Specificaties 50" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE50ES6100 Review

ScSi 11 maart 2013, laatste update op 9 augustus 2017, 1.926 views

Samsung UE50ES6100 (Product gekocht)

Mooie, platte (!) televisie met dunne bezels en goede kleurweergave. Het geluid is iets minder, maar niet storend.

Pluspunten

• Vele instelmogelijkheden en duidelijke menu's
  • Helder en kleurrijk beeld na calibratie
  • Eenvoudige, doch functionele afstandsbediening
  • Smart Apps werken best goed
  • Voldoende aansluitingen
  • USB poort die 1A kan geven (externe hdd)
  • Afspelen content van USB is makkelijk

Minpunten

• Geluid best flets en schel (2x 10W speakertjes)
  • Invoer van tekst of URL's is omslachtig (een wireless keyboard kan uitkomst bieden)
  • Sommige apps niet geoptimaliseerd voor Smart TV (bijvoorbeeld YouTube)

1. Inleiding
2. Behuizing
3. Afstandsbediening
4. Menu
5. Calibratie
6. Conclusie

1. Indleiding
Na 5 jaar was ik toe aan een nieuwe televisie. Mijn vorige was een Toshiba Regza 46XF350P. Dit was een hele goede LCD televisie, met minimale reflectie en mooi en vol geluid. Dat ik zou inboeten op vlak van geluid en reflectie was redelijk duidelijk. Immers, de TV is slechts 4,7 cm dun (tov de 13,5 cm voorgaand!) en het non-reflective scherm van de LCD zou ik inwisselen voor een LED-paneel.
Als alternatief had ik de LG 47LM640S op het oog, welke hele goede reviews krijgt, ook hier op tweakers.net. Echter bij het bekijken in de winkel, viel me de uitermate sterke reflectie op. Tevens was de Samsung ook 3” groter, wat in mijn geval mooi was meegenomen. :)

Het zou dus de UE50ES6100 worden, welke ik hieronder beschrijf.

Ik zal deze review nog verder aanvullen naargelang ik meer functies gebruik (oa 3D, smart apps, ...) maar ik wou deze Nederlandstalige, uitgebreide review toch reeds in de lucht hebben. Vermoedelijk zijn er nog tweakers die deze TV wensen aan te schaffen, gezien die meer en meer in de aanbieding komt en dan is een uitgebreide review best prettig..

2. Behuizing
Samsung weet goed hoe ze de TV dun moeten houden. Met een rond om rond bezelbreedte van 12mm heb je echt een ‘vol’ beeld en zo weinig mogelijk omkadering. Dit geeft de TV echt een imposant uiterlijk. Tevens handig is het netsnoer dat meegeleverd wordt, en zowel aan het stopcontact als aan de TV in een hoek van 90░ zit. Altijd handig als je de TV dicht tegen de muur wil monteren..

Voet
De voet is eenvoudig, doch stevig. De montage is heel eenvoudig en al helemaal door het voorbeeldje dat Samsung op youtube heeft gepost. Het is zonder de handleiding of het filmpje immers onmogelijk om de voorkant van de voet te bepalen. In het filmpje spreken ze over 2 personen om de voet te monteren, maar ik heb het scherm plat op de zetel gelegd (met zijn folie er over) om de voet te monteren. Dit lukt even goed (zoniet beter?) en het risico op beschadigingen is minimaal.

Aansluitingen
Hier heeft Samsung een aantal rare keuzes gemaakt. Een aantal poorten wijst naar achteren, een aantal zit zijdelings gemonteerd.

Wijzend naar achteren hebben we volgende poorten;
  • 2x HDMI (een met ARC – Audio Return Channel)
  • Headphones
  • DVI audio in
  • Component/AV in
  • USB 0.5A
  • LAN Ethernet
  • Service
  • Digital audio out optical
  • Coaxial antenne in
Wijzend naar de zijkant vinden we;
  • 2x USB (eentje die 1A levert, handig voor een externe HDD, een andere standaard 0.5A)
  • 1x HDMI
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze allemaal naar de zijkant en naar onderen zouden gelinkt zijn (zoals op de ES6800 serie) omdat je dan beter alle kabels kan wegwerken, zonder met 90░ kabels te moeten werken.
De ES6100 is ook voorzien van een ingebouwde wifi-adapter met wifi direct-ondersteuning. Met behulp van Wi-Fi Direct of een Soft AP (softwarematig toegangspunt) kan je gegevens
uitwisselen via AllShare Play. Dit heb ik nog niet getest en zal ik hier verder ook niet bespreken.

