Nokia Pureview 808 Wit Review

HTT-Thalan 13 maart 2013, laatste update op 21 mei 2013, 985 views

Nokia Pureview 808 Wit

Pluspunten

• Veel connectiviteit
  • Helder en groot scherm
  • Gratis offline navigatie
  • Geweldige camera, maar ook audio (incl. opname mogelijkheden) en beeld
  • Vlot en snel toestel, responsief
  • Lange werktijd op een acculading
  • Ingebouwd mediacenter
  • Veel standaard software

Minpunten

• Behuizing voelt niet meer zo 'tough' als bij de N8
  • Symbian zal niet lang meer te leven hebben
  • Relatief lomp toestel, zeker met zwaardere accu
  • Weinig apps buiten de bekende wereldwijde spelers zoals Spotify etc

Waarom een Pureview 808? Ik was al jaren tevreden gebruiker van de N8 en wilde graag weer iets bijzonders, iets anders dan anders, maar vooral iets dat precies doet wat ik wil. Ik heb deze review dan ook niet op de camera gericht, ik ben een waardeloze fotograaf en gebruik de Pureview in dat gebied dan ook vooral om mijn onkunde te compenseren :P.

Mijn voornaamste eis was: Ergonomie. Het ding moet meegaan en niet elke 12 of 24 uur aan het infuus hangen. Secundair: Functioneel. Ik luister muziek, email en navigeer erop. Dat kon ik op de N8 ook allemaal al, maar de 808 heeft een groter (4 inch) scherm waardoor het allemaal beter zichtbaar is. Je hebt minder resolutie dan bij vergelijkbare toestellen van Apple, HTC of Samsung maar dat deert me niet, aangezien ik er slechts incidenteel op hoef te surfen. Omdat het een Nokia is, profiteer je wl van Nokia Maps: een zeer goede navigatie dienst met offline kaarten, waardoor je gn dataverbruik hebt in het buitenland, waar ook ter wereld.

Je zou dus kunnen zeggen dat ik er voor de 355,- euro aanschafprijs niet zo heel gek veel op ben vooruit gegaan. Technisch gezien heb je gelijk. Ik heb een groter scherm, betere camera en wat snellere hardware, maar dat is het wel. Een van de redenen die echter ook zwaar heeft meegewogen is dat ik op Symbian wilde blijven. Ik hoor sommigen al roepen... waarom? Waarom een ten dode opgeschreven systeem willen met een kleine app-base? Deze reactie krijg ik veel van iPhone gebruikers, overigens.

In mijn beleving is Symbian een zwaar ondergewaardeerd systeem. Ja, ze hebben de boot gemist toen de smartphone-race begon en die vertraging in hun ontwikkeling heeft ze volgens mij nu de kop gekost. Maar ze zijn redelijk bijgelopen, Belle is nu een snel en stabiel systeem met veel mogelijkheden. De voornaamste negatieve kant; het app-ecosysteem, is voor mij niet echt een minpunt. Ik doe weinig met Apps behalve een flitsmeister (dus die draai ik op de Android telefoon van mijn werk), Opera Mini (omdat de ingebouwde browser gewoon niet j van ht is) en Spotify, en mis die mogelijkheden dus niet. De voornaamste reden dat ik weinig met apps doe echter, is deels dezelfde reden dat ik graag met Symbian werk: Ik wil een 'lean and mean' OS op mijn telefoon. Dat zorgt namelijk voor een lage nominale belasting en dus voor minder accuverbruik.

Afgezien van de nieuwigheid in de eerste dagen/weken, gebruik ik een smartphone dus puur om praktische redenen, anders had ik net zo goed bij een 6310i kunnen blijven (elegant en duurzaam). Ik heb in n apparaat een aantal zaken bij (internet, muziek, navigatie en fototoestel) die ik niet meer los hoef te kopen / mee te sjouwen, zonder in te boeten op de belangrijkste kenmerken van een telefoon: een communicatiemiddel dat het gewoon moet doen. En dat doet Symbian echt per-fect. Het is (zeker op de 808) een vlot OS dat applicaties in een oogwenk opstart, dat kan multitasken als de beste, een wereld aan connectiviteit heeft en mij toch niet doet inboeten op gemak.

