Chieftec CA-01SL-SL-B Review

FreezeXJ 2 mei 2008, laatste update op 2 mei 2008, 640 views

Chieftec CA-01SL-SL-B

Pluspunten

• Veel kast voor weinig geld
  • Meer dan genoeg ruimte voor je eigen invulling
  • Degelijk plaatstaal

Minpunten

• die drivebays, het werkt gewoon niet
  • gewicht, 17 kilo is veel
  • af en toe afwerkingsprobleempjes

Omdat ik waterkoeling wilde en dit een beetje netjes afwerken toch echt beter staat, werd het tijd om m'n oude Centurion5 te promoveren tot gezinscomputer, en kon ik op jacht naar een nieuwe kast. De eisen waren simpel : VEEL ruimte, goed uiterlijk (ik hou niet zo van straaljagerfans, gekke grappen en uitsteeksels), en een redelijke prijs (wat Lian-Li meteen buiten beeld deed verdwijnen). De keus wordt dan al aardig beperkt, en naast de Stacker is een Chieftec bigtower eigenlijk je enige keus. Omdat Stackers heel erg diep zijn, en ik m'n kast onder het bureau kwijt wil kunnen, werd het de Chieftec.

Bouwkwaliteit

Met 17 kilo schoon aan de haak kun je al verwachten wat je krijgt : staal, en flink wat