de 95 euro en 135 euro, terwijl je in de winkel tussen de 135 en 165 euro moest betalen voor deze Nokia 3110 classic sim-lock vrij. Hoewel ik wel verwacht dat de winkelprijs ondertussen wel iets is gezakt, is de prijs in de pricewatch nauwelijks veranderd. De prijs is op moment van schrijven zo tussen de 90 en de 115 euro.

De Nokia 3110 classic is een gewone blok model mobiele telefoon met verrassend veel features. Zo zijn er veel connectiviteitsmogeljikheden, camera, muziekspeler en radio. Wel is de interne gebruikersgeheugen wat beperkt namelijk 9 MB, maar ik zie dit niet echt als nadeel omdat je de mogelijkheid heb om zelf met een mSD geheugenkaartje uit te breiden. Zelf heb ik dan ook een 2 GB mSD geheugenkaartje ingestopt. Hier kan je o.a. muziek, foto's en video's opslaan. He bereik is goed te noemen en de accu zelfs zeer goed. De accu kan wel tot 15 dagen meegaan. Het gebruiksgemak is goed van de telefoon. De muziekspeler mist namelijk net wat mogelijkheden om wat aan te passen. Verder werkt de muziekspeler goed, hoewel als je goed luistert er een zachte ruis hoorbaar is, echter zo erg reken ik het deze telefoon niet aan. Daarnaast zou de PC suite ook nog wat gebruiksvriendelijker kunnen. Ik heb de zwarte kleurvariant van de Nokia 3110 classic aangeschaft en vind het design zeer geslaagd. De bouwkwaliteit en afwerking is goed te noemen met wat kleine minpuntjes. Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn dik in orde. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Met een prijs van 96 euro is de prijs goed te noemen. Kortom een zeer degelijk mobiele telefoon waarbij de minpuntjes persoonlijk niet zo zwaar wegen en ik de Nokia 3110 classic (zwart) dus een zeer goede beoordeling geef.

Changelog
31-07-2008 -- Review geplaatst.

Heb jij ook een Nokia 3110 classic Zwart?

Heb zelf de 3109 classic, bijna identiek aan 3110.
Het lange opladen van de batterij komt omdat er een energie zuinige lader bij geleverd zit.
Zou 94 procent minder energie gebruiken voor een oplaadbeurt.
Misschien heb je nog een ouderwetse Nokia lader liggen, probeer die maar eens.
Gaat het een stuk sneller, bij mij in krap 2 uur weer vol.

nieuws: Nokia komt met ecologisch mobieltje

Weet wel dat je geen Evolve heb, maar de lader die er bij zit is het zelfde.

Zeer nette review btw.

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 3 augustus 2008 10:46]

Bedankt voor je complimenten. :) Ik had het trouwens in de review over dat mijn vorige telefoon het opladen lang duurde bij deze telefoon is dat wel wat sneller. Het duurt een kleine 3 uur nu, wat ik wel acceptabel vind. Verder hebben we hier thuis wel een oude Nokia lader liggen maar die past niet in deze telefoon omdat deze telefoon een dunnere ingang heeft.
Ja ok, ik had een verloopstekker die bij de N-serie geleverd werd(wordt?)
En die past in je 3109? We hebben hier eentje van de Nokia 6230 en die past niet. Ook een verloopstekker zat er niet bij.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 3 augustus 2008 15:16]

Ja bij mij paste zowel die van de 6230, 6230i en de N73 gewoon dmv het verloopstekkertje.

Wel vreemd dat het bij jouw dan niet gaat :?
Ik gebruik zelf voor me werk de 3109 Classic. Dit is eigenlijk gewoon de uitgekleden versie zonder camera en muziek player. En moet ook zeggen dat het egt super solide dingen zijn en erg lekker werken.
Mijn God wat een lap tekst zeg! :o

Wel een erg goede review en erg uitgebreid. Ik weet nu precies wat ik van de telefoon kan verwachten. Een klein detail: Ik heb een Nokia 6300 gehad en die heeft dezelfde lader. En het blijkt dat die lader vrij fragiel is, dat hee (..) eele dunne metalen pinnetje dat je in het toestel prikt breekt sneller af dan je zou hopen. Pas daar dus mee op. Mocht je daar meer ervaring mee hebben dan zou het leuk zijn als je dat in deze review alsnog meldt.

Bij mij is dat ding dus afgebroken.. Ik heb daarom nu een 6500 Classic gekocht die via MicroUSB oplaadt, wat mij betreft een hele vooruitgang.

Overigens vind ik de negatieve eigenschap Hard geluid bij muziekspeler en radio niet geheel terecht. Kan best hard zijn, maar het ding heeft gewoon een volume knop, dus hij kan gewoon zachter gezet worden.

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 31 juli 2008 16:16]

Bedankt voor de complimenten en de tips met de oplader. :)

Nou het geluid is wel duidelijk erg hard bij de radio en ook bij de muziekspeler als je de equalizer niet omlaag zet. Ik weet van mezelf dat ik de muziek meestal een stuk lager heb zitten dan wat ik soms in het openbaar vervoer hoor, maar ik wel zeggen dat als het een beetje rustig is bijvoorbeeld thuis of in het openbaar vervoer als het niet druk is dan durf ik ze niet in mijn oren te doen. Ook is het geluid echt veel harder dan mijn Sandisk Digital Audio Player 512MB 512MB Blauw, Zilver en de iPod Nano (eerste generatie). Ik als een gok zou moeten doen is het volume van de radio en de muziekspeler als je de equalizer niet omlaag zet op zijn zachts ongeveer 50% van de Sandisk en Ipod Nano maximale volume en dat noem ik toch echt hard.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 31 juli 2008 17:31]

Ook van mij complimenten voor je review.Op grond van een dergelijk reviews kan je echt wat opsteken. ;)
Netjes & Uitgebreid, Ben zelf op zoek naar een toestel zo ongeveer als dit, gewoon voor naar het bijbaantje (rennend door de keuken vind een htc niet zo fijn),

Top & strak, nette plaatjes met beschrijving er bij, en goed gegronde meningen.
dikke 5/5 van mij.
Bedankt voor je complimenten en je stem. :) Als je een simpele en niet te dure telefoon zoekt is dit een serieuze kandidaat, hoewel deze telefoon ook redelijk wat extra's heeft. Zeker voor het geld heeft hij veel te bieden, maar ook de gewone dingen die een mobiele telefoon moet doen doet hij ook prima.
Hele goede review! Bedankt en 5/5 :)
Ik mis wel wat, de voice- dial en command opdrachten.(Zowel via bluetooth, kabel, als gewoon is beroerd)
Deze en andere nokia's kunnen geen eigen spraaklabels meer opnemen, het werkt via je config op de NL taal zetten en je moet dan noemen wat er het eerst staat in een naam of opdracht entry qua benaming normaal in de menu lijsten.

Effectiviteit,... nagenoeg NUL.... Verkeerde personen bellen aldus bijna 100% !

Verder inderdaad een goede telefoon met functies te over.

Qua volume ook met je eens op de radio, alles op zacht gezet en dan nog is het te hard. Nokia maakt ze kennelijk voor de komende en huidige generatie semi-dove jeugd met hun boombox auto's en tig decibel clubs.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 26 oktober 2008 00:57]