Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB Review

Khadgar 14 maart 2013, laatste update op 21 maart 2013, 1.238 views

Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB

Pluspunten

• Snel
  • Compact

Minpunten

• Zou nog wat goedkoper mogen

Ik heb de Crucial m4 64Gb mSATA aangeschaft omdat ik een voordelig alternatief zocht om mijn systeem te versnellen. Een 256Gb SSD vond ik te kostbaar, een 128Gb eigenlijk te klein.
Op mijn nieuwe Gigabyte Z77X-D3H moederbord bevind zich een mSATA connector dus daar wilde dan ook gebruik van maken.
Dit was dan een betaalbaar alternatief waarmee ik mijn bestaande harddisk kon versnellen. De vraag was alleen werkt het ook zoals ik hoopte?

Ja, absoluut!
Mijn systeem doet er vanuit een koude start 30 seconden over om het Windows inlogscherm te laten zien. Alleen Windows boot is ca. 10 seconden.
Dat was dus al een dikke winst wat mij betrof.
Voordeel van de Intel Smart Response Technology is dat de SSD ingezet wordt als cache voor HEEL je harde schijf en als zodanig ook andere programma's versneld. De veel gebruikte programma's/bestanden worden namelijk gecached op de SSD en ik vind de snelheidswinst echt opmerkelijk.
Alles reageert flitsend snel. Wat mij betreft dus een aanrader. Zelfs om naast een boot SSD te doen voor je harde schijf.

Heb jij ook een Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB?

Je hebt een 64GB gekocht omdat een 128GB te klein zou zijn???
Als je verder leest lees je dat hij hem als caching gebruikt ;)
Geen gekke gedachte om een caching SSD bij te plaatsen en dus een normale harde schijf voor opslag gebruikt en de SSD voor caching. Het OS/chipset beslist dan wat er op de SSD komt.

(dit is een reactie op ytterx)

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 21 maart 2013 12:51]

@ytterx: Als zelfstandige SSD vond ik 128Gb te klein. De Intel SRT technology ondersteund maximaal 64Gb. Dus daar is de logica ;)

Overigens is het wel zo dat als je een grotere SSD gebruikt je het restant gewoon kunt gebruiken.
Dit heb ik zelf niet getest omdat ik een SSD op maat heb.