Bij het eerste gebruik, en indien aangesloten via LAN-kabel of WiFi, wordt meteen de nieuwste firmware en software geladen. Dat loopt gewoon goed en vlot. Voor de firmware dient de TV te rebooten, alle andere software wordt in de achtergrond ge´nstalleerd.

3. Afstandsbediening

De afstandsbediening is ‘basic’ maar voor mij voldoende. Deze heeft nog de gewone toetsen (geen tip of touch). Ikzelf heb zo’n tip of touch afstandsbediening nooit getest, dus kan niet zeggen of dit een gemis zou zijn (Tweakers.net zegt zelf dat een tip-afstandsbediening niet altijd even lekker werkt). Wetende dat de ES6100 als mid-range toestel wordt gepositioneerd, kan ik het gebruik van een normale afstandsbediening best begrijpen en stoort het absoluut niet.

4. Menu

Instellingen

Hier kan ik kort over zijn, duidelijk menu met veel opties en instelingsmogelijkheden. Leuk is dat je de transparantie kan instellen van het menu, maar echt nuttig is het niet. Het uitschakelen van het geluidje per menu-actie kan gelukkig wel, en is wel nuttig. Ook verscheidene andere opties zoals het uitschakelen van boot-logo zijn instelbaar.

Smart TV
Deze functies zal ik weinig gaan gebruiken en zal ik hier dus maar kort bespreken. Er zijn voldoende andere websites die hierover uitgebreid verslag uitbrengen.
Bepaalde apps worden standaard ge´nstalleerd en blijken best nuttig. Zo gebruik ik de weer en verkeer app dagelijks (de TV start sneller op dan de PC, en een tablet hebben we niet), de YouTube app dan weer niet (veel te omslachtig om een zoekopdracht in te geven via het virtueel keyboard)

5. Calibratie

Beeld

Beeldinstellingen
Alvorens dieper in te gaan op de mogelijke problemen die zich kunnen voordoen bij LED TV’s, zal ik eerst even de algemene instellingen van de TV bespreken die voor mij een aangenaam beeld opleveren.

De meeste tweakers weten immers dat een TV zelden of nooit met de optimale instellingen in de doos wordt gestopt. Ik heb getracht om, zonder enige voorkennis en met behulp van enkele calibratie-dvd’s, de TV toch zo af te stellen dat deze een egaal, duidelijk een vol beeld produceert.

Nog voor ik deze ES6100 heb gekocht, wist ik al dat het instellen van het beeld wat werk zou opleveren, maar velen waren me reeds voorgegaan. Gezien je op 10 punten de witbalans kan aanpassen, zijn de instellingsmogelijkheden legio. Dankzij lcdtvbuyinguide.com vond ik reeds een eerste goede instelling voor deze TV, die alle 10 punten van de witbalans overloopt. Dankzij ene KRHDTV op avsforum.com vond ik de voor mij ideale instellingen.
Mocht dit beeld toch nog te flets zijn, dan kan je overwegen om de color op 50 te zetten (in plaats van 35) en de color tone op ‘standard’ of ‘Warm1’. Verder zou ik niets wijzigen, het levert hele duidelijke, volle beelden op, met uitstekende zwartwaarden.

Dit heb ik nog eens getest met een DVD van Monster/ISF. Dit vond ik persoonlijk de handigste DVD en de minst lastige om te bepalen of alle instellingen goed waren. De pornoster dien je er wel bij te nemen. :+
Een goede tweede vond ik de INHD calibratie wizard. Beide bevestigden mijn waardes.
Sommigen zweren bij de Disney WOW World of Wonder blu-ray omdat deze zonder technische patronen toch voor een goede calibratie zorgt. Ik heb (nog) geen blu-ray speler (en ook de blu-ray zelf niet), maar mocht je die wel hebben, dan kan het een goede calibratie methode zijn.

Wat kan er nu ‘verkeerd’ zijn aan jouw pas gekochte TV? Eigenlijk weinig, behalve misschien clouding – flashlighting. Ik bespreek beide kort hieronder en raak kort ook even het fenomeen ‘local dimming’ aan.

Clouding - flashlighting
Clouding is, de naam zegt het al, het verschijnen van ‘wolkjes’ in je beeld. Dit komt door een verschil in brightness in het scherm. Mijn TV heeft er weinig tot geen last van (enkel een beetje in de rechter benedenhoek). Je kan het effect ervan wel een pak verminderen door het scherm correct te kalibreren , maar echt weg zal het nooit gaan.

