Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia P Zwart Review

TNFke 19 maart 2013, laatste update op 19 maart 2013, 1.350 views

Sony Xperia P Zwart

Pluspunten

• Display
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Geluid
  • Reactietijd

Minpunten

• Trage camera
  • Update 4.1?

Eind vorig jaar was het tijd om mijn Xperia Ray te vervangen, Hij kon gewoon niet meer mee met de rest. Ik was tevreden over Sony en besloot maar om een nieuwe Sony telefoon aan te schaffen. Het design van de U-P-S sprak mij het meest aan en daar heb ik ook voor gekozen. Aangezien ik zeer kleine handen heb, duurt het wel een uurtje voor ik de winkel uitstap met een telefoon.

Een heldere display. Als geen ander.
Sony gebruikt bovenstaande slogan voor zijn display te promoten. Wel, zo helder is die helemaal niet, zeker niet omdat het zich aanpast aan het licht in zijn omgeving. Gelukkig maar, want als je lenzen draagt kan dat storend zijn voor je ogen en ook je batterij gaat dit niet fijn vinden. Maar het scherm is zeker even goed als andere high-end telefoons, de kleuren worden zeer goed weergegeven en je hebt geen opvallende kleuren die eruit springen. Hij gaat hier perfect mee met andere high-end telefoons. Ook de letters zijn goed leesbaar en het allerbelangrijkste, het reageert zoals het moet wanneer je het scherm aanraakt. Voor een high-end toestel mogen we dus zeer tevreden zijn over het scherm. Maar wacht eens eventjes: Dit is een mid-range toestel? Dus mogen we Sony wel eventjes feliciteren dat je voor de helft van de prijs een hoogwaardige display op je toestel hebt.

Adembenemende schoonheid. Kenmerkend ontwerp.
Smaken verschillen nu eenmaal en elk bedrijf zegt dat zijn ontwerp fantastisch is. Jobs zei over zijn toestellen dat ze steeds geweldig zijn, Sony zegt dat ze adembenemend zijn. Ze hebben beiden gelijk en ongelijk.
Persoonlijk ben ik wel zeer tevreden over het design, Het is niet afschuwelijk en ik ben na enkele maanden het toestel nog niet beu. Dat is voor mij het allerbelangrijkste aan design. Al moet ik wel toegeven dat het doorschijnend balkje met de lichtjes wel fascinerend is. Het geeft iets speciaal mee met de telefoon.

Nokia 3310?
Voor mij letterlijk en figuurlijk het sterkste punt van deze telefoon, het scherm kan gigantisch veel verdragen, zelfs een diepe kras links bovenaan geeft geen probleem voor de aanraakgevoeligheid van het scherm. Ik heb eens eventjes onder de douche een SMSje verstuurd (niet onder de straal gehouden), beetje cola erover en wat games gespeeld tussen de frietjes door. Buiten dat het scherm snel smerig wordt, en dat het slecht reageert als het nat is, blijft de GSM gewoon zijn werk doen. Zelfs een paar keer gooien kan geen kwaad, af en toe op landen als je op je bed springt, zelfs een valpartij met de fiets was hij een ideale heupbeschermer. Ik heb kleine handen en ben dus vrij lomp, hij heeft dus ook af en toe een onzachte landing gemaakt tegen de grond (en spijtig genoeg af en toe mijn voet), maar buiten enkele krasjes aan de randen is er nergens schade op te meten. Daarom ga ik in de toekomst hem toch eens gebruiken om te hameren op een goede oude Nokia om eens te experimenteren hoe sterk dat die is. In ieder geval is dit voor mij het sterkste punt van deze telefoon.

Xloud
Het geluid is net zoals bij alle andere Sony telefoons zeer goed, alleen als ik bel met jongere mensen mag het wel net iets luider voor een betere verstaanbaarheid. (Gelukkig roepen oudere mensen in hun telefoon dus heb ik daar geen enkel probleem). Voor de rest is alles mooi zuiver en gaat die goed luid bij het afspelen van media.

