AMD Opteron 165 Boxed Review

Avalaxy 3 mei 2008, 1.037 views

AMD Opteron 165 Boxed

Pluspunten

• Extreem overclockbaar
  • Lage prijs
  • Prima prestaties mits overclocked

Minpunten

• Wordt warm
  • Slechte prestaties op default frequentie

Ik heb de CCBBE Opteron 165 dual-core voor socket 939 al een half jaar in bezit en vind het een prima processor.

De prestaties op de standaard frequentie van 1.8GHz zijn redelijk laag, wat puur komt door de lage frequentie.

In de 3Dmark06 CPU test scoort de Opteron 165 op 1.8 GHz een kleine 1394 punten.

In de multithreaded CPU test van Cinebench weet de CPU er op 1.8 GHz 3013 punten uit te persen.

In SuperPI tot slot weet de CPU op 1.8 GHz 1 miljoen decimalen van Pi uit te rekenen in 46.6 seconden.

Ter referentie staan de resultaten met overclock er ook bij zodat je kunt zien dat de CPU aanzienlijk beter gaat presteren naarmate de klokfrequentie opgeschroefd wordt.

De featureset is prima en heb ik als zeer goed beoordeeld. Ik had flauw kunnen zijn en er een 'voldoende' voor kunnen geven omdat de CPU geen nieuwe snufjes zoals SSE4 ondersteunt, maar die instructieset was natuurlijk nog niet uit toen deze CPU gereleased werd ;) Voor die tijd is het een CPU die enorm goed is, en mede dankzij de ge´ntegreerde geheugencontroller vind ik het een hele goede featureset.

De CPU is erg stabiel, wat natuurlijk ook moet met een server/workstation processor. Doorgaans worden de cores van deze CPU's uit het midden van de wafers gehaald, en teven beschikt de Opteron 165 over ECC L2 cache. Daarnaast zou de IHS steviger zijn als het goed is. De processor is expres op een lage frequentie geclockt voor extra stabiliteit, dus dit betekent lekker veel overclockpotentie.

Hoe zit het dan met de overclockbaarheid? Well, erg prima! Hij draait op het moment prima op 2.5 GHz, nog steeds op het standaard voltage van 1.35V. Dat is dus 700 MHz meer zonder iets te veranderen ;) De CPU wilt overigens nog veel harder, maar mijn (A8N-SLI SE) moederbord helaas niet, want ik schijn een HTT wall rond de 270 MHz te hebben. Ik gok dat de CPU een overclock van 1GHz wel lekker vindt, dus dat AMD's slecht overclocken gaat hier niet op ;)

Wat de hittedissipatie betreft, de CPU wordt wel vrij warm. Ik heb daar destijds een topic over gemaakt (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1241778) omdat het erg vreemd is dat mijn CPU 60 graden werd, terwijl uit eerdere berichten bleek dat deze CPU's met boxed HSF slechts 45 graden worden. Schijnbaar hebben alle modellen hier tegenwoordig last van. Ik heb de IHS daarom eens verwijderd en de koelpasta vervangen door AS5, de heatsink er nog tientallen keren opnieuw opgezet (met een perfecte hoeveelheid ZM-STG1 er tussen), en nu blijft hij een stuk koeler, en draait hij (als het goed is) onder de 60 graden met mijn overclock.

Ik heb de temperaturen gemeten (de nieuwe temperaturen) tijdens het overclocken, en hier zijn de resultaten:

Ook het stroomverbruik heb ik gemeten, dit is het stroomverbruik van mijn hele systeem. Dit gebeurde tijdens het draaien van Orthos. De hardware waarmee ik getest heb is bovenaan de pagina terug te vinden.

Hier zie je de Opteron 165 (of het is m'n 3700+ kan ook, boeid ook niet, want ze zien er toch hetzelfde uit :+) met daarnaast de losse IHS:

De CPU is oud, maar zit je nog aan socket 939 vast en je kunt goedkoop een Opteron 165 op de kop tikken dan kan ik hem je aanraden (let wel op dat je moederbord hoge HTT's aankan, want de CPU heeft slechts een multiplier van 9x... Als je moederbord niet goed overclockt zit je met een probleem). Als je de prestaties (met overclock) vergelijkt met de nieuwe CPU's dan is de Opteron een tijdloze CPU die jaren mee gaat.

Ik heb er slechts 80 euro voor betaald na de prijzenoorlog tussen Intel en AMD, maar voorheen kostte deze CPU honderden euro's. Ik heb dan ook een 'goed' gegeven omdat de prijs die ik er voor betaald heb zeer goed te noemen is. Mijn voorgangers hebben er echter way meer voor betaald, daarom geef ik niet de maximale score.

• Asus A8N-SLI SE
  • Maxtor DiamondMax8 30GB PATA
  • Floppydrive
  • NEC DVD brander
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Opteron 165 Boxed?

Prima user survey. Duidelijke tekst, geen opvallende (voor mij) taalfouten, goede plaatjes en grafieken. Dat er geen kopjes in zitten vind ik geen probleem want het is nog steeds een heel duidelijk verhaal.

Het enige dat ik kan bedenken dat nog verbeterd zou kunnen worden is dit. Als je meteen naar de grafiek kijkt, dus zonder de tekst te lezen (wat ik in eerste instantie deed), dan is het niet direct duidelijk wat de grafiek laat zien. Maar met de tekst erbij is het allemaal prima goed te snappen. Okee het is een heel klein ding maar ik kon niks anders verzinnen als min puntje en het houdt mij in iedergeval niet tegen om 5 sterren te geven.

Ik vraag me nog 1 ding af. Is deze proc op 130nm gebakken of toch 90nm? In dat laatste geval kan ik me moeilijk voorstellen dat 'ie warmer dan 60 graden wordt; mijn S939 X2 4400+ is nog nooit over de 40 graden gegaan... Okee, daar zit dan geen stock koeler op. Zal dat het verschil maken?
Dank je voor de complimenten.

De CPU is op 90nm gemaakt omdat het gewoon het serverbroertje van de Athlon 64 X2 (socket 939) is. Volgens mij worden alle CPU's vanaf socket 939 op 90nm gemaakt en voor socket AM2(+) op 65nm. AM3 (Sjanghai) wordt dan weer 45nm.

In de grafiek met de temperaturen is te zien dat hij nu wel lekker koel blijft met een Arctic Alpine 64 HSF, na het reattachen van de IHS. Dat was overigens wel in December toen het nog koud was :P

Dat jouw 4400+ X2 nog nooit over de 40 graden is gekomen kan ik me erg moeilijk voorstellen. Wat voor heatsink heb je dan?
Nee dat klopt niet. De eerste 2 generaties (in totaal 4 geloof ik) S939 procs zijn op 130nm gebakken. Als ik me niet vergis is de Clawhammer core hier 1 voorbeeld van. Verder heb je nog de Venice (single-) en Toledo (dual-) cores, die zijn wel op 90nm gebakken.
Het is ook niet zo dat alle AM2s op 65nm worden gebakken. Alles boven de 4800+ zijn AM2s maar bv. van de 6000 en 6400 zijn er geen 65nm versies (en die komen neit ook). Ik heb nu zelf trouwens een 4800+ op 65nm, zonder problemen naar 3GHz geklokt.
Shanghai wordt idd 45nm maar dat is geen DDR3 proc dacht ik, dat komt een half jaar later pas.

Ik heb een X2 4400+ Toledo. Daar zit wel een flinke koeler op, een Thermaltake Big Typhoon. Hij is verder niet overgeklokt ofzo (std klok is 2,2GHz). Er is niets bijzonders mee gedaan maar Cool 'n Quiet staat wel aan. Ik heb wel de spanning iets verhoogd (4%) omdat 'ie met de standaard waarde iets instabiel is. Hij wordt echt serieus neit warmer dan 40 graden (ook met de hand gevoeld, je voelt nauwlijks warmte als 'ie een paar uur flink bezig is geweest).
Ik heb die proc tegelijk gekocht met mn neefje. Hij heeft dezelfde processor, zelfde mobo, maar wle zo'n grote Zalman 12cm koeler ipv een Big Typhoon. Zijn processor wordt ook niet warmer dan 40 graden. Vaak staat de ventilator op zn koeler gewoon stil. Niet dat de ventilator bij mij hard draait, ik heb ingesteld dat hij harder begint te draaien als de proc 40 graden bereikt.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 3 mei 2008 22:13]

Ja niet alle s939 CPU's waren 90nm, maar het gross wel. Dat de AM2 wist ik niet helemaal zeker, dacht eigenlijk dat die CPU's 65nm waren. Maar de Sjanghai wordt 45nm iig, en met Sjanghai wordt socket AM3 ge´ntroduceerd (niet DDR3 ;) Hoewel hij geloof ik wel DDR3 support).

Maar je temp is wel erg netjes dan, als het correct wordt uitgelezen althans. De Thermaltake Big Typhoon is dan ook een erg goede koeler ;)
Ja eigenlijk heb je wel geljik zit ik de bedenken; alle S939 dual cores van AMD zijn 90nm procs.
AM3 is het socket voor DDR3. Er komt geen AM3 proc dat DDR3 niet ondersteund. AM3 is zal ook DDR2 ondersteunen. Hierdoor kun je dus een AM3 proc op een AM2 moederboord stoppen en andersom (ideaal is dat). Voor zover ik weet wordt de Shanghai een AM2+ proc op 45nm en met 2MB meer cache dan de Barcelona. Ongeveer een half jaar tot een jaar later wordt AM3 geintroduceerd.

Ik geloof wel dat die temperatuur klopt. Ik stond in het begin ook raar te kijken maar als je aan de koeler voelt dan is 'ie net warm. Dus dat klopt wel ongeveer met 40 graden.
Daarbij komt bij dat mn AM2 4800+ op 3GHz (2,5GHz is standaard) ongeveer hetzelfde heeft. Er zit een Scythe Infinity op die ook net warm wordt. Ongeveer hetzelfde verhaal dus als mn oude 4400+. Alleen is de sensor op die 4800+ niet helemaal goed. Er zit een afwijking in van zo'n 10 graden in maar dat is een bekend probleem bij deze procs.
Ik heb laatst ook een Opteron aangeschaft de 170 versie weliswaar maar moet zeggen dat een grote verbetering is van me oude 3700+(oc naar 2.4).
Heb deze geoced naar 2.6ghz en met prime/orthos wordt ie wel 60c maar tijdens gaming en all het andere (multi core) werk blijft ie onder 55c dus ik vind het wel nice :9 .
Ik vind zelf prime niet echt een goed prog om je temp te kijken wat me cpu wordt gewoon veel heter erbij dan bij al het andere werk wat ik ermee doe... het is natuurlijk wel handig om te kijken of ie stabiel is, bij 2.7ghz krijg ik namelijk al gelijk fouten te zien.
Ik gebruik trouwens de stock koeler(helaas die met 2 heatpipes maar) en AS5 erop :).
Heb hem voor Ą62 gekocht wat echt geen geld is voor zon cpu :9~ !

Gaf me trouwens +/-1500 extra 3dmark 2006 punten(heb helaas niet de cpu test op beide gedaan dus dit is de totale score ;) ).

[Reactie gewijzigd door kadooosh op 3 mei 2008 19:21]

Ik heb 3Dmark06 CPU test resultaten van zowel mijn oude 3700+ als mijn nieuwe Opteron, op allerlei frequenties (3700+ van 2.2 GHz naar 2.8 GHz met stapjes van 200 MHz en de Opteron van 1.8 GHz naar 2.4 GHz met stapjes van 200 MHz). Ik heb trouwens ook nog cinebench en SuperPI resultaten van die 3700+.

Mocht je het willen dan kan ik die wel even posten.