Gigabyte GA-Z77X-D3H Review

Khadgar 14 maart 2013, 2.587 views

Gigabyte GA-Z77X-D3H

Pluspunten

• Features (SATA III, USB 3.0, 2e SATA III controller met nog 2 poorten, extra controller voor nog meer USB 3.0/2.0 poorten, onboard mSata, voldoende PCI en PCI-e poorten, ondersteuning voor SLI en Crossfire)
  • Het bord bied veel waarde voor zijn geld
  • Stabiliteit
  • Snelheid
  • 3D bios, deze kan zowel in een grafische stand waarin je een moederbord layout te zien krijgt als in een klassiekere stand waarin je gewoon door de menu's kunt gaan.
  • 4 Sata III kabels meegeleverd

Minpunten

• Er zou wat meer aandacht in de handleiding besteed mogen worden aan het opzetten van de Intel Smart Response Technology. De handleiding op zich is wel duidelijk maar er wordt niet gewezen op mogelijk problemen.
  • De Sata aansluitingen bevinden zich aan de rand van het moederbord en zitten daar haaks op wat het aansluiten wat lastig maakt.
  • Meegeleverde accessoires. Er zijn onboard aansluitingen voor USB 2.0 (2x, 4 poorten) en USB 3.0 (1x, 2 poorten) maar er worden geen brackets meegeleverd. Deze zijn wel als accesoire leverbaar maar of je ze ook daadwerkelijk kunt meebestellen is een ander verhaal.

Layout Score: 4
Ik hoop dat mijn review nuttig kan zijn als aanvulling op die van Hans1990.

Ik was op zoek naar een upgrade voor mijn Q6600 op een Gigabyte EP45-UD3P met 4Gb Geil DDR geheugen.
Het board hiervoor was ook al een Gigabyte (GA-965P-DS4, nog in gebruik in mijn server met een E6600) en met allebei heb ik probleemloos gebruik kunnen maken van mijn PC.
De keuze voor het merk was wat mij betreft redelijk eenvoudig dus.
Dan begint de selectie in het overgebleven oerwoud van moederborden.
Uiteindelijk bleven er twee over, de GA-Z77-D3H en de GA-Z77X-D3H, beiden in de 1.1. revisie. Deze borden boden alles wat ik zocht tegen een goede prijs. Asus is snel enkele tientjes duurder voor dezelfde features.
De keuze is uiteindelijk op de GA-Z77X-D3H gevallen omdat ik met zekerheid wist dat ik deze in de 1.1 revisie kon krijgen (simpelweg gebeld met leveranciers om te vragen of ze in hun voorraad wilden kijken of ze de gewenste revisie hadden).

Aansluitingen
In de review van Hans1990 staan deze allemaal wel genoemd, ik heb hier alleen een correctie op.
De mSata poort is dezelfde als de Sata II poort 5. Bij gebruik van mSata wordt die dus uitgeschakeld.
Hierna beschik je dus over 2 Sata III poorten en 5 Sata II poorten.

Een uitgebreid overzicht tref je aan op de site van Gigabyte hier:
Gigabyte Z77X-D3H
Belangerijk voor bij de installatie is dit:
VIA VL800 chip:

Up to 4 USB 3.0/2.0 ports on the back panel
* Due to a Windows 7 limitation, please connect your USB device(s) to the USB 2.0/1.1 port(s) before the VIA USB 3.0 controller driver is installed.

