Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (MVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

LG L245WP-BN Zwart Review

GK89 6 mei 2008, laatste update op 12 juni 2010, 944 views

LG L245WP-BN Zwart

Pluspunten

• Voldoende aansluitmogelijkheden
  • Goede kleurweergave
  • Minimale ghosting
  • Geen pixeldefecten
  • Goede bouwkwaliteit en vormgeving
  • Prima OSD menu

Minpunten

• Geen DVI aansluiting
  • Slechte reproductie van zwart en bijbehorende zwarte tinten
  • Matige resultaten contrast en brightness instellingen
  • Hoge prijs (als gevolg van slechte zwart weergave)

Ik werk al jaren met goede CRT schermen en heb (ondanks het lange bestaan van het LCD scherm) nog steeds de behoefte gehad dit zo te houden, totdat ik een half jaar geleden wilde kijken voor een nieuw CRT scherm. Deze bleken tot mijn verbazing nauwelijks tot niet meer verkocht te worden, wat voor mij een aanknopingspunt was om te kijken naar enkele LCD schermen. Na veel vergelijkingen qua prijs en kwaliteit bleek deze LG de juiste keuze, maar het tegendeel is waar!

Featureset:

Aan de featureset ligt het niet. Met HDMI, Component, D-Sub en USB aansluitingen kun je heel wat kanten op. Voor de oplettende lezer valt 1 ding op: Er zit geen DVI aansluiting op, wat een gemiste kans is als je zowel je PC als een ander apparaat tegelijk Digitaal aangesloten wilt hebben. Daarentegen levert LG wel netjes een HDMI naar DVI kabel mee, zodat je je PC digitaal via de HDMI aansluiting kan aansluiten.

Kleurweergave:

Ook de kleurweergave is niet het probleem, want deze komt (na lang instellen) goed overeen met wat ik van de hedendaagse CRT schermen gewend ben. Je kunt de kleuren gemakkelijk handmatig (User) instellen via RGB waardes en dit werkt goed. Wat ik echter afraad is het scherm op de voor ingestelde presets te zetten (6500k, 9300k en sRGB). Volgens vele geeft sRGB de beste kleuren, maar wie verder kijkt heeft al snel door dat veel details en zelfs hele kleuren wegvallen!

Contrast en helderheid:

Dit is het punt waar dit scherm hard door de mand valt. Het zwart is namelijk alles behalve zwart, ongeacht hoe je de monitor instelt. Ik heb allerlei manieren geprobeerd om het scherm zwart te krijgen met behulp van het contrast en de brightness instellingen, maar niks heeft geholpen. Het probleem zit hem in het feit dat de backlight altijd te 'hard' aanstaat, waardoor zwart dus grijs genoemd mag worden. Er is dus sprake van Backlight Bleeding en dat is onacceptabel bij een groot scherm zoals dit. Het ergste van alles moet nog komen: Zwart mag dan wel grijs zijn, maar daar valt overheen te kijken. Het ergste is dat dit scherm verschillende gradaties zwart niet goed kan weergeven, waardoor in bijv. HD films donkere plekken doorlopen als één zwart (lees: grijs) geheel en niet als verschillende tinten zwart kan worden weergegeven. Hoe je het ook bekijkt: Je kan niet over dit probleem heen kijken en dit maakt voor mij het scherm erg onbruikbaar. Veel details gaan hierdoor verloren omdat het opgaat in één grote grijze massa. Heel erg jammer dus, omdat dit eingelijk mijn enige echte punt van kritiek is.

Ghosting:

Hier heb ik weinig op aan te merken. Dit is één van de betere schermen als het gaat om ghosting. Toch is er duidelijk zichtbaar dat we handelen met een LCD scherm, want er ontstaat wel een soort blureffect als er snelle beelden voorbij komen. Dit zou voor vele niet zichtbaar zijn en vormde zelfs voor mij geen probleem. Tijdens gamen en films kijken viel het op, maar stoorde het niet!

Pixeldefecten:

Geen :)

Bouwkwaliteit en afwerking:

Deze is gelukkig van hoge kwaliteit. De voet is goed aan de monitor te bevestigen en de monitor staat als een huis. Ook het verstellen van de monitor en het 'schakelen' tussen de pivot stand en de normale stand is een fluitje van een cent. De kabels kun je wegwerken door middel van twee kabel houders aan de achterkant, waarvan de onderste kabel houder behoorlijk nutteloos is, aangezien je de kabels daarmee niet echt kan vastzetten. Ook heb ik geen last gehad van irritante zoemen, dus wat betreft dit aspect is hij helemaal geslaagd.

Vormgeving:

Het scherm ziet er vele malen beter uit dan op product foto's. Ze hebben het design niet te heftig gemaakt zodat je wordt afgeleid, maar het is ook zeker geen lelijke eend. De scherm laag is tussen een Glare en een normaal scherm in. Een juiste keuze als je het mij vraagt, omdat Glare spiegelt en het standaard materiaal vaak te wazig is. Dit is dus het beste van beide werelden.

