Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Breedbeeld
  • Design
  • Responstijd van 2ms
  • Uitgebreide simpele featureset
  • Lage responstijd

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Verschillende typen TN-panels in omloop
  • Grote maar toch beperkte kijkhoek

Wat is het
Een tweeŽntwintig inch breedbeeldscherm van Samsung met een zwarte rand, een DVI en D-Sub aansluiting, geÔntegreerde voeding en lage responstijd.

Het Samsung logo

Reden van aanschaf
Omdat ik een 19" CRT op een redelijk klein bureau had staan en dus bijna geen ruimte meer had voor m'n toetsenbord, was het tijd voor wat nieuws. Na lang zoeken en veel reviews lezen kwam ik uit bij de 226BW.

Toen bij de Norrod een aanbieding was voor de 226BW voor de toen 'schappelijke' prijs van 289 euro kon ik het scherm niet laten staan. Het scherm stond toen in de Pricewatch voor 275 euro exclusief verzendkosten.

Featureset
Het is een breedbeeldscherm met een native resolutie van 1680*1050, dus net geen full-hd (1920*1080). De beeldscherm verhouding is met deze resolutie 16:10 waar breedbeeldtelevisie 16:9 is. Het scherm heeft met een beelddiagonaal van net geen 56 centimeter een lekker groot werkoppervlak.

Er zitten een DVI-D en een D-Sub aansluiting aan de achterkant van het scherm. Ook zit de voeding van het scherm verwerkt in de achterkant van de monitor en heb je geen apart voedingsblok met extra stekkers bij je computer in de weg liggen.

De aansluitingen achterop het scherm
De aansluitingen achterop het scherm

Het is verder een simpel scherm en alleen kantelbaar naar voor en achter. Het heeft geen portretmodus en is niet in hoogte verstelbaar. Alle - eventueel benodigde - kabels zitten er bij, DVI-kabel, D-Sub kabel en een voedingskabel. Ook een driver cd en een poetsdoekje voor (de rand van) het scherm.

Omdat het scherm uitgerust is met een TN-panel heeft het een lage responstijd, een kijkhoek van Ī 170į en valt het contrast dynamisch te verhogen naar 3000:1.

Pixeldefecten
Ik heb bij de Norrod een scherm gehaald, deze uitgepakt, de voet er opgeklikt en vastgeschroefd en, na het verplaatsen van mijn vorige monitor, neergezet. DVI-kabel er in, voedingskabel er in, klepje aan de achterkant om de kabels netjes weg te werken er op en de computer aan.

Na het instellen van de goede resolutie er na een half uur achter gekomen dat er in het midden van mijn scherm 2 dode/luie pixels zaten. Na een extra controle met DPT wist ik het zeker en heb ik geprobeerd voorzichtig met de achterkant van een pen de dode/luie pixels te masseren, hiermee hopend dat ze weer levend/wakker werden. Helaas was dit niet het geval, en omdat ik niet in de stad woon kon ik pas de volgende dag terug naar de winkel met mijn scherm.

De volgende dag, na alles weer zo goed mogelijk in de oude staat teruggebracht te hebben in de originele doos, terug naar de winkel. Hier kreeg ik zonder verdere vragen op vertoon van de bon een nieuw scherm omgeruild. Thuisgekomen bleek dit een perfect werkend exemplaar te zijn, en nu ben/was ik ook deze review op datzelfde scherm aan het typen.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Het scherm heeft een strak design en geen uitstekende delen op de voet na. Het is een redelijk stevige voet die het scherm rechtop houdt. Als er tegen de tafel aangestoten wordt wil het scherm wel iets heen en weer gaan, maar zal niet vallen.

Het scherm van voren gezien
Het scherm van voren gezien

De zilveren rand net onder de zwarte rand geeft een leuk contrast met de omlijsting en de voet en herbergt voor de helft aan de rechterkant van het scherm de zilveren aan-/uit-knop. Net links van de aan-/uit-knop aan de onderkant van het scherm zitten vijf knoppen. De eerste vier zijn om het OSD te regelen: Menu, down, up, return. De 'return-knop' is tevens de source-knop om te schakelen tussen de analoge of digitale input, respectievelijk D-Sub en DVI. Net rechts van de return/source-knop zit de vijfde en laatste knop welke de 'auto-knop' is. Hiermee kan je er voor zorgen dat het analoge signaal beeldvullend en passend gemaakt wordt.

