Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed Review

Joosie200 7 juli 2008, 9.676 views

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed

Pluspunten

• 45nm procede, zuinig & stil
  • overclock potentieel
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Kunstmatige schaarste (n.v.t. meer nu medio juli)

Dankzij het samenstellen van een nieuw systeem ben ik in het bezit gekomen van de Intel Core 2 Duo E8400 processor. Gelet op de werkzaamheden die ik er frequent mee zal doen kwam ik tot de conclusie dat de E8400 een goede keuze is. Daarnaast speelde ook mee dat ie prijs/kwaliteit gezien goed scoort en veel meer hoefde ik niet meer te weten alvorens over te gaan tot de aanschaf.

De Intel Core 2 Duo E8400, prijs/kwaliteit pur sang

De Intel Core 2 Duo E8400 komt met een mutiplier van 9, standaard busspeed van 333 Mhz wat een 1333 Mhz standaard FSB oplevert. Zodoende is hij standaard geclocked op 3,0 Ghz. Dat, samen met het 45nm procedé zorgt ervoor dat de Wolfsdale een prima processor is als je af komt van een pentium 4 presscott processor. Tel er bovenop dat hij voor een gering bedrag verkrijgbaar is en ik kan wel stellen dat ie qua prijs/kwaliteit een prima processor is.

De Intel Core 2 Duo E8400, overclocken voor dummies

Aangezien ik van diverse mensen gehoord en gelezen heb die mij al voorgegaan zijn dat de processor zich vrij eenvoudig laat overclocken wilde ik dat ook proberen. Ik, als overclock-leek, ondernam de poging om de E8400 van 3,0 Ghz standaard naar 3,6 Ghz te krijgen. En dat verliep zonder problemen en was inderdaad vrij eenvoudig te bewerkstelligen! Overclocken voor dummies, aan de E8400 heb je een goede partner ;)

Tijdens het overclocken...

Alvorens ik begon met overclocken wilde ik weten op welk voltage de E8400 liep en hoe warm ie werd. Dus heb ik dat via CPU-Z, realtemp en Orthos verhaald. CPU-Z gaf mij aan informatie dat er een 1.104 v-core/voltage gebruikt werd, real temp meldde mij dat idle core 1 26 graden werd en core 2 30 graden. Genoeg ruimte om over te clocken was mijn gedachte, dus daar ging ik. Mijn allereerste keer overclocken zou spoedig een feit worden!

Standaard stond de E8400 ingesteld op een v-core van 1.2250 in de BIOS. Voordat ik de FSB van 1333 Mhz naar 1600Mhz ging optrekken, zorgde ik ervoor dat ie op 1.2250 bleef staan. Vervolgens heb ik met stapjes van 10Mhz de FSB verhoogd totaan 1600 Mhz FSB wat dus resulteert in 3,6 Ghz. Vervolgens gechecked met CPU-Z op welk voltage hij liep bij 3,6 Ghz. Dat bleek idle: 1.200 v-core/voltage te zijn, tijdens het stresstesten met Orthos verschoot ie naar een 1.216 v-core/voltage.

Tijdens het stresstesten werden de beide cores maximaal respectievelijk 39 graden en 43 graden. Dit alles is dankzij het feit dat ik gebruik maak van de Scythe Infinity (Mugen). Na 3 weken wachten op de E8400 bij Azerty merkte ik dat ze een aantal OEM exemplaren binnenkregen. Ik heb daar om gevraagd en heb dus een OEM variant, zonder boxed koeler dus. Niet dat dat mij uitmaakte, want ik had immers al een Scythe Mugen Infinity besteld.

Na het overclocken

Nadat ik de FSB op 1600 Mhz kreeg, liet ik een blik gaan over CPU-Z die mij vertelde dat de E8400 inderdaad liep op 3,6 Ghz. Verder loopt het geheugen (G Skill 800Mhz 2x2 GB overclock geheugen) zodoende met de verhouding 1:1, wat naar ik vernomen heb de beste verhouding is om te hanteren. Vervolgens Orthos 10 uur lang zijn gang laten gaan en maximaal nam de temperatuur toe met 15 graden, van 28 graden idle naar 43 graden stressed. Zeer netjes, op een voltage van 1.2250 aldus de bios en volgens CPU-Z 1.200 stressed of 1.216 idle. Dus ik ben tevreden! :)

Conclusie:

Aan de E8400 heb je geen probleem, een kind kan de was doen een leek kan hem overclocken met 20% naar 3,6 Ghz. Waarom stoppen bij 3,6 Ghz terwijl je zoveel meer kunt halen? Simpel, 1: mijn moederbord (Gigabyte GA-EX38-DS4) ondersteunt officieel maximaal 1600 Mhz FSB hierdoor blijf je steken op 3,6 Ghz en ik wil mijn garantie op het moederbord behouden. 2: zodoende loopt mijn werkgeheugen volgens de 1:1 verhouding en dat wil ik zo houden. Wellicht dat ik na 3/4 jaar hem in gebruik te hebben en zonder dat de E8400 kapot gegaan is hem wel zet naar 4Ghz. Maar nu hou ik het op 3,6 Ghz. Dat is een overclock van 20% en ik vind dat een prima resultaat voor mijn eerste keer/poging overclocken als newbie in de wondere wereld van het overclocken :P

