Specificaties 5,3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Yarvik Ingenia X1 Zwart Review

Felix-B 13 maart 2013, laatste update op 14 maart 2013, 2.577 views

Yarvik Ingenia X1 Zwart

Pluspunten

• Heeft een flitser (miste ik op de Galaxy S)
  • groot scherm
  • 2 SIM-kaarten
  • Typen is een verademing t.o.v, de Samsung omdat alles net iets groter is, ik heb nog geen typfout gemaakt; op de Samsung was dat 1 typfout per circa 6 letters!

Minpunten

• Onbekend merk met wellicht nog wat kinderziektes,
  • hoe zal de telefoon zich houden bij langdurig gebruik
  • nog weinig specifieke accessoires (flip cover) verkrijgbaar
  • Geen 5 icoontjes breed op het startscherm of in de app-lijst, ondanks de suggestieve plaatjes van Yarvik, teleurstellend: zwaar teleurstellend

13 maart 2013
Ik heb de Yarvik vandaag pas ontvangen, deze review wordt daarom de komende tijd aangevuld.
Omdat ik nog geen andere gebruikersreview heb gevonden, typ ik deze alvast in.

Na al vele jaren te bellen met een GSM, vooral Nokia, de laatste 2 1/2 jaar met een Samsung Galaxy S, was het tijd voor een tablet.
Na de onhandigheden bekeken te hebben van n een tablet n een GSM, ben ik gevallen voor de tussenvorm: een GSM met een heel groot scherm, oftewel een Tablet met een relatief heel klein scherm.

Een Note II vind ik te duur, dus ben ik blij dat Yarvik met een betaalbare Phablet gekomen is.

De doos is zeer luxe (foto's volgen) zie hieronder, en gelukkig was de batterij al voor 68% volgeladen.

Reeds na 2 uur is het formaat 'gewoon' en Android 4 is een verbetering t.o.v. 2 op de Samsung.
De eerste indruk is heel goed.

In de doos zit het standaard-'meuk': oplader (USB en 220 volt), oordopjes met meerdere afmetingen, handleidingkje. En ook een leuk poetsdoekje, die heb je wel nodig met deze achterkant.
De doos zelf ziet er luxe uit, met een draaipunt (swivel) tussen de 2 compartimenten. Dit maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit, want het gaat er mij om: hoe goed is de telefoon!

14 maart 2013
Eerste dag dat ik de GSM de hele dag heb. Lekker de hele dag zitten spelen.

Wat mij ernstig begint te storen is de start/stop-knop.
Bij de Samsung heb je een verdiepte knop midden-onder (volgens mij hebben vele SmartPhones dit, ook de iPhone), welke uitermate handig is.

De Yarvik heeft, net als een tablet, een aan/uit/activatie-knop, in dit geval rechts-boven. In de praktijk werkt het veeeeeeel handiger om die verdieping in te drukken om te beginnen te surfen, laat staan dat je meteen dan een zwart scherm kunt indrukken als een collega in de buurt komt, en je wilt niet dat die op je scherm meekijkt, bijvoorbeeld omdat je net zit te telebankieren oid.

NB bij het opstarten zegt de X1 dat het een telefoon is . . .

Batterij-duur is nu beter in te schatten:
van 100% naar 14% na circa 3 uur surfen/downloaden in de play-store op een dag.
Geen GPS, geen WiFi, geen blue-toet-toet gebruikt.
Ik ben hier niet tevreden mee. . .

Tevens valt op dat de USB-aansluiting (nu al) gammel is; je moet de ingestoken mini-USB-plug soms een beetje 'friemelen' om contact te laten maken.

Verder begin ik er ook steeds meer van te balen dat er geen 5 icons breed op een scherm staat, terwijl op de webshop van Par.digit hij wl zo staat afgebeeld.

Tevens zijn de 3 menu-toetsen onderin niet mooi blauw verlicht zoals op de plaatjes, maar gewoon 'gelig'.