De 206BW, de 226BW en de 2232BW
De 206BW, de 226BW en de 2232BW naast elkaar

Het design is hetzelfde als de 206BW alleen is dat een 20" scherm waar de 226BW een 22" model is. De 2232BW die een vriend van me heeft is eveneens een 22" maar heeft een totaal ander design qua voet en schermrand. We hebben alle drie de verschillende schermen naast elkaar gezet tijdens een lan en iedereen wou z'n eigen scherm houden vanwege de afmetingen of het design, dit is dus persoonlijk.

De knoppen aan de rechterkant van het scherm
De knoppen aan de rechterkant van het scherm

De aan-/uit-knop heeft een blauwe rand van een led achter de knop zelf als het scherm aan staat. Als je scherm op stand-by springt knippert de blauwe led.

Kleurweergave, ghosting en contrast & helderheid
De kleurweergave van de 226BW is gewoon goed. Dit dan niet meteen af fabriek, maar na het finetunen van de instellingen. Rood was iets te overheersend evenals blauw. Na alles met behulp van de nVidia display optimization wizard goed ingesteld te hebben worden alle kleuren goed weergegeven.

Ghosting heb ik weinig tot niets van gemerkt, ik zou niet precies weten waar ik op moet letten. Wel heb ik met Counter Strike: Source als ik een handgranaat gooi wel een wit vlakje wat ik blijf zien op de plek waar de granaat net geweest is wat na even bewegen ook weer weg trekt. Niet hinderlijk, maar is er wel geweest. Het kan ook zijn dat ik er gevoeliger voor ben dan m'n broertje die het niet ziet omdat ik een bril/lenzen draag een wat hogere gevoeligheid meebrengt.

De helderheid is standaard veel te hoog ingesteld en ik was bijna van plan een zonnebril te pakken en de lamp de kamer uit te doen. De helderheid heb ik teruggeschroefd van 100 naar 50 en is nu prettig om aan te zien op een wit vlak, maar ook in spellen.

Het contrast waar Samsung reclame mee maakt op de rand van het scherm, de doos en internet is een dynamisch contrast. De 3000:1 contrast-ratio kan worden behaald door een truc van Samsung. Als iets zwart moet zijn en het is net niet helemaal zwart wat er weergegeven kan worden dan dimt de achtergrondverlichting van het scherm dusdanig dat het zwart zwarter wordt.Bron

Helaas is het wel zo dat op een zwart scherm je aan de randen iets last krijgt van backlight bleeding. Dit is dat het licht van de CCFL's achter het LCD panel iets doorlekt aan de randen en zo een minder intense kleur zwart heeft dan de rest van het scherm.Bron Als je een breedbeeld film (16:9) aan het kijken bent, heb je twee kleine zwarte balkjes van Ī 1 centimeter boven en onder waar je backlight bleeding zou kunnen ervaren.

Op een zwart scherm ietwat backlight bleeding
Op een zwart scherm ietwat backlight bleeding (onderin)

Panel
Er zijn drie verschillende versies van het TN-panel, wat gebruikt is in de 226BW, in omloop. Deze zijn verschillend van kwaliteit met de kleurenweergave, hoeveelheid backlight bleeding en de mate van ghosting. S, A en C zijn de drie typen TN-panels die in omloop zijn van 'goed' naar 'slecht'.Bron
Ik heb een C panel en ben hier zeer over te spreken ook al zou dit het slechtste panel zijn.

Omdat het scherm gebruik maakt van een TN-panel zijn de kijkhoeken beperkt. Als je met je hoofd op een meter afstand 25-30 centimeter naar rechts of links gaat, zodat je met je neus in plaats van in het midden van het scherm bij de rand zit, veranderd de kleur iets. Verticaal je hoofd verplaatsen is zo mogelijk het slechtste wat je kan doen, met je neus in de buurt van het midden is perfect, maar 15-20 centimeter zakken zodat je neus bij de boven-/onderrand zit geeft een verkleuring aan de andere kant van het scherm. Als je dus lager gaat zitten met je bureaustoel kantel dan het scherm iets mee zodat de kleuren van je film of waar je ook mee bezig bent kleurecht blijven.