Local dimming
Local dimming is een feature die de ES6100 mist, maar waar ik eigenlijk nog geen aandacht aan had besteed tot nÓ de aanschaf van mijn TV. Blijkbaar is het geen echt gemis, want het ‘local dimming’ waar Samsung over spreekt is eigenlijk niet Úcht ‘local dimming’.
However, Samsung does not actually dim the LEDs of the backlight, so it is not really local dimming. Instead, it artificially tries to create a similar effect by changing the contrast of different zones of the picture.

Local dimming is even less useful for edge-lit LED TVs (most of them), because it cannot dim only a specific part of the screen.
Blij dat ik er geen specifiek aandacht aan heb besteed dus.

Wie er meer over wil weten, hieronder vind je de links waar ik mijn informatie heb gehaald:

Geluid
Het geluid is bijzonder flets en schel op deze TV. Dat komt door de relatief dunne behuizing en de flauwe speakertjes (2x 10W), zeker ten opzichte van de Toshiba met 2x 60W. Misschien ben ik verwend, maar ik had toch gedacht dat het verschil minder groot zou zijn. De geringe breedte heeft dus ook zijn nadelen.

Je kan wel iets doen aan het geluid door in het instellingen menu het geluid op ‘Movie’ te zetten. Dan krijg je een iets voller geluid, maar echt veel is het niet.

Ik kijk het nog even aan, maar als ik me blijf storen aan het geluid overweeg ik zeker een soundbar. Ik heb geen nood aan 5.1 en heb ook geen goede/(dure?) speakers en receiver.

6. Conlusie

Smalle bezels, dun en hele goede (zwart)weergave. Dat omvat eigenlijk alles wat betreft de ES6100.
Ook het gebruik van de smart hub en de apps is handig ge´mplementeerd en er zijn ruim voldoende, nuttige(!) apps beschikbaar voor de Belgische/Nederlandse markt. Een lijst met apps (US) is hier te vinden.

De implementatie laat soms te wensen over (YouTube app bijvoorbeeld) en tekst ingeven zonder keyboard is best omslachtig, maar toch werkt het al bij al best goed. Indien gewenst kan wel een draadloos toetsenbord op de TV worden aangesloten, zoals bijvoorbeeld deIogear GKM561R.
Mijn meest gebruikte apps zijn weer en verkeer. Het ontbreken van een dualcore processor heeft geen negatieve invloed op de snelheid van de apps.

Bij een TV is het beeld uiteraard belangrijk. Zwartwaarden, contrast en helderheid zitten bij deze TV heel goed, mits calibratie! Deze hoeft niet zo uitgebreid te zijn als soms beweerd wordt, met een enkele DVD’s of Blu-ray kom je een heel eind. Instellingen wijzigingen is makkelijk met de remote en de handig ingedeelde menu’s. Het geluid laat wat mij betreft te wensen over en is redelijk ‘schel’. Geen probleem voor mensen met een aparte receiver, en als we eerlijk zijn, ook geen gemis bij de dagelijkse soap of het nieuws, maar wel bij een goede film! Dit kan uiteraard steeds opgelost worden (soundbar of receiver) maar voor mij had er best wat meer punch in de speakertjes gemogen.
3D heb ik op dit moment nog niet getest, dus hier ga ik voorlopig ook geen uitspraken over doen.

Vermoedelijk zal de prijs van deze set binnen de kortste keren (nog) zakken, waardoor deze alleen maar beter koop zal worden dan die vandaag al is!

In punten op 10 (sterren zeggen te weinig) zou ik deze TV een 8,2/10 geven. Dit zegt jullie uiteraard weinig gezien jullie geen referentie hebben van andere reviews van mij (en al zeker niet over TV's:) ), maar kijk even naar de positieve en negatieve punten voor de onderbouw.

Heb jij ook een Samsung UE50ES6100?

Hoe gamed deze tv? Inputlag?
Dat heb ik helaas niet kunnen testen, want geen PS3/XboX of dergelijke bij de hand. Ik zou het eventueel nog kunnen testen door mijn PC aan te sluiten op HDMI, maar dat zal niet voor meteen zijn.. Naar wat ik zelf uit reviews gehaald heb, zou het geen probleem mogen zijn (er zit wel een 'game mode' op de TV)