Sandisk Solid State Drive 64GB Review

AttiX 15 maart 2013, 5.549 views

Sandisk Solid State Drive 64GB

Pluspunten

Minpunten

• Hoge accestimes
  • Lage random write performance

Mijn trouwe Dell Vostro 1500 notebook (bouwjaar 2007) was toe aan zijn laatste upgrade. Ik heb de goedkoopste 64GB SSD op Tweakers.net gezocht en dat bleek deze te zijn. Ik heb positieve ervaringen met de producten van SanDisk. Dus de keuze was snel gemaakt. Ik heb de SSD gekocht bij Mycom voor ¤ 55.99. De bezorging was, zoals beloofd, de volgende dag.

Levering
De SanDisk SSD wordt geleverd in een kleine rode verpakking. Naast de SSD wordt alleen een papieren handleiding meegeleverd.

Installatie
De geļnstalleerde Seagate Momentus 7200.4 250GB HDD is verhuisd naar een HDD-Caddy om ruimte te maken voor de SanDisk SSD. De SanDisk SSD wordt gebruikt als OS disk voor Windows 8 Pro.

De Vostro 1500 beschikt over een SATA 300 aansluiting. Daarom heb ik de SSD ook getest in combinatie met een MSI B75MA-P45 moederbord met een Intel Pentium G2020 CPU en 4GB DDR3 geheugen. Dit moederbord beschikt wel over een SATA 600 aansluiting.

AS-SSD SATA600

ATTO SATA 600

SATA300 vs SATA600
AS-SSD
300 - Seq read 240.39 MB/s
600 - Seq read 438.46 MB/s
300 - Seq write 166.43 MB/s
600 - Seq write 181.22 MB/s

De 4k, 4k-64Thrd en acces times zijn vergelijkbaar bij SATA300 of 600 aansluiting.

ATTO R/W
300 - Max read 267.89 MB/s
600 - Max read 477.22 MB/s
300 - Max write 198.85 MB/s
600 - Max write 200.70 MB/s

Tools
Met de SanDisk SSD Toolkit zijn de specificaties en SMART waarden uit te lezen. Er was geen nieuwe firmware beschikbaar, dus die functionaliteit heb ik niet kunnen testen.

TRIM
TRIM is beschikbaar en werkt volgens TrimCheck en SSDLife

Uit benchmarks blijkt dat Crucial M4 of Samsung 830 SSD's sneller zijn dan deze SanDisk SSD. De prijs van die SSD's ligt dan ook wat hoger.

Update
20-10-2013 - TRIM functionaliteit toegevoegd.

Heb jij ook een Sandisk Solid State Drive 64GB?

"Hoge access time" , hij is nog steeds meer dan 50 keer sneller dan een mechanische harde schijf :)

Verder leuke review hoor. Goed dat je laat zien dat er wel degelijk verschil zit tussen sata300 en sata600; een verschil dat je bij standaard hdd's nooit zou merken!
Leuke review erg behulpzaam dank je!
Weet je toevallig ook of deze SSD TRIM heeft?
Windows 8 geeft aan dat TRIM actief is. Kan ik op meer manieren kijken of deze SSD TRIM heeft?

Hiermee kan je checken of het echt werkt, althans dat wordt beweerd.
TRIM werkt volgens trimcheck en SSDLife. Heb de review aangepast.