Gelukkig zijn deze kijkhoeken vele malen beter dan de HP 1530 die ik onlangs als tweede schermpje gekocht heb, hier moet je recht voor zitten om geen verkleuring te krijgen, wit wordt roze en blauw wordt zwart waar dit bij de 226BW pas bij extreme hoeken zichtbaar wordt. Deze 15" is inmiddels vervangen door nog een 226BW dus de kijkhoeken zijn geen probleem meer.

Gamen
Hier heb ik het scherm eigenlijk voor gekocht. Het scherm heeft een TN-panel wat met soft- en hardwarematige trucjes van Samsung een responstijd oplevert van 2ms. Helaas ondersteunen niet alle spellen een breedbeeldresolutie. Omdat de 226BW geen 1:1 pixel mapping ondersteunt, heb ik zelf in het nVidia control panel in moeten stellen dat hij een 4:3 resolutie niet uit moet rekken naar breedbeeld, maar twee zwarte balken aan de zijkanten moet weergeven om zo de originele resolutie te behouden.

De instelling in het nVidia Control PanelScreenshot Assassin's Creed
De instelling in het nVidia Control PanelScreenshot Assassin's Creed

Counter Strike: Source in 4:3Counter Strike: Source in 16:10
Counter Strike: Source in 4:3Counter Strike: Source in 16:10

Twee maal 22 naast elkaar (3360*1050)"
Twee maal 22" naast elkaar (3360*1050)
afbeeldingen zijn klikbaar naar hun originele grootte

Met Counter Strike: Source heb je op 16:10 een breder blikveld dan op een 4:3 formaat (zie de onderste twee screenshots). Far Cry idem dito. Need for Speed: Most Wanted ondersteund helaas geen breedbeeld, maar valt prima te spelen met twee zwarte balken. Een vriend van me speelt op een 206BW met uitgerekt beeld, in een racespel kan dit nog, maar als je GTA2 speelt is het heel hinderlijk als verticaal bewegen soepeler aanvoelt dan horizontaal bewegen. Assassin's Creed daarentegen is geport van de PlayStation3 en de Xbox 360 naar de PC en is alleen speelbaar in een 16:9 formaat. Op een 16:10 scherm heb je dan twee balkjes van nog geen centimeter groot, maar op een 4:3 scherm waar m'n broertje op speelt heb je twee grote balken boven en onder ook al stel je in dat het op een 4:3 resolutie moet.

Het geld wat ik neergeteld heb voor dit scherm is het helemaal waard. Het is wel even een smak geld, maar je krijgt er een groot, mooi scherm voor terug. Een lage responstijd, een uitgebreide doch simpele featureset, een hoog dynamisch contrast.

Dubbelbreedbeeld
Op 16 juni 2008 heb ik een tweede 226BW, eveneens met een C-panel, van een medetweaker over kunnen nemen voor het mooie bedrag van 170 euro. Het is even wennen om een dubbelbreed bureaublad te hebben maar met de juiste software kan je al je vensters goed indelen en krijg je een tweede taakbalk op je tweede scherm. (respectievelijk WinSplit Revolution 8.06 en UltraMon).

Gamen op twee schermen heb ik voor de gein eens geprobeerd, maar je crosshair, WoW-character, of (race-)auto worden keurig in tweeŽn gedeeld en zit je naar de mooie zwartglimmende randen van beide schermen te staren. Nu game ik op ťťn scherm en heb ik Live Messenger, Xfire en GoT open staan op m'n andere scherm.

Bureau van bovenafBureau van linksvoorBureau recht van voren
Bureau van bovenaf, linksvoor en recht van voren.
Afbeeldingen klikbaar naar grotere versies

Je moet wel zorgen dat je een breed bureau hebt om twee schermen op kwijt te kunnen en ook nog je toetsenbord en muis wilt kunnen gebruiken. Bij mij staan de satellieten van mijn boxenset achter, naast en voor de schermen op mij gericht. Foto wordt nog gemaakt als m'n bureau opgeruimd is. Foto's toegevoegd.

Ik ben helemaal weg van dit scherm. Mijn familie kijkt mij jaloers aan als ik wel een film in breedbeeld kan kijken zonder brede balken boven en onder de film, zonder achter de tv te hoeven kruipen. Het is wel een smak geld, alhoewel is de net iets meer dan 220 euro, waarvoor het scherm tijdens het schrijven van deze review in de pricewatch staat, een schijntje.

