Harman Kardon Soundsticks II Review

Jansenn 6 mei 2008, 2.023 views

Harman Kardon Soundsticks II

Pluspunten

• Zeer goed geluid.
  • Mooi design.
  • Geen drivers nodig.

Minpunten

• Geen volume-indicatie van speakers op het zetje zelf.
  • Kan niet uitgezet worden, staat altijd aan. (er zit geen aan/uit-knop op)
  • Kabel aansluiting en afwerking, had beter gekund maar verder niet storend.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik was opzoek naar een goede desktop-speaker-set en zag deze in de (mac)winkel staan.
Het eerste wat mij aansprak was het design en toen het geluid wat eruit kwam, ik was verkocht.

In de pricewatch gekeken naar de prijs en op het web maar diverse reviews.
Na koninginnedag en hemelvaart ontving ik dan uiteindelijk het setje.

De doos inhoud:
- 2 Satellite speakers
- 1 Subwoofer
- 1 Power adapter
- 1 Nederlandse stroomkabel
- 1 Setup Guide

Het aansluiten
Het installeren van de speakers was vrij simpel, de soundsticks op de subwoofer aansluiten en deze werd van stroom voorzien door middel van de power adapter. Voor het geluid heeft dit setje een 3.5mm analoge input aansluiting. Het is dus mogelijk om deze in je mp3-speler te doen of je computer, zolang die aansluiting er maar op zit.

Het gebruik
Voor de rest is het alleen nog maar genieten. Hier en daar een beetje bijstellen.
Dit setje is in zijn prijscategorie een van de betere en is het geld dan ook zeker waard.

Specificaties
Satellite
Amplifier Power Output : 10 W RMS per channel
Dimensions : 2" (50.8 mm) diam. x 10" (254 mm)
Weight : 1.47 pounds ≤ 0.67 kg

Subwoofer
Woofer Size : 6" (150mm)
Amplifier Power Output : 20 W RMS
Dimensions : 9.15" (232 mm) diam. x 10.16" (258 mm)
Weight : 4.93 pounds ≤ 2.24 kg

Algemeen
Frequency Range : 44Hz-20kHz
Power Consumption : 4 W idle, 65 W maximum
Interface : Analog (3.5mm)

Site: http://www.harman-multimedia.com/soundsticksii3.aspx

Heb jij ook een Harman Kardon Soundsticks II?

Setje ziet er idd mooi uit. Jammer dat je niet een wat uitgebreidere beschrijving geeft. Hierboven zijn al een aantal suggesties gegeven. Ik vind het ook leuk om te horen hoe verschillende soorten muziek erop klinken (ligt natuurlijk ook aan jouw repertoire). Zit er wel een volumeregeling op, een basknop, enz. Maak ons een deelgenoot van alle ins en outs zou ik zo zeggen.

Een frequentierange opgeven heeft alleen zin als je aangeeft met hoeveel db verval is gerekend. Dus alleen 44 Hz – 20 KHz zegt totaal niets, plus dat het onzin is voor zo’n klein geval. Om je een idee te geven mijn Elipsons 1303 (absoluut top speakers) hebben een frequentiebereik van ca. 40 Hz – 18 KHz +/- 3 db. Om dat mogelijk te maken moesten ze de speakers in een kast stoppen van 1,20 m hoog! Nu kun je de bas wel wat opschroeven met basreflex boxen, maar daardoor lever je ook wel weer wat kwaliteit in.

M.b.t. het aan/uit schakelaartje:
Bij mijn computer maak ik gebruik van Elro contactdoos (aangeschaft bij Office Center) :9 . Dat ding heeft een aantal leuke features.
  • 8-voudig (6 maal geaard, 2 maal plat)
  • Instelbaar als “gewoon” en als “Master Slave” (leg ik zo uit)
  • Instelbare spanningsprotectie
  • 3 ledjes die de status van het een en ander aangeven.
  • Belastbaar tot 2200 W totaal en 550 W op de Master.
Op het moment dat je hem instelt op gewoon, dan is het een gewone contact doos waarop je een spanningsprotectie hebt. Ingesteld als Master Slave, meet het ding of er stroom gaat (met instelbare drempelwaarde) naar de Master (in mijn geval de computer). Gaat er stroom dan staan alle contacten open. Wordt de stroom beneden de drempel, dan worden alle Slave contacten (dus de overige 7 aansluitingpunten) afgesloten. Ik heb er mijn schermen, printers, en geluidsinstallatie op de slaves aangesloten. Computer uit => alles uit. Computer aan => alles aan. Geen omkijken meer naar! Misschien een idee :?

Overigens (@ Giant87) is HK een absoluut topmerk op HiFi gebied }> . Ze hebben zich jammer genoeg laten verleiden om ook het een en ander aan goedkope troep te maken :( . Brengt blijkbaar de nodige pegels binnen, die waarschijnlijk broodnodig zijn omdat de HiFi-wereld niet meer is wat het geweest is.
een review is meer dan alleen specs...
Sinds wanneer is het niet nodig hebben van drivers voor speakers een pluspunt :?
Heb je überhaubt ooit drivers nodig? Daarbij is dit geen review maar een spec opsomming. Hoe zijn de volume knoppen, is er een afstands bediening aanwezig enz........
Beetje jammer imho
Bij de Logitech Z10 en andere USB-speakersets is inderdaad een driver nodig ;)

Verder inderdaad een erg sumiere review

[Reactie gewijzigd door DeNelis op 6 mei 2008 15:19]

:p ja usb speakers ok......
Interface : Analog (3.5mm)
Voor het geluid heeft dit setje een 3.5mm analoge input aansluiting
;)

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 6 mei 2008 18:00]

Is zoiets vergelijkbaar met een 2.1 Logitech setje qua geluid..?
@ Rodian50:

Harman/Kardon klinkt stukken beter als Logitech:)
Met zulke speakertjes en logitech speakertjes in dezelfde prijsklasse zal het weinig uitmaken. Zo "pro" is HK met dit spul niet. Hell ,zelfs mijn laptop heeft HK speakertjes aan boord, maar dat blijft zeeeer matig klinken.
Ja, dat fenomeen ken ik, HK speakers in je laptop. Maar dat is meer marketing dan echte HK kwaliteit.

Dat ligt naar mijn gevoel inderdaad anders als bij de Soundsticks II en vergelijkbare Logitech speakers.

@ Partypooper: Thanks, wou een Z-2300 aanschaffen, maar deze Harman-Kardon vind ik qua desgin echt super en met geluidskwaliteit nog niet getest. Lees goede reviews op internet, binnenkort toch maar keer ergens testen :)
Zoveel reacties, dat had ik niet verwacht, mijn eerste review is niet best zie ik al wel.
Als jullie vragen hebben of dingen getest willen hebben op dit setje, laat het even weten.