Intel Centrino Advanced-N 6235 Review

cha0smaster 19 maart 2013, 2.600 views

Intel Centrino Advanced-N 6235

Pluspunten

• Dual-Band
  • Bluetooth 4.0

Minpunten

• Geen standaard drivers

Ik had de Intel Centrino Advanced-N 6235 gekocht om de atheros ar9002wb-1ng chip in mijn Asus x5gsf-1123v te vervangen.

Beide chips zijn in Mini-PCI-e fromaat

De atheros chip had alleen een single band verbinding terwijl mijn router (linksys E2500) een dual band verbinding uitgeeft.
Geen ramp maar ik merkte wel dat de verbinding niet stabiel was.

De Intel Centrino 6235 bied wel een dual band verbinding en beschikt over bluetooth 4.0 (in tegenstelling tot de Atheros chip, die 3.0 beschikte).

Na het installeren van de Mini PCI-e adapter stoot ik tegen een enorm minpunt: De driver.
Windows 7 herkent de chip in eerste instantie niet, de drivers dienen apart gedownload te worden op de Intel support site.
Tussentijds was er geen draadloze mogelijkheid op mijn laptop.

In mijn geval heb ik met mijn Galaxy S2 de drivers gedownload en via usb op mijn laptop gezet.

Een beetje omslachtig, maargoed.

Eenmaal geinstalleerd werkt het kaartje perfect!
Ik heb een betere, snellere en stabielere verbinding met de Intel Centrino Advanced-N 6235 in tegenstelling tot de oude Atheros ar9002wb-1ng.

Voor 21 euro vindt ik het een geslaagde upgrade.

• Asus x5qsf-1123v
  • Linksys E2500
  • Atheros ar9002wb-1ng

Heb jij ook een Intel Centrino Advanced-N 6235?

Mja klopt, geen standaard drivers.
Als je aan het internet hangt dan download hij er wel drivers voor automatisch. :)
Sowieso zijn de drivers van intel toch wat verder vooruit dan in de microsoft driver database ;)
Klopt, helaas hangt mijn router op een onhandige plek, daardoor is niet makkelijk om even een LAN aan te sluiten.
Vandaar dat het downloaden via een smartphone een snellere oplossing was (in mijn geval).
Dat automatisch downloaden heb ik anders niet gemerkt...heb twee laptops geŘpgraded met deze kaartjes en bij beide heb ik handmatig de driver ge´nstalleerd

En kon via de Intel website ook niet gemakkelijk de kale driver vinden }:O
Hmm... misschien is dat alleen met windows 8 dan...
Mijn intel centrino 6300 had hij wel zo in een keer te pakken.

De drivers zijn inderdaad een beetje gehusselt nu, niet erg practisch. Zelfs de intel driver update tool pakt niet de laatste: http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Volgens mij zit ik al weer op versie 17 ofzo, terwijl de tool nog 15 aangeeft. In ieder geval wel lekker veel driver updates :P
De Windows 7 draait hier ook met versie 15

Onder Windows 8 weet ik het niet, ik weet alleen dat de 6235 welke toevallig ook in mijn nieuwe laptop zit daar een stuk minder stabiel is