Tch ben ik niet zo ontevreden als wellicht lijkt.
Voordelen van de X1 t.o.v. een Galaxy S:
mooi groot scherm (ben je direct verslaafd aan!!!)
android 4 draait lekker soepel
kranten e.d. zijn prachtig te lezen, precies goed grote letters
toetsenbordje is iets groter; geen typfouten meer
Android heeft wat leuke gadgets
Er is standaard een Office-reader aan boord, moet ik nog testen

3 april 2013:
Apparaat is al 3 weken retour naar de leverancier, Paradigit.

De achterkant was nu al gammel en erger:
tijdens surfen op de bank beginnen mijn vingers te tintelen en met lang bellen begonnen mijn lippen ook te tintelen.
Nadat mijn vrouw over het woord 'straling' begon, heb ik op dat woord zitten Googlen en wat meer informatie gelezen.
Er komt dus een Samsung Note II (of een Mega als die veel goedkoper is).

4 april 2013:
Trouwens, wat ik ook erg vond: op alle afbeeldingen staat deze X1 met 5 apps op een rij afgebeeld, terwijl er in de praktijk 'gewoon' 4 op een rij staan; vind ik een beetje oplichting . . .

11 april 2013; geld terug van Paradigit; ik koop een Samsung Note II

Ben super-tevreden met mijn Note 2; als je het geld kunt missen, koop die dan.

Heb jij ook een Yarvik Ingenia X1 Zwart?

Goed om te zien dat er ook reviews verschijnen van de kleinere spelers (merken) die minder populariteit genieten. Je bent goed op weg met je review. Misschien nog wat meer uitleg (gebruik de scorekaarttermen als verschillende onderdelen waarop je in tekst commentaar geeft bijvoorbeeld) wat foto's en een video en het begint al heel compleet te worden.
Bij nadelen snap ik de bovenste twee niet geheel waarom dat een nadeel is. Bedoel je met onbekend merk dat dat een nadeel is op zich, of de gevolgen daarvan (b.v. minder breed aanbd aan accessoires). Een onbekend merk hoeft lang niet altijd per definitie nadelig te zijn.
Daarnaast zet je iets neer bij nadelen over langdurig gebruik. Echter schrijf je het in vragende vorm, wat mij de indruk geeft dat je het nog niet hebt kunnen ondervinden. Maar hoe kan het dan een nadeel zijn als je het nog niet weet?
Beste T. Struik,

Bedankt voor de reactie, uit tijdgebrek vul ik de review in gedeeltes in + dat bepaalde zaken wel duidelijk zullen zijn; zoals dat ik geen afbeelding van de oordopjes plaats.

Ik heb ook de scorekaarten nu wat beter kunnen invullen (helaas naar beneden).

Onbekend merk: wat lastiger om een hoesje op maat te kopen, minder fijngeslepen toepassingen, zie mijn opmerkingen over het ontbreken van de drukknop.
De achterzijde zal bij de uitstulping van de flitser slijtageplekken op den duur gaan vertonen; is er dan een goedkope (imitatie)-achterzijde te krijgen?

Langere duur: de componenten zijn nog niet geperfectioneerd; zie het bij een auto, waar bij elk model alles weer net iets beter werkt. Bijvoorbeeld voelt de achterzijde minder 'klemvast' aan dan bij Samsung

Al-met-al denk ik dat, als je hem vergelijkt met een Note-II, deze Yarvik op alle fronten ietsjes minder zal zijn, maar wel de helft van de prijs kost.

Dus goede value for money als je niet 550,- voor een GSM overhebt.

[Reactie gewijzigd door Felix-B op 14 maart 2013 19:43]

Bedankt voor de review.

Ik heb het bij de andere reviewer ook al gevraagd maar zou ook van jouw graag de benchmark resultaten willen weten. Want zelf ben ik namelijk aan het twijfelen tussen deze telefoon en de allview p5 quad. Zou je deze benchmark op je telefoon willen draaien? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.passmark.pt_mobile&hl=nl en deze ook https://play.google.com/store/apps/details?id=com.antutu.ABenchMark&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5hbnR1dHUuQUJlbmNoTWFyayJd ?

Dan kan ik de prestaties mooi vergelijken met de p5 quad die zijn namelijk als volgt:

passmark

gpu: 4456
ram: 1933
i/o:"642
saiko223,

Hierboven in mijn review staat dat ik de Yarvik voor diverse redenen heb teruggestuurd; nog steeds geen geld terug van Paradigit