Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion g6-2154sd Review

Arjantje 19 maart 2013, laatste update op 19 maart 2013, 616 views

HP Pavilion g6-2154sd

Pluspunten

• Prestaties
  • Toetsenbord
  • Warmteproductie
  • Hoeveelheid aansluitingen
  • Bluetooth 3.0

Minpunten

• Scherm zeker niet het beste
  • Behuizing zwak
  • Geluidproductie

Hoewel er heel veel slechte verhalen rond gaan over de kwaliteit van de HP g6 serie wil ik toch eens de andere kant laten zien van deze laptop en niet op voorhand de laptop afkraken. Met deze review wil ik duidelijk maken wat nou precies de zwakke en sterke punten zijn van deze laptop.

Ik heb deze laptop in december 2012 aangeschaft. Destijds had ik een budget van 500 euro en wou ik hiervoor een laptop terug zien waarmee ik ook wat lichte spellen zou kunnen draaien. Dit omdat ik soms met vrienden afspreek om te lannen. Na het uitzoeken van de hardware leek deze laptop het sterkste en daarnaast had deze een laag prijskaartje van 500 euro. Let op toen der tijd was dat een net bedrag in de huidige gevallen weet ik dit niet.

Hardware
De hardware van dit specifiek model bestaat uit een:
CPU - AMD A8 4500M
GPU - Radeon HD7670M
Geheugen - 4 GB
Harde schijf - 500 GB

Daarnaast nog verschillende aansluitingen zoals hdmi, usb 3.0 etc. Zie foto's voor de aansluitingen.

De processor
Het voornaamste wat ik doe met mijn laptop is internetten, office en nog wat lichte spellen. Hierin voldoet de processor uitstekend in. Zoals jullie misschien hebben gelezen in een andere review van de MSI GX60 vormt de A10 4600M daarin een bottleneck. Helaas is zelf bij deze laptop de cpu de bottleneck in Battlefield 3.

Videokaart
De A8 4500M heeft een ingebouwde gpu namelijk de 7660G. Nu zullen jullie wel afvragen er zit toch een HD7670M in? Dat klopt. AMD heeft het namelijk zo geregeld dat bij directx10 spellen en hoger de ingebouwde APU en de losse videokaart samenwerken in crossfire. Hierdoor krijg je vele malen betere prestaties. Spellen zoals modern warfare 3 zijn hierdoor speelbaar. Ik heb ook nog Battlefield 3 getest maar hierbij kwam het aantal FPS niet hoger dan 40 op alle laagste settings naar mijn mening is dit onspeelbaar en heb ik dit spel gauw verwijderd. De limiet moet hierbij gevonden worden in de processor, ik heb getest met verschillende resoluties, daaruit blijkt dat zelf bij een extreem lage resolutie 1024x600 ik een maximale framerate haal van 40. Helaas hierbij dus hetzelfde probleem als met de MSI laptop hoewel het bij deze laptop minder gauw merkbaar is.

Een groot nadeel van crossfire is dat het alleen maar werkt bij directx10 spellen en hoger zonder crossfire draaien alle spellen volgens mij op de APU (Weet iemand hoe ik dit kan testen?) .Spellen zoals Call of duty 1 en 2 (directx 9) draaien een stuk slechter. Op de een of andere manier kan ik met Call of duty 2 wel een acceptabele framerate halen en met Call of duty 1 niet. Mogelijk dat er wat mis gaat met de driver ondersteuning.

Oftewel oude spellen kunnen problemen vertonen nieuwe spellen zijn meestal wel goed speelbaar op de allernieuwste titels na.

Scherm
Het beeldscherm van deze laptop is kort gezegd niet heel erg goed. De resolutie 1366x768 is even wennen als je van een full HD scherm afkomt. Voorheen had ik namelijk een Dell XPS 16. Overigens vind ik dit niet het grootste nadeel kort gezegd de kijkhoek is belabberd. Wanneer je achter je bureau zit voldoet het scherm prima maar wanneer je bijvoorbeeld een film wilt kijken moet je recht achter het scherm gaan zitten dit kan nogal eens lastig zijn wanneer je op je bed/bank ligt. Vandaar de slechte score op het scherm.

Behuizing
De behuizing van de HP G6 bestaat volledig uit plastic. Nu hoeft dit geen nadeel te zijn maar ik vind het scherm nogal zwak deze is redelijk makkelijk door te buigen. Daarnaast is het glimmende plastic zeer vatbaar voor krassen en vette vingers. De laatste zijn gelukkig makkelijk te verwijderen ;).

Geluid -en warmteproductie
Met de warmteproductie kan ik kort zijn de laptop wordt nauwelijks te warm de hoogste temperatuur die ik heb gemeten is 80 Graden Celsius. Maar dit heb ik zelf veroorzaakt door mijn laptop te gebruiken op een plastic tafelzeil en daarbij draaide ik BF3. Hoogstwaarschijnlijk heeft het zeil het aanzuigen van lucht bemoeilijkt. Met normaal gebruik blijft de CPU op 40 graden Celsius.

Nu het geluid dit is vrij slecht er is een duidelijk zoem hoorbaar van de ventilator. Zelfs wanneer deze laptop amper wordt gebruikt is de zoem duidelijk hoorbaar. Daarentegen neemt het geluid niet merkbaar toe wanneer de laptop zwaar wordt gebruikt. Het gezoem zorgt voor een lage score.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord is prima het is van het chicklet type en ik vind het verademing om op te typen. de toetsen zijn makkelijk te bereiken en ook buigt het toetsenbord niet door.

Het touchpad doet het erg goed en werkt correct ook is na deze tijd van gebruik nog geen slijtage zichtbaar. De muisknoppen van het touchpad voelen iets minder degelijk aan. De rechtermuisknop moet je naar mijn gevoel dieper indrukken dan de linker.

Eigenlijk is dit een laptop die nergens in uitblinkt, daarentegen vind ik het een goede koop. Hij doet wat ik er van verlangde en soms nog iets beter met betrekking tot spellen zoals bijvoorbeeld napoleon total war of RUSE deze draaien allemaal vloeiend. Het grootste nadeel van deze laptop vind ik toch wel de zoemende ventilator. Deze is naar mijn mening net iets te veel te horen.

Heb jij ook een HP Pavilion g6-2154sd?