Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart Review

lzandman 4 mei 2008, laatste update op 4 mei 2008, 1.236 views

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden (HDMI, DisplayPort, Component, VGA, DVI...)
  • Ingebouwde USB-hub
  • Goede standaard die kantelen van het scherm mogelijk maakt.
  • Veel kabels meegeleverd

Minpunten

• Input lagging (60 ms.) !!!
  • Kijkhoek
  • Kleurweergave
  • Dode sub-pixel
  • Backlight bleeding
  • Scherpte-instelling

Ik heb deze monitor een weekje in huis gehad en toen teruggestuurd naar Dell. Het is op zich een mooie en ook wel goede monitor met een goed beeld en heel veel aansluitmogelijkheden (o.a. VGA, DVI, DisplayPort, HDMI, Component). Daarnaast bevat 'ie ook nog een handige USB hub en is het scherm kantelbaar, zodat je 'm ook rechtop kunt gebruiken (portrait mode).

De voornaamste reden dat ik 'm teruggestuurd heb is dat de 2408WFP nogal wat last heeft van input lagging. Er is zo'n 60 ms. vertraging tussen het tijdstip dat het videobeeld de monitor ingaat tot het tijdstip waarop je het beeld te zien krijgt! Niet alleen is de monitor hierdoor totaal ongeschikt voor het spelen van games, maar ook bij normaal gebruik merk je de vertraging. Zo zwabberde het muispijltje voor mijn gevoel maar wat over het scherm.

Wat ik ook een nadeel vond, was dat de kleuren toch niet zo heel goed waren. Ik heb een aantal maal gecalibreerd met een Spyder Pro, maar dat verhielp niet alles. Ook had de monitor last van backlight bleeding en was 'ie aan de randen iets donkerder als in het midden.

Oh ja, en er zat een dode sub-pixel in het scherm...

• ColorVision Spyder 2 Pro
  • Windows XP

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart?

Met het blote oog is een dergelijke vertraging ook niet te zien, 50 ms detecteer jij niet met je blote oog door gewoon te kijken.
Ga je echter met timers vergelijken, dan zie je het wel degelijk.
Ik heb zelf ook metingen gedaan met dit scherm, zie pics en post, waarbij ik op een gemiddelde van zo'n 50ms uitkwam ten opzichte van een CRT en 35ms in het voordeel van een 2007WFP (S-IPS, Rev A04).

Echter kan ik me in een aantal punten van de reviewer helemaal niet vinden. Zo is zijn negatieve ervaringen wat de kijkhoek betreft totaal niet van onderbouwing voorzien en is de gehele review erg summier. Wat wel weer zijn algemene indruk goed uitbeeld, maar toch...
Dat deze monitor voor gaming totaal niet geschikt is vind ik overtrokken onzin, een goede RTS of MMORPG kun je hier prima op spelen, daar ondervindt de gemiddelde persoon nauwelijks hinder van het feit dat deze monitor inputlag heeft, alleen bij de wat vlottere shooters ga je het serieus merken.
Helaas vermeldt de reviewer niet met welk scherm hij normaal werkt, want ik heb het vermoeden dat het hier voor een gedeelte ook best een gewenningskwestie kan zijn. In het begin vond ik de monitor namelijk ook wat vreemd in "de muis" liggen, maar dit trok na een paar uur zo goed als weg.
Overigens is het scherm hier door mijn broertje wel teruggestuurd naar Dell omdat hij er simpelweg niet tevreden mee was en waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan.
Denk je dat het exemplarisch is of het gewoon een minder product is van Dell.

Hoe meet je overigens die vertraging van 60 ms? Bij mijn twee Dells (17" en 20") zie ik totaal geen vertraging als ik de muis beweeg. Maarja dat zijn ook heel wat minder puntjes die aangestuurd moeten worden.
negatief de kijkhoek en kleurweergave? dat ervaar ik niet, ben er enorm blij mee en best wel kritisch.
Wacht even ik speel snelle shooters op hoge kwaliteit en ik heb geen enkel last van alles waar de reviewer mee zat, dus ligt het aan mij of had hij zo'n maandag scherm?