101 Apps
De meeste mid-range toestellen beginnen toch wat te haperen als er veel applicaties geÔnstalleerd zijn, toetsenbord en berichten durven dan eens enkele seconden te haperen, opstart kan soms lang duren, applicaties die even blijven haperen, en ga zo maar veder. Deze Xperia P heeft hier op geen enkel gebied last van, 1 app of 109 apps, hij blijft even soepel lopen. Het toetsenbord verschijnt steeds mooi op tijd en hij start sneller op als de meeste high-end telefoons. In 10 seconden kan ik al mijn code in drukken en 5 seconden later kan ik al zonder problemen SMSn of bellen en in men applicaties duiken. Eigenlijk kunnen we hier niet meer speken van een mid-range telefoon maar toch van een bijna volwaardige high-end telefoon.

Camera
Alles is zo fantastisch, geweldig en adembenemend zou Jobs zeggen moest het over een Apple toestel gaan. Maar helaas, het groot negatief punt is de camera, het licht van het beeld is altijd te licht of te donker ondanks die enorme lichtstraal van een LED op de achterzijde. (Neem je een foto in het donker met de flitser aan, dan kan het serieus irriteren aan de ogen). De camera applicatie start traag op en dan heeft die ook nog wat tijd nodig om de foto op te nemen. Als die juist opgestart is dan kan je dit nog door de ogen zien, maar als je al enkele apps hebt opengedaan en wat gesurft dan duurt het gewoon te lang, en als we da camera moeten gebruiken in de app, dan is de ergernis helemaal compleet en dan is het gelukkig een stevige telefoon da je hem toch een tik uit frustratie kan geven. Dit was zo in Android 2.3, helaas is dit niet verholpen in Android 4, dus als ze dit kunnen verhelpen in 4.1, dan mogen we pas spreken van een kleine high-end telefoon.

Beoordeling
Het bereik is zoals het hoort op WiFi, 3G en Bleutooth. NFC is een leuke toevoeging, het scherm is prachtig als je de prijs bekijkt. De accu is zoals alle andere smartphones na een anderhalve dag zo goed als leeg, alles gaat vlot. Ondanks mijn kleine handjes ligt die er goed in. Het design mag er zijn en hij mag zich zeker 1 van de sterkste in zijn generatie noemen. Als we de camera buiten beschouwing laten is hij gewoon schitterend in prijs - kwaliteit. Al mag Sony nu toch maar eens snel komen met de update naar 4.1 en als ze daar het camera probleem oplossen dan kan ik deze aan iedereen aanbevelen als jouw budget rond de 250§ ligt, want in deze prijsklasse zijn er maar weinig die meekunnen en deze features hebben.

Heb jij ook een Sony Xperia P Zwart?

Reviews door de redactie

Update 4.1 zou binnen nu en een week of twee verschijnen. Ik hoop dan ook op een wat betere cameragebruik en een consistente accuduur. Voor de rest is de mijne ook perfect. Weliswaar ga ik de Xperia SP wanneer die over een paar maanden komt halen
Dat hoop ik ook, want ik dacht dat de STAMINA-mode aanwezig zou zijn? Moest 4.1 niet de oplossingen bieden die nodig zijn dan zit de kans er in dat ik ook de SP ga aanschaffen. Dat is weer een net niet High-end telefoon met een geweldig design voor een heel mooie prijs!
Volgens Sony komt de Jelly Bean (4.1) update eind maart, deze maand dus. Hierbij een linkje naar de officiŽle Sony blog: http://blogs.sonymobile.c...012-xperia-smartphones-2/

Kan je het nog eventjes rustig nalezen ;)
Ik heb een probleem met mijn Sony Xperia P (2 maanden oud).
Als ik Wi-fi inschakel kan ik hier niet meer vanaf gaan door het Wi-fi normaal uit te schakelen.
Ik moet mijn mobiel dan helemaal uitzetten, en weer opstarten.
Weten jullie wat ik hier aan kan doen? En hebben meer mensen dit probleem? Ook heb ik dat als ik op Wi-fi zit ik geen berichtjes met Whatsapp ontvang. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Dit betekent dat er een applicatie toegang heeft tot het controleren van jouw WiFi-verbinding.
We zijn nu eind maart dus ze mag wel eens gaan komen, of tenminste wat er allemaal in de nieuwe update zal zitten.