Benchmarks:

Op 3,6 Ghz dus:

Super Pi Mod 1M: 12.969 secondes
3D Marks06: 13244 3DMarks
Cinebench 10: 7567 score

Zie 3de afbeelding voor visueel bewijs ;)

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Niet verder gaan dan 1600MHz bus wegens schending van "officiele 1600MHz FSB support en de garantie" maakt me wel weer aan het lachen :D
Dat zijn nou echt van die dingen waar je toch als mens niet bij stil staat? gewoon gaan met die banaan. Van hogere clocksnelheden is een CPU nog nooit kapot gegaan en garantie valt er in mijn ogen totaal buiten. vCore opdrijven naar extreme hoogtes, voltmodden en solderen zijn punten waarbij je voorzichtig moet gaan doen en waarbij je je garantie "kwijt zou kunnen" raken. Alles daaronder is gewoon onbezorgd spelen, trial and error, lekker aanmodderen tot je de meest snelle en stabiele setup hebt gevonden.
Want zeg nou zelf, als je je zo eerlijk aan de garantierichtlijnen wilt houden, kan je de garantie op je E8400 nu al op je buik schrijven. Maar zo ontzettend nauw nemen ze het daar gelukkig niet mee. Ze behandelen RMA's zolang het niet visueel beschadigt is.

Op zich wel een leuke informatieve review. Je behaalde snelheden zijn misschien ietwat "standaard" maar wel zo ruim binnen de grenzen dat je geen last hebt van extreme hitte ontwikkeling en vastlopers. Wat dat betreft geef ik je wel gelijk, een 1600FSB, 3600MHz CPU en 1:1 geheugen is een prima setup om mee te begrinnen.
Ik kijk dan misschien iets verder dan dat en vind het eigenlijk niet eens 'overclocked' , je CPU en mobo lopen nog werkelijk uit hun neus te vreten :P Zeker de 45nm E8400's die vrijwel allemaal de 4GHz grens doorbreken en een X38 chipset die 2000MHz FSB ook niet onaardig vind. Met geheugen op 1000MHz 1:1 2000MHz FSB en 4000MHz Core is misschien nog een leuk haalbare step-up die zonder veel tweak-kunst en moeite te realiseren is. Uiteraard moet het geheugen wel deze 1000MHz willen trekken, maar genoeg 1066MHz geheugen te vinden, en er is genoeg 800MHz geheugen wat ook op iets lossere timings wel dergelijke snelheden wil doen. Hoe? trial and error :P

Maar het belangrijkste vind ik nog wel dat je laat "zien" dat je een intel chipset hebt. Je kan mij makkelijk verslaan met mijn nForce 680i chipset omdat dat ding niet stabiel boven de 1800MHz FSB wil draaien terwijl een intel X38 dat juist WEL kan. Mijn 680i + E6600 draait nu 1760FSB, geheugen op 880MHz 1:1 (4-4-4-5 1T) en 3520MHz Core. Opzich best aardig, maar mijn E6600 moet zoveel spanning hebben om redelijk rond de 3800MHz te draaien op lucht dat het niet meer gunstig te noemen is. Daarnaast dragen twee passief gekoelde 8800GT's ook zo'n berg warmte af dat het eigenlijk niet meer koel te houden is, vrijwel alles (cpu, chipset, videokaarten) is continu 50 graden (Idle) of dik 60 graden onder load, maar stabiel draait het wel ;)

Ik zit ook te denken aan een 45nm E8400, alleen weet ik niet hoe fantastisch dat gaat werken op een 680i want daar schenen nogal wat problemen te zijn en de quad 45m support kan ik helemaal wel vergeten.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 5 mei 2008 02:48]

Dat klopt, maar dat de garantie op de CPU vervallen is boeit me niet. Zolang ik maar het moederbord kan terugsturen en daar nog garantie op krijg, dat vind ik belangrijker. Want imo is het moederbord the keyframe, het sleutelpunt waar alles mee in verbinding staat/wat alles bij elkaar houdt. Dus ja, ik kan wel snappen dat anderen hierom lachen, want het stelt idd ook niks voor.
Ik twijfel er ook niet aan dat ie het zou kunnen halen, maar ik vind 3,6 Ghz voorlopig wel prima. Als ie na 1 jaar nog geen mankementen geeft, dan zet ik hem naar 4,0 Ghz. Het geheugen wat ik heb is namelijk: G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ. Das overclock geheugen, althans in die categorie stond het bij Azerty. Loopt met 800Mhz dus 1:1, maar als ik naar 4Ghz ga loopt ie op 890Mhz. Lijkt me wel dat ie dat ook aan kan. Want volgens mij is het wel zo dat er een marge zit op wat er nog uit het onderste van de kan te halen valt. Zoals met de E8400, dat ie 4,0 Ghz ook trekt. En dat de DS4 zonder problemen 1800Mhz trekt (450 busspeed x 2 = 890Mhz voor 't geheugen) zal ook wel zo zijn. Maar er is maar 1 manier om daar achter te komen, door zoals je al meldde: trial and error.