Als je de twee USB 2.0/1.1 poorten gebruikt die direct onder de PS/2 aansluiting liggen dan heb je hier geen problemen mee.
Ik heb mijn overige devices ook pas aangesloten nadat ik Windows 7 met alle drivers geinstalleerd had.
Extern aangesloten zijn:
Logitech G9X muis, USB 2.0
Logitech DiNovo Keyboard, USB 2.0
Logitech Precision Gaming Headset, USB 2.0
HP Scanjet 6300C, USB 2.0
Dell UltraSharp U2312HM monitor, DVI en USB 3.0
Extern 2,5" 1TB USB 3.0 HDD, USB 3.0
Daarnaast nog de kabeltjes voor Smartphone en Camera
Ook diverse USB sticks gebruikt op diverse poorten.
Installatie en ervaringen
Mijn ervaringen met de GA-Z77X-D3H revisie 1.1 met bios versie F16 zijn tot nu toe zeer positief.
De assemblage en installatie verliepen, op 1 punt na waarover later meer, probleemloos.
Ik heb dit moederbord voorzien van een Core i5-3570 (geen K inderdaad omdat ik meer waarde hecht aan de virtualisatie ondersteuning dan aan overklokbaarheid), 8Gb Corsair Vengeance LP DDR3-1600 en een Crucial m4 mSata SSD 64Gb.
Verder heb ik mijn oude meuk overgezet te weten een XFX Radeon HD6870, 640Gb WDC Black Edition HD (WD6401AALS), cardreader, Lite-on DVD brander en een oudere Leadtek TV2000XP PCI TV kaart.

Als OS heb ik vastgehouden aan Windows 7 op dit moment, Windows 8 komt nog wel aan bod in een van de VM's die ik wil testen.

Zoals gezegd, assemblage en installatie verliepen probleemloos op een punt na.
De mSata SSD heb ik ingezet als cache voor de WDC HD middels de Intel Smart Response Technology. Dit was budgettechnisch gezien voor mij een goede oplossing.
Aangezien dit mijn eerste ervaring is met deze techniek kom je eenvoudig valkuilen tegen. Zo bleek dat UEFI en Intel SRT nog altijd goed met elkaar overweg kunnen. Mijn eerste installatie liep dan ook vast op een UEFI geinstalleerde HD en een foutmelding in de Intel Rapid Storage Technology tool bij het prepareren van de cache. De SSD kon wel als cache ingezet worden maar de koppeling met de HD wilde niet lukken. Een test met een andere HD zonder de UEFI partities lukte direct.
Aangezien de gevonden oplossingen voor SRT met UEFI bij mij niet wilde lukken heb ik de schijf gewist (diskpart, clean) en de installatie opnieuw gedaan, ditmaal via een Bios boot naar de DVD ipv een UEFI boot naar de DVD.
Deze keer slaagde de koppeling direct en is de mSata SSD nu geconfigueerd als cache voor de WDC HD.

Het resultaat is, voor mij althans, alleszins bevredigind!
Windows 7 met alle toeters en bellen start bij mij op in een seconde op 10. Vanuit een koude start ben ik met 30 seconden ingelogd in Windows.
Het leukste is dat alle vaak gebruikte applicaties versneld worden.
Een van mijn ergenissen voor de upgrade was het opstarten van Steam. Dat duurde eindeloos en nu is het binnen een paar seconden gebeurd. Heerlijk!

Het is duidelijk dat het onboard mSata slot ideaal is voor het versnellen van je HD. In de toekomst wil ik misschien nog wel eens een aparte SSD voor mijn OS maar voorlopig voldoet deze oplossing prima.

Prestaties
Die zijn uitstekend! Zeker in combinatie met een mSata SSD.
Uit reviews is al gebleken dat dit "budget" moederbord het ook best goed doet bij overklokken. Die mensen weten waar ze mee bezig zijn, niet nodig dus om dat zelf uit te proberen.

De snelheid na upgrade bevalt mij zeer goed. Ik merk duidelijk verschil met daarvoor, iets wat voor een aanzienlijk deel ook veroorzaakt wordt door de Intel SRT cache techniek.

De doorvoersnelheid van mijn externe USB 3.0 HD is ook aanmerkelijk verbeterd. Ik gebruik deze schijf als Media opslag voor DVD's, video's en muziek en als zodanig wordt er regelmatig heen en weer gekopieerd en afgespeeld. Dan is het toch prettig als het allemaal wat vlotter gaat.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z77X-D3H?

Reviews door de redactie