Prijs en conclusie:

Op het eerste gezicht lijkt de prijs netjes (539 euro), vooral als je het vergelijkt met andere 24" MVA Paneel monitoren (die al gauw 750 euro of hoger zijn). Echter vind ik dat voor deze prijs de zwart weergave (en vooral het onderscheid tussen de verschillende zwart tinten) beter moet zijn dan dat nu het geval is. Daarom raad ik niemand dit scherm aan, want zolang LG er niet in slaagt dit probleem te verhelpen, is het je geld niet waard! Ik heb hem inmiddels teruggestuurd en ben blij dat ik mijn geld netjes terug heb gekregen.

P.S. Dit was mijn eerste LG product en ook meteen één van de laatste!

Heb jij ook een LG L245WP-BN Zwart?

De problemen met jou zwartweergave komen mij totaal onbekend voor. Tests op dpreview (zwart/wit verlopen) en op lagom zijn op mijn exemplaar allemaal geen probleem ;)

Nu is die van mij wel gecalibreerd met een Spyder2, dus mogelijk heb je ondanks het vele proberen niet de juiste instelling kunnen vinden...

Jammer voor jou natuurlijk en ik hoop dat je toch een ander scherm hebt kunnen vinden dat wel aan al je eisen voldoet...
Je zegt dat je geen DVi aansluiting hebt, Maar dat heb je wel...
HDMI = DVI + geluid.

LG leverd netjes een verloopje er bij :)
@ Mars Warrior

Het is heel simpel:

Ik lees alleen maar positieve dingen over deze monitor, zowel op internet als computerbladen waar ik lid van ben. Een blad zoals Computer Totaal geeft het een 9 met als 1 van de positieve punten dat de zwart weergave goed is. Dit kan 2 dingen betekenen:

1. Ik heb een monitor die niet in orde is (dan ben ik nog blij dat ik hem terug heb gestuurd!)
2. Ik ben CRT kwaliteit gewend en iedereen wordt tegenwoordig helemaal overspoeld door allerlei LCD schermpjes van mindere kwaliteit (hoe duur je LCD ook is, het is GEEN CRT)

Zelf denk ik dat het 2, want als je helemaal wordt overspoeld door LCD schermen, dan weet je in werkelijkheid niet meer wat nu goede beeldkwaliteit is. Daarbij ben ik wel vergeten te vermelden dat je het vooral erg ziet als het donker is (dus 's avonds laat), maar dat neemt niet weg dat het nog steeds geen zwart is. De slechtste eigenschap blijft nog steeds intact (de slechte weergave van zwart tinten), want die zie je gewoonweg altijd op dit scherm. Ik heb ook duidelijk vermeld dat ik dat het grootste minpunt vind, want dat het zwart wat grijs is, is niet direct de grootste irritatie. Als je daarentegen een CRT scherm gewend bent, dan valt gewoon direct op dat het scherm grijs is, vooral omdat mijn achtergrondkleur gewoon zwart is (ik doe niet aan bureaublad achtergronden). Zelf als je de contrast en brightness helemaal op 0 zet (zodat je alleen het backlight licht overhoudt) dan is het nog steeds niet zwart, want de Backlight is in dit geval de boosdoener!

Belangrijk gegeven is hierbij: Als je bij een CRT monitor het contrast en helderheid (brightness) op 0 zet, dan is je HELE beeld zwart alsof hij uit staat. Alleen dat al is het bewijs hoe de LCD techniek nog deels in de kinderschoenen staat!

Over het kalibreren van een monitor met de Spyder2 ben ik ook sceptisch. Een stuk hard- en software kan nooit zien wat het oog ziet. Misschien wil je geloven dat deze het perfect kalibreert, maar ik help je even uit de droom: Als een monitor lijdt onder een probleem, dan kan zon kalibreer procedure dat probleem NIET verhelpen, hoe graag je het ook wilt voor een monitor die meer dan 500 euro kost.

@ geforce5_guy

Heb je gelezen wat ik heb geschreven? Citaat: ' Er zit geen DVI aansluiting op, wat een gemiste kans is als je zowel je PC als een ander apparaat tegelijk DIGITAAL aangesloten wilt hebben. Daarentegen levert LG wel netjes een HDMI naar DVI kabel mee, zodat je je PC digitaal via de HDMI aansluiting kan aansluiten.'

Wat ik dus geschreven heb (voor de vertaling) is dat je, je PC via de HDMI poort moet aansluiten, maar dat je deze dan NIET meer kan gebruiken voor een ander apparaat buiten de PC om. Dus als je bijv. je PS3 via HDMI aansluit, dan MOET je je PC wel via de D-Sub aansluiting aansluiten (welke Analoog is en dus van mindere kwaliteit). Snap je?

Daarbij > Een HDMI kabel is GEEN DVI kabel met geluid. Het is gewoonweg de Digitale VERVANGER van de SCART en is ook niet gemaakt met de gedachte het te gebruiken voor de PC markt. Dat dat nu ineens wel gedaan wordt is een ander verhaal!
LG levert er GEEN verloopje bij. Ze leveren een kabel met aan de ene kant HDMI en aan de andere kant DVI. Dat is alles BEHALVE een verloopje! Dat is gewoonweg een HDMI > DVI kabel.

P.S. Ik heb trouwens even gezocht naar een internetsite die ook negatief is over deze monitor en zijn zwart weergave: