Sony Xperia Z Wit Review

SMAR 11 maart 2013, laatste update op 11 maart 2013, 1.238 views

Sony Xperia Z Wit

Pluspunten

• Laadt snel op met adapter
  • Scherp beeld
  • Waterdicht/stofvrij
  • Soepele werking menu's
  • Camera
  • SD kaart uitbreiding

Minpunten

• Batterij snel leeg
  • Opladen USB traag
  • Krasgevoelige shatter laag (kan verwijderd worden)
  • Flapjes voor water en stofdicht maken kunnen irritant worden met aansluiten
  • Kijkhoek (fletsheid)

Vorige week ben ik in het bezit gekomen van een witte Sony Xperia Z.
Hiervoor had ik een HTC One X.
Ik probeer de Sony dus wat meer te vergelijk met de One X.

De telefoon stond te koop voor 539,99 euro bij de Belcompany.
Deze had hem helaas niet meer op voorraad, en kon hem bij Saturn na even overleggen voor dezelfde prijs meenemen.
Toch bijna 60 euro verschil met de prijs in de pricewatch.

De telefoon uit de doos gehaald, en ziet er erg strak uit.
Het is een simpel ontwerp maar ik hou daar wel van.
De randen zijn wel vrij scherp, en vergeleken met de One x, houdt die toch beter vast door de rondingen.

Met de bijgeleverde software (wordt gevraagd deze te installeren, staat op de telefoon en als je deze anasluit is het zichtbaar),
waren de contacten e.d. makkelijk over te zetten van mijn HTC naar deze Xperia.

Beeldkwaliteit/scherm:
De kijkhoek wat minder dan de HTC, beeld wordt dan snel flets.
Nou is dat op zicht geen probleem, ik hou de telefoon recht voor me.
Maar als er mensen meekijken naar iets zou dat een punt kunnen zijn.
Het scherm ziet er verder erg scherp uit, net even wat scherper dan de HTC (vooraal door de hogere resolutie denk ik).
Het voordeel tegenover de HTC is ook dat het net even wat groter is.
Niet iedereen vindt groter beter, maar ik vind dit prettiger, omdat ik geen tablet wil en de telefoon ook min of meer als tablet gebruik.
Het is net nog even wat beter met reageren op aanrakingen dan de HTC (gevoeliger).

Menu's:
De telefoon loopt erg soepel.
Het swipen door de hoofmenu's lijkt even iets soepeler te gaan dan de One x (komt mss door de zware laag van HTC).
Na een tijdje gebruikt te hebben mis je de HTC sense laag eigenlijk totaal niet.

Batterij en Opladen:
Het opladen lijkt een stuk sneller te gaan dan bij de HTC. Ik heb ze nog niet echt naast elkaar kunnen leggen.
Maar met de bijgeleverde adapter laadt de Sony erg snel op. Met USB daarentegen niet zo snel als de HTC.
De batterij is het grootste minpunt. De HTC was al vrij snel leeg bij gebruik, maar de Sony spant de kroon.
Als je hem vaak gebruikt moet je echt extra laden overdags en dat vind ik wel erg jammer.
Op zich vind ik het geen probleem om de telefoon na een dag gebruik op te laden maar als je tussendoor moet opladen is het wel erg snel leeg.
In standby modus is de Sony wel beter met batterij verbruik dan de HTC, en gaat er bijna niks af.

Camera:
De camera is beter dan die van de One x (heeft wat meer MP, als is dat ook niet altijd alles).
Doet het beter met tegenlicht en de standaard instelling werkt erg goed.
Kleurdiepte is wat beter, en ook in het donker minder korrelig.
Het beeld beweegt ook wat sneller mee dan de One X.
Erg tevreden hierover.

Geluid:
Het geluid van gesprekken is goed en niet veel anders dan de One X.
Met hoofdtelefoon is de One X niet beter alleen met de Beats functie wat meer bas.
Nou gebruik ik toch mijn eigen Euqalizer in Winamp dus was de Beats voor mij nutteloos.

Geheugen:
Helaas had de Sony alleen een 16gb. De HTC had een 32gb.
Maar dit is bij de SOny gelukkig uit te breiden door een micro SD kaartje.
32 GB erbij en er valt niks te klagen hierover.

Bouwkwaliteit:
Er is nog niet veel over te zeggen, aangezien ik de telefoon nog maar een aantal dagen in bezit heb.
Grootste voordeel van de Sony is dat ie water en stofdicht is.
Maargoed, dat is alleen een voordeel als er wat met de telefoon als er wat gebeurd (ongelukjes).
Het nadeel ervan is dat overal flapjes opzitten dus als je een hoofdtelefoon of oplader wil aansluiten moet je eerst zo'n flapje eruit priegelen.
Op het scherm zit een anti-shatter laagje (screenprotector tegen barsten). Dit krast echt ongelooflijk snel.
Nu na een week gebruik, als ik de telefoon in het licht houd, dan is dit al goed zichtbaar.
Uiteraard kan je deze eraf halen, maar dan neem je ook het Sony logo mee. (kan ook een pluspunt zijn ;) ).

Heb jij ook een Sony Xperia Z Wit?