Microsoft Touch Mouse Review

Quipeace 11 maart 2013, laatste update op 11 maart 2013, 1.169 views

Microsoft Touch Mouse

Pluspunten

• Voelt degelijk en hoogwaardig aan
  • Smooth scrolling over het hele muisoppervlak
  • Handige (aanpasbare) gestures en buttons d.m.v. goede software

Minpunten

• Vereist gewenning en aanpassingen voor comfortabel gebruik

Na lang zoeken naar een muis die het gemak van een goed touchpad kan evenaren, heb ik ondanks de voornamelijk negatieve beoordelingen op Tweakers en andere websites gekozen voor de Microsoft Touch Mouse. Bij aankoop was ik mij dus bewust van de eventuele nadelen van de muis, en ik zal mijn review dan ook deels op basis van deze (deels terechte) vooroordelen baseren.

De muis wordt gebruikt op een tweetal Windows 8 machines, een Asus UX32VD en een BTO 17CL48. Beide zijn uitgerust met een 256GB Samsung 830 SSD. De muis werd in eerste instantie herkend als "gewone" muis, na installatie van de door Microsoft meegeleverde drivers en software is de echte funtionaliteit beschikbaar. Denk hierbij aan verschillende gestures en smooth scrolling. Ook kan met de software de gevoeligheid worden aangepast, en gestures kunnen gekoppeld worden aan macros. De software werkt goed, en dankzij de macro-functionaliteit kan in principe elke actie worden gekoppeld aan elke gesture of "button".

Na de eerste paar uren met de muis was ik over het algemeen negatief. Zoals in andere reviews is aangegeven, is rechts klikken enkel mogelijk wanneer links geen contact wordt gemaakt. Bovendien is de muis redelijk zwaar, wat het bewegen zeker op een wat stroeve muismat lastig maakt. Waar ik wel erg positief over was (en ben), is het scrollen. Overal op de muis wordt een veegbeweging met n vinger gezien als een scrollgesture, en zeker na de gevoeligheid op "hoog" gezet te hebben is het een plezier om mee te werken. Scrollen gebeurt "per pixel" in plaats van per regel, wat ik in de browser en ontwikkelomgeving (Eclipse) erg prettig vind.

Al met al dus een overwegend slechte eerste indruk, maar na een aantal dagen "oefenen" en tweaken ben ik tch erg tevreden. Wat het grootste verschil heeft gemaakt, is het werken met slechts n batterij in de muis. Standaard slikt hij twee AA batterijen, wat het geheel erg zwaar maakt. Door het lage profiel van de muis in combinatie met het hoge gewicht is het lastig de muis op te pakken, je voelt je erdoor gelimiteerd. Het gebruik van slechts n batterij maakt een wereld van verschil. De muis schuift soepel over de mat, en is met duim en ringvinger+pink makkelijk op te pakken tijdens gebruik.

Het rechts klikken met de muis is voor mij na een een dag of drie geen probleem meer. Het optillen van de wijsvinger voor een rechtsklik is een automatisme geworden. Eventueel kan via de software de rechtermuisknop aan een gesture gekoppeld worden, denk hierbij aan een veeg naar beneden met de duim. Een voordeel van deze setup, is dat links klikken mogelijk is met het hele muisvlak. Je kunt dus de hele hand gebruiken voor een klik. In de praktijk gebruik ik drie vingers, wat mij goed bevalt.

Al met al kan ik de muis aanraden aan iedereen die bereid is een aantal dagen te wennen, en op zoek is naar een touchpad-achtige feel. Houd er wel rekening mee dat je wellicht niet knt wennen, zorg er dus voor dat je de muis eventueel kunt retourneren.

Heb jij ook een Microsoft Touch Mouse?

gelden die regels (links optillen om rechts te klikken) ook voor gebruik onder win7?
Het is niet zozeer een regel, meer een "limitatie" van de hardware of software. Er wordt simpelweg niet gekeken naar welke vinger harder drukt. Onder Windows 7 (of elk ander OS) zal je dus eenzelfde gedrag zien, tenzij er met software omheen gewerkt wordt.