[Reactie gewijzigd door Joosie200 op 5 mei 2008 08:38]

Weet niet hoe jou rekenmachine werkt maar 450x2 = 900 bij mij :P

Verder leuke review en leuk om te zien wat CPU nou uitmaakt in 3dmark06. Ik neem aan dat je GPU niet verder is overclocked? Met mijn E6600 @ 3Ghz haal ik ongeveer 12000 punten met vergelijkbaar setup.
Klein tipje.

Gooi er eens wat cpu benchmark cijfers bij.
Dan kan men evt. wat vergelijken.
Ik heb nog nooit benchmark programma's gedraaid. Maar ik neem aan dat ik met 3D Marks06, Super Pi en Cinebench 10 3 benchmarksprogramma's te pakken heb. Dus ik heb 3 benchmark cijfers toegevoegd.
ha leuke review,

Ik heb o.a. bij Azerty ook de boxed versie besteld van de E8400 omdat de Q9450 zo lastig te krijgen is nog.

Ik wacht nu nog tot de bestelling compleet is, de Cosmos S daar wachten we nog op.
verder is alles al binnen zoals 1600mhz geheugen, Asus plank, Zalman Koeler etc.

veel plezier met jou systeem.

Ik stap ook van een p4 3.06HT af.
Volgens mij is die schaarste momenteel wat minder, heb em afgelopen week besteld en had em gelijk binnen. Nou nog wachten op mijn overige hardware van een andere shop :P.
Anyway, nette review :). Ik kom trouwens van een amd X2 3800+ af, maar merk met de 8800GT 1GB die ik tegelijk met die cpu besteld had dat ik nu behoorlijk CPU limited ben, dus ben blij als ik de E8400 in gebruik kan nemen :).
Ja, nu pas beginnen ze op gang te komen met het aanleveren van de E8400. Ook zo lekker getimed, net nadat ik mijn systeem binnen had Maarja, zo kun je blijven wachten en van wachten komt uitstel en uitstel = afstel. Tis iig een prima keuze als je wegkomt van Intel Pentium 4 / Athlon 64. Maar niet wanneer je al een Conroe hebt, dan is de verandering alleen kleiner procede + daardoor zuiniger/minder warm. Te weinig om een overstap te rechtvaardigen. Maar voor mij lag dat dus anders. Bedankt voor je reactie iig! :)
Zet je clocks van je DDR2 even op 4-4-4-12 krijg je ook veel snelheid voor terug.
Kletspraat. AMD is juist veel gevoeliger voor latencies, Intel krijgt bijna geen winst bij verstrakken van de timings :)

Enne... gewoon trappen met dat ding, je zit volgens mij nog niet aan je max op dat voltage (1.2v load biedt 4.0GHz, maar dat is dan ook het record).
Dat klopt want heb hier 8400 op 3.8 GHz en timings stonden op 4-4-4-12 en dan doet die het niet, Nu 5-5-5-15 en nu is het goed , Met 3.6 GHz draaide 4-4-4-15 goed !
heb 2 hd 3870 in crossfire maar moest toen wel North bridge ophoog doen wel iets om rekening mee houden als je overklokt met 2 videokaarten ! zonder geen verhoging nodig op GA-EX38-DS5 .

[Reactie gewijzigd door dimdam op 3 augustus 2008 10:16]

Intressante review en comments weer wat tipts er bij Thx..

Net een Q9450 gekocht op een Gigabyte X48 DQ6 met 2Gb OCZ Reaper 1066 en als ik het zo lees is hij zich flink aan vervelen met me 10% overklock die ik nog maar heb geprobeert.

Ga toch maar eens kijken of we die 3.6Ghz kunnen bereiken of meer

Voor de rest staat me energie save meestal aan en dat werkt super :)
Nice review... ben benieuwd hoe ik strax versteld sta als ik overstap van mijn 3500+AMD :)

thnx voor je review! 4 *
Ik vind het altijd zo grappig dat mensen denken dat de 1600mhz voor een moederbord de max fsb is, dit is alleen de max fsb voor processors die erin kunnen, en dat is volgens mij een quad core met 1600mhz fsb en 3.2 ghz kloksnelheid.

Je kunt makkelijk verder, er zijn genoeg oc'ers die over de 2ghz fsb gaan hoor ;)
RealTemp? Alsof dat de juiste temperaturen weergeeft?
Gebruik eens Everest of CoreTemp, iets waar je op kan vertrouwen... o_O

En overclocken doe je toch gewoon tot aan de rand, wat is er nu leuk aan zo'n bescheiden overclockje?