Je krijgt voor dat geld een 22" breedbeeldscherm met een strak design, lage responstijd, hoog dynamisch contrast, grote kijkhoek, DVI en D-sub aansluitingen en dat in een compact scherm met een ingebouwde voeding. Ook worden keurig alle benodigde kabels meegeleverd en krijg je er zelfs een poetsdoekje bij voor (de rand van) het scherm.

Nadeel van dit scherm is wel dat hij niet in hoogte verstelbaar is, hij met drie typen van hetzelfde panel uitgebracht is en je net de 'goede' moet treffen.

Changelog
- 21 mei 2008: Stuk over de kijkhoek toegevoegd onder 'Panel'
- 30 juli 2008: Afbeelding + extra tekst over 2x 22" naast elkaar toegevoegd. Foto's 2x 22" op bureau toegevoegd.
- 21 februari 2009: 'Check Images' om verspringen te voorkomen, Changelog aangepast.
- 26 januari 2010: Gebruik gemaakt van de Lightbox-functionaliteit

Reden van schrijven
Negende uitgebreide review over een product waar ik na eigen ervaring zeer tevreden mee ben.

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Samsung site
Tweakers.net Pricewatch
Samsung 226BW productsite

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Keurige review! Ik heb zelf net de 206BW van de hand gedaan, maar hij beviel enorm goed! Mooi design, allen af en toe wat blacklight bleeding.

Keep up the good work!
CSS: Je moet de 'fov' (field of view) optie in de console op 95 zetten. Ik ken de console commands van de HL2 engine niet uit mijn hoofd, maar volgens mij moet dit echt mogelijk zijn.
NFS:MW: Valt te hacken :)
AC: Tja, computerschermen zijn nu eenmaal 16:10, en toen heeft een of andere mafkees bedacht om 'high definition' en films 16:9 of nog erger te maken. Het spel hadden ze volgens mij bij de port prima om kunnen bouwen, maar dat hebben ze niet gedaan... Jammer maar helaas :P

Ik zie trouwens niet echt in waar dit heel veel met het scherm op zich te maken heeft, da's een beetje als een Lada kopen en zeuren dat de wegligging niet zo goed is als bij een Ferrari :P
CSS heeft gewoon breedbeeldondersteuning, vandaar de screenshots dat je meer zicht hebt met 16:10 dan 4:3.

dat NFS:MW te hacken valt wist ik ook, maar om nog moeite te gaan doen voor een spel dat ik al uitgespeeld heb.... :P

Het ging er om in die alinea dat je met breedbeeld een breder blikveld hebt dan op een 4:3 resolutie, en als dan een ouder spel geen native ondersteuning heeft voor een breedbeeldresolutie krijg je, omdat het scherm geen 1:1 pixelmapping ondersteund, een uitgerekt beeld, en AC is dan weer een ander verhaal, dan creŽren ze optisch een breder blikveld door boven en onder een balkje toe te voegen waardoor je breedte/lengte verhouding hoger ligt dan op een 16:10 resolutie.
Het ging ook niet om de verhouding maar om de kijkhoek, het lijkt nu een beetje vertekend met FOV=95 is dat minder maar moet je ook maar zelf van houden als je er al aangewend bent is het misschien niet echt handig
Zeer fraaie review!

Ik ga wat dingen van je pikken zoals de mouse-overs en gebruikte bronnen. Dat maakt de review erg af.

Voor het geld krijg je een mooi groot scherm. Eigenlijk zouden ze het moeten verbieden wat die schermboeren doen. Lees je als leek (voor zover die er zijn bij T.net ;) ) een review. Je bent enthousiast en gaat naar de winkel om dat scherm te kopen (blind dus, want de test was fantastisch). Blijkt het later een heel ander scherm te zijn omdat ze er een ander paneel in gegooid hebben. Ik vind dat dat eigenlijk niet zou mogen. Moeten ze maar een versie 2 enz. uitbrengen. Maar ja doen de CPU-boeren niet hetzelfde met hun steppings :? :Y) .

Het is mij ook overkomen met mijn scherm (Dell UltraSharp 2007FP). Tot 2 weken geleden wist ik niet beter dan dat daar een S-PVA paneel inzit. Toen las ik dat er ook S-IPS schermen uitgeleverd zijn. Enig speurwerk leverde op dat ik een S-IPS scherm heb. Bij mij pakte het dus positief uit. Ik kan nu in ieder geval het verschil dat ik waarneem met mijn Dell UltraSharp 1707FP verklaren, dat is nl. zeker een S-PVA scherm.
Zeer fraaie review!

Geef dan wel de echte bronnen. Google is natuurlijk geen bron en op de frontpage van tweakers vind je ook niks.
Als je even een link geeft naar de echte bronnen kunnen wij ook lezen waar jij je kennis vandaan haalt en kunnen wij misschien nog dingen vinden die we nog niet wisten en waar we toch naar opzoek waren. Zoals bepaalde posts (die jij hebt gebruikt) uit het Samsung topic. De gemiddelde tweaker vindt het namelijk veel makkelijker om een link te klikken dan om het zelf weer te Google'en terwijl jij dat al had gedaan.

edit: Ik bedoel dus zoals de hyperlinks in de review..

[Reactie gewijzigd door Pikoe op 12 mei 2008 22:24]

Ik heb hier zelf ook 2 van deze schermen. Eerst had ik er 1 aangeschaft, maar wou graag een dual opstelling. Aangezien ik er een 17 inch CRT naast had staan die zwaar donker werd. Nadeel is zoals je al aangaf dat er verschillende panels in omloop zijn. Ik had het geluk dat ik 2x het goede type kocht. Allebeide keren geen dooie pixels ofzo iets. Bleeding heeft het scherm wel iets last van maar je moet er dan echt op letten.

Voor de rest ben ik echt super tevreden met de beide schermen. Kan hem dan ook aan iedereen aanraden. Het is naar mijn idee ook verstandig als je het geld extra hebt om voor de extra inches te kiezen. Wat betreft van de wankele voet vind ik opzich nog wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door MasterMike op 12 mei 2008 22:35]

echt nette revieuw..

waar heb je het scherm gekocht als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door gabber-dt op 23 mei 2008 09:30]

dankje, en gekocht bij de norrod (staat ook in de review ;))
Ik heb een 7300gs v-card en wil een 21" kopen. Ik zie dat jij ook zo een kaart hebt en vraag me af hoe die reageert op een 21"scherm, oftewel trekt ie het wel want ie zit nu wel aan de top van zijn kunnen.
Je kaart kan het in 2D wel trekken als je serius wilt gaan gamen met een low-end kaart en een groot beeldscherm met een hoge resolutie gaat niet werken. Ik heb m'n 7600GS gebruikt in CSS en dat ging prima op low-med grafische settings.
Ik kon zelfs med-high draaien met m'n 54% overklok :D

Een vriend van me heeft de 2232BW die ik ook in de review genoemd heb gebruikt icm eenzelfde 7300GS, gewoon internetten etc gaat perfect maar CoD4:MW werd hem niet ;)
Ik had wat duidelijker moeten zijn: ik speel geen games maar gebruik de monitor vnl voor Fotoschop cs3, grootte bestanden van wel 100mb...
Iemand enige ervaring icm 7300 en 21" ?
dat hangt dan meer af van je overige componenten, Photoshop maakt op dit moment eigenlijk geen gebruik van de GPU en/of het grafisch geheugen maar laat alles renderen door de CPU en slaat alles op in het interne geheugen. Als dat voldoende werkt op dit moment maakt het niet uit of je er een 21" aan gaat hangen.
Netjes, heb jij ook een foto van je 2 schermen op je bureau? Voordat ik dat eventueel ook ga doen, strak idee, wil ik eerst weten hoe het eruit ziet.
Uit m'n review:
Work in progress, hij komt er aan (al is het in mijn geval, zooi naar de tafel er naast uit beeld schuiven en foto maken)
Inmiddels de foto's toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 1 augustus 2008 14:09]

Woops, niet gelezen..sorry ;)

Enne die mess, klinkt ook enorm bekend :P
TOP review voor een TOP scherm!

Heb deze zelf nu ongeveer een half jaar en er gaat er ZEKER nog eentje bijkomen:)

goed bezig kerel...ga zo door!!!