Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Aerocool Strike-X One Advance Review

S.J.Onnie 15 maart 2013, laatste update op 23 maart 2013, 809 views

Aerocool Strike-X One Advance

Pluspunten

• Geinig uiterlijk
  • Ruim
  • Toolless montage van 5¼ inch devices
  • Voldoende montage materiaal
  • Stille fans
  • Prima kabelmanagement

Minpunten

• Staal wat dun
  • Toolless montage niet de beste kwaliteit
  • Duimschroeven kunnen op termijn lam draaien

Deze review is bedoeld om een indruk te geven van deze Aerocool kast. Geen uitgebreide foto serie of tests maar wel mijn ervaring ;)

Edit: OK, op verzoek toch wat afbeeldingen omdat ik "hier en daar" niet helemaal duidelijk kan omschrijven hoe de kast en de onderdelen er nu precies uit zien ;)

Deze Aerocool Strike-X One Advance gekocht om een lawaai makende okkiewokkie HKC kast met voeding te vervangen. Gekocht in combinatie met een BeQuiet! PurePower L7 430 watt voeding.

Redenen om deze kast te kiezen:
  • Ruim voldoende mogelijkheden om schijven in te bouwen
  • Geinig uiterlijk (persoonlijk natuurlijk maar ik was even klaar met saaie kasten)
  • Voldoende mogelijkheden om extra fans in te bouwen (hoewel het er op lijkt dat dat niet nodig is)
  • USB 3.0 aansluitingen aan de voorzijde (ook als USB 2.0 te gebruiken)
  • Voeding onderin (met stoffilter)
De kast wordt geleverd met alle benodigde schroeven en accessoires die je nodig hebt. Wat niet heel duidelijk wordt als je gaat zoeken naar deze behuizing is of je voldoende bevestigings"plateaus" krijgt om je schijven mee te bevestigen. Je krijgt er 5 om 3½ of 2½ inch disks mee in te bouwen. 5¼ schijven (ODD's dus) kun je gewoon aan het frame monteren.

Het montagemateriaal:

Foto's van de plateaus/brackets:

Bij de levering is ook een frontje inbegrepen om een 3½ inch device (zoals een cardreader) te monteren zodat deze extern bereikbaar is. Montage is eenvoudig.

Je kunt maximaal 5 devices monteren die extern te benaderen zijn.

De zijwanden van de kast bestaan uit dun (0,5 mm) metaal en zijn met duimschroeven te verwijderen. Ik heb het idee dat je dat niet heel vaak moet doen want dan gaat de schroefdraad van de kast zelf wat ruim worden.

De toolless bevestigingen voor 5¼ inch drives werken makkelijk maar zijn kwalitatief niet heel best. Bij mij brak er één tijdens de montage af.

De eerder genoemde plateaus worden aan de behuizing geschroefd met kleine parkers. Iets om rekening mee te houden. Ze worden meegeleverd maar je moet de resterende parkers wel bewaren voor eventuele uitbreiding.

De parkers:

De fans zijn fluisterstil. Ik had dat niet verwacht en rekende er eigenlijk op dat ik andere stille fans moest gaan kopen. Niet dus :) Klein minpuntje is misschien dat beide fans een 3-pins aansluiting hebben.

Het kabelmanagement is voor een normale gebruiker meer dan voldoende. Je kunt de fan aan de voorkant zo redelijk eenvoudig vrijhouden van obstakels.

Op de plek van de voeding zitten op de bodem een viertal viltjes om trillingen naar de kast te voorkomen.

De fan aan de voorkant is voorzien van een rode LED. Gelukkig is deze niet al te fel.

De kast:

De kast staat op voetjes wat hem zo'n 2 à 3 cm boven de vloer plaatst. Handig als je tapijt hebt. Ik heb de voeding met de fan naar beneden gericht gemonteerd dus ik was daar wel blij mee :+

Wil je meer weten gaan dan naar de site van Aerocool voor plaatjes en een heuse presentatie (PowerPoint)

Heb jij ook een Aerocool Strike-X One Advance?

Hoi,
fijn dat je de tijd hebt genomen om een review te schrijven.

Je spreekt over parkers, een begrip dat ik even moest opzoeken, kan je me uitleggen waarom je deze schroeven zo noemt (ik lees dat parkers zowel een schroef merk is als kan slaan op zelf tappende schroeven)? Zijn ze niet gemakkelijk vervangbaar?

Verder staan op de site van de fabrikant foto's genoeg, maar ik mis met name een foto van de gemonteerde harddisk brackets. Zou je misschien iets dergelijks alsnog bij kunnen voegen?
Hi cibrhusk,

Foto's toegevoegd om het geheel wat duidelijker te maken. Er staan er nog wat extra in mijn album bij ImageShack.

De parkers zijn dus in dit geval zelftappende schroeven. Op zich begrijpelijk want je schroeft in plastic/kunststof en daarin tap je als fabrikant niet zo makkelijk draad.

Ik hoop dat de foto's van de brackets wat helpen. Het is lastig om in een zwarte kast de zwarte brackets te fotograferen. Ik heb er een paar wat overbelicht om het duidelijk te maken. Hoop dat het heeft geholpen ;)
Dank voor je extra foto's, ze maken wel het een en ander duidelijk, maar wat ik eigenlijk bedoelde was een tray met een echte harddisk, niet een ssd :X
Ik probeer namenlijk te bepalen in hoeverre deze kast aan te passen is om de geluidsreductie verder terug te dringen, en tevens in te zien in hoeverre er ruimte tussen de disks overblijft ivm de extra ruimte innemende tray.
Ik dacht aanvankelijk dat de disks van onder gemonteerd zouden zijn, maar ik zie nu toch dat een 3.5"hdd gewoon aan de zijkant op de tray geschroeft wordt en dat ook de tray geschroeft wordt. Ik denk niet dat er veel ruimte is voor een rubbertje tussen deze verbindingen? (zowel onderop als aan de zijkant?)

Voor zijn prijs is deze kast wel een toppertje. Ik zit nog te dubben tussen de besparing van deze kast of een duurdere kast (minus 100¤). Dat komt omdat ik van mijn huidige kast (Zirco CS5608) geen idee heb van de geluidsproductie, anders dan mijn oren ;-) en ik dus niet goed kan bepalen of ik al tevreden zou zijn met de verbeteringen die deze kast mij geven, of dat ik toch moet kiezen voor een kast met rubbere ophangen voor harddisks en fan's. Dan wel met de gedachte dat ik weer rustig 5+ jaar mee kan met de nieuwe kast 8-)
Ik neig ondertussen naar een duurdere kast met rubbere ophanging en meer 140mm fan punten.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 13 april 2013 23:56]