Uiteraard zijn er ook punten die ik verbeterd zou hebben als ik de beslissing had mogen maken. Van mij had de accu nog wel wat pittiger gemogen (heb nu een 3000Mah variant besteld, tegenover de standaard 1400Mah) en vind ik het jammer dat dit toestel geen stalen behuizing meer heeft zoals de N8. Als er (het gebeurt weinig, maar tch) eens een cht handige App op de markt gebracht word, is de kans klein dat ik hem in de Nokia store ga terugvinden.

Dat weegt echter voor mij niet op tegen de voordelen. Wij kamperen graag, gaan wel eens een weekendje weg en ik heb er een hekel aan veel spullen mee te hoeven nemen. Met mijn nieuwe accu erin kan ik met een gerust hart een weekendje foto's maken, bellen en mijn routes vinden zonder dat ik vooraf moet gaan plannen waar ik mijn volgende portie stroom vandaan ga halen. En dan gaat het ineens ook om kleine dingen zoals de flinke speaker, zodat je eens een muziekje kunt afspelen of via FM naar elke stereo-installatie ter wereld, het ingebouwde zaklampje voor in de tent, de connectiviteit waarmee ik even gemakkelijk een usb stick aansluit als een HDMI-TV en de brede keuze aan GSM-banden waardoor ik op elk netwerk verbinding krijg. Via de 3d navigatie met stadsgidsen, City Lens feature en digitaal kompas is door een vreemde stad lopen een eitje geworden. Met de uitbreiding van een 32gb SDHC kaart erbij kom ik ook geen ruimte tekort en ook op veiligheid ontbreekt het tegenwoordig niet: behalve de standaard zaken zoals pincode maar ook toestelcodes, toestelblokkade bij simwissel is er nu ook vergrendeling op afstand inclusief GPS locatie.

Het OS is, vermits je eraan gewend bent, eigenlijk heel intutief. Alhoewel sommige instellingen in andere menu's terug te vinden zijn dan je gewend bent van b.v. Android, kun je vanuit elk menu wel met snelmenu's werken (drukken en vasthouden) voor meer opties. Op die manier kun je bellen vanuit een emailtje, sms'en vanuit je telefoonlijst, copy-pasten tussen verschillende applicaties en meer. Als je het toestel via HDMI aansluit verandert je toestel in een afstandsbediening en het scherm van je TV vertoont ineens een volwaardig mediacenter dat vrijwel alle (video)formaten afspeelt op 1080p. Geen kabel beschikbaar? Er zit ook een ingebouwde DLNA speler in... Vanwege de recente alliantie met Microsoft is de standaard softwarebase ook nog uitgebreider geworden: Standaard meegeleverd zijn nu ook Microsoft Office Mobile en Lync. Verder vind je er National Geographic terug, Shazam, etc etc etc.

Het systeem is dus robuust en uitgebreid maar bovenal gewoon heel snel. Dit toestel heeft voldoende aan slechts n single-core processor, geholpen door een aparte grafische chip (waar vooral de GUI op draait). De camera word aangedreven door zijn eigen processor en gebruikt dus niet de hele tijd stroom.

Eindresultaat is een telefoon die, alhoewel niet zo slank als een iPhone of 'online' als een Android toestel, zelfs op de standaard accu al tot 3 dagen functioneel gebruik levert, en met de extended Mugen accu zelfs een week (!) plezier biedt. Alhoewel de rekensom dus voor iedereen anders uitkomt, is dit toestel voor mij uiteindelijk de bijna perfecte keuze.

- Toevoeging woensdag 1 mei 2013 -

Sinds enkele dagen zit de nieuwe 'Mugen Power 3000Mah' accu erin.
Deze accu wordt geleverd met een nieuwe battery cover (inclusief ingebakken NFC antenne) die iets ruwer aanvoelt maar wel een beetje kleurverschil heeft (lichtelijk off white) ten opzichte van het toestel.

Hij wordt er uiteraard zwaarder van: het toestel weegt nu zegge en schrijve 202 gram inclusief simkaart en micro-sd kaart erin. Hij is er niet meer of minder handelbaar door geworden. De originele cover vond ik te 'slick' maar deze had nog wel wat ruwer mogen zijn. Het gewicht stoort me niet.

En dan de ergonomie...

Ik moet de accu nog volledig inbreken (eerste 5 maal: helemaal leeg gebruiken (tot 'battery very low') en dan helemaal volladen voor minimaal 8 ~ 12 uur, ook al geeft het toestel aan dat hij al vol is).

