Kingston SSDNow V300 120GB Review

yorroy 11 maart 2013, 8.275 views

Kingston SSDNow V300 120GB

Voor mijn nieuwe systeem zat ik te twijfelen tussen de Samsung 840 en de Kingston V300 omdat deze qua prijs het meest gunstig zijn op het moment.

Op basis van de diverse reviews, waaronder ook die van hardware.info en tweakers heb ik gekozen voor de Kingston. Qua prijs lag deze nog iets lager dan de Samsung.
Als de Samsung 830 er nog zou zijn was ik zeker voor deze gegaan vanwege de bewezen stabiliteit. De 840 maakt gebruik van een andere controller en volgens diverse reviews is deze een stuk langzamer dan de 830 en de Kingston V300.

In de verpakking zat alleen de SSD en een garantiekaart.
Ik miste wel 4 schroefjes. Mijn Cooler Master Force 500 heeft namelijk op de bodem plek om een SSD vast te zetten, maar de bijgeleverde schroeven van de kast passen niet op mijn SSD. Ik heb nu de SSD maar gewoon vast geplakt, in afwachting van een 3,5" bracket om hem alsnog vast te zetten.
Verder had ik gehoopt dat er ook wel een SATA kabel bij zou zitten, maar dit was niet het geval.

Ik gebruik mijn systeem nu alleen nog voor:
- Surfen
- Office (Word, Excel en PowerPoint)
- Downloaden films en muziek
Op korte termijn zal er een videokaart komen voor gamen.

Een verse installatie van Windows 8 start met 6 seconden volledig op.

Hoewel geen uitgebreide review heb ik nog wel een benchmark gedaan, zie de afbeelding hieronder.

Mochten er verzoeken zijn voor andere testen, dan hoor ik dat wel.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 120GB?

Reviews door de redactie

ik heb deze ssd zojuist besteld voor mijn laptop, in de vorm van een dual-upgrade kit, deze bevat veel extra's die jij miste, zoals:
-2,5-3,5" bracket met 8 schroeven
-sata kabel
-molex-sata voedingskabel
-externe 2,5" behuizing met usb kabel (vooral voor laptop interessant)
(en 2 dvd tjes) voor een meerprijs van ~18
misschien een tip als je een nieuwe inbouw-ssd koopt dus...

de behuizing is voor mij interessant op dit moment aangezien mijn notebook 1 hdd plek heeft, wellicht stop ik de ssd later in een desktop die de snelheid nog meer kan benutten...
Dat is inderdaad een mooi compleet pakket. Volgens mij was die nog niet te koop toen ik hem kocht.
Je hebt een goede koop gedaan want ben er zelf nog erg tevreden over! Veel plezier ermee :)
ik heb deze SSD nu een elke weekjes en hij draait super,
alleen ik kan geen firmware update vinden.

wel de Toolbox:

die raar genoeg geen updates (of drivers) installeert,
maar laat wel de S.M.A.R.T informatie weergeeft en andere informatie.
Als je deze SSD in je laptop vervangt door de oude hdd heb je dan de notebook kit nodig?
Of kan deze gewoon waar de oude hdd zat geplaatst worden?

Het gaat om een HP Probook 450, neem aan dat die hier in past?
In de meeste gevallen heb je de notebook kit nodig aangezien een SSD iets kleiner is dan een standaard 2,5" hardeschijf. Volgens mij is de lengte hetzelfde, maar de dikte niet.

Dit zou betekenen dat je SSD er wat losjes inhangt. In een PC is dit niet erg, maar een laptop is gewoon niet handig omdat je die veel beweegt.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 31 juli 2013 13:13]

Bij de blister/ssd-only verpakking zat bij mij een raam om de ssd de dikte te geven van de harddisk. Maar omdat ik ze heb vast geschroeft heb ik die niet gebruikt.

Gebruik je dat frame wel, plak ze dan aan de goede kant ;-)
werkt de ssd nog net zo goed als op de dag dat je hem kocht?
Zeker, werkt echt nog perfect. Vorige week nog even dezelfde benchmark gedraaid en zelfs nog hogere scores. Echt een superkoop was dit en echt een aanrader.
Zakelijk hebben we hier ssd-s in plaats van de harddisks gemonteerd en een bracket besteld om de harddisk in plaats van de dvd-speler te plaatsen. Nu heb ik voor de cdspeler een caddy gekocht: kastje met usb aansluiting om de cd/dvd speler in te steken. (shameless plug: http://www.notebookcaddy.nl/)