Aangezien de accu vrij lang meegaat, is dit geen kwestie van enkele dagen flink gamen... ik moet erop plannen omdat het toestel overdag ook gewoon keihard nodig is.

Ik kan er dus pas over een tijdje echt iets zinnigs over zeggen, maar ik kan nu wel al melden dat ik 2 etmalen onderweg ben met lles aan: Bluetooth, Wifi, 3G, mail + facebook op sync, bellen, navigeren, spotify, foto's met GPS, etc etc etc...

Symbian geeft ongeveer nog een halve accu aan. Ik kan het niet precies meten, want alle gangbare battery tooling (o.a. de Nokia Battery Monitor v3) is waardeloos geworden aangezien zij de nieuwe capaciteit niet '(her)kennen'.

Ik hoop dus dat dit nog gaat komen, evenals een goede anti-slip cover (een gel case zou geweldig zijn).

Voorlopig ben ik dus heel erg blij met deze upgrade. Zoals mijn review al aangeeft is een toestel voor mij vooral praktisch en niet estetisch, dat hij dikker/lomper is dan 'de concurrentie' deert mij dus niet.

Last but not least: Alhoewel ik een waardeloze fotograaf ben (en een tripod geen optie meer is ivm de dikkere accu) heb ik er toch een min-of-meer heldere 34mp foto uit gekregen in Diergaarde Blijdorp. Zie bijgevoegd :).

- edit - Dinsdag 21 mei:

(de hiervoor genoemde foto is niet 'doorgekomen', waarschijnlijk is het bestandsformaat een beetje te gortig op 34mp)

We leven nu op ~15% van de 4e lading sinds plaatsing (of de 5e, ik heb het niet bijgehouden). Ik ben er vrij zeker van dat de accu nu representatief functioneert. Gemiddeld een dag of 4 met veel 'slurpers' op de achtergrond. Ik heb in principe permanent Bluetooth en Wlan aan, elke gemaakte foto word getagd via GPS en ik heb continue 2 mailboxen op Sync (live mail via 3g). 4 van de 7 avonden per week gaat hij van 23:00 tot 06:00 op powersave modus, identiek aan de setting waar de telefoon om vraagt wanneer hij onder de 10% acculading valt. Bellen/sms'en is gemiddeld een paar keer per dag, en er zit ook altijd wel een of twee keer 30 minuten navigeren in deze cyclus, evenals een paar uurtjes spotify (soms ook via wlan ivm syncen playlists).

Zou je het toestel permanent in powersave houden en via 2G bellen, durf ik te gokken dat ik er toch wel 7 ~ 10 dagen uit kan halen, als het niet (veel) meer is.

Ik heb verder (dikke helaas!) twee kleine krasjes in het scherm moeten ontdekken, daar waar ik (zeker na mijn ervaringen met de N8) had verwacht dat dit nieuwe gorilla glas echt onverwoestbaar was/is. Ook is de aftermarket cover van Mugen gevoelig voor 'scuff marks' en is ook de camera 'bobbel' niet ongeschonden gebleven. Gelukkig is de lens zelf nog onbeschadigd.

Qua stabiliteit heb ik twee keer een crash gehad tijdens het online navigeren, ik heb begrepen dat dit een 3G issue is waar een patch voor is uitgebracht. Ik zal deze pas installeren na de inbreekperiode van mijn accu, aangezien aansluiten via usb ook gelijk opladen zou betekenen.

Ik zie nu in de pricewatch dat de prijs rap aan het stijgen is, ben blij dat ik er op tijd bij was om hem voor een schappelijk bedrag te kopen :P.

Heb jij ook een Nokia Pureview 808 Wit?

Mooie review, ben het er helemaal mee eens.
Ik lees het review nu pas. Maar complimenten, het is een genot om te lezen.

Ik heb zelf een iPhone 4s van mijn werk en een Lumia 800 naast een witte 808 Pureview. Ik vind het toestel ook geweldig en wissel dan toch steeds weer omdat ik iets aan gebruiksgemak en apps (Flitsmeister, een goed werkende Evernote app) mis. Ik zit al een beetje naar de aangekondigde Nokia EOS met dezelfde camera te kijken. Soepel OS met dezelfde camera. Maar die heeft een hoop andere voordelen van Symbian niet. Vind het mooi om te lezen dat je de 808 niet per s voor de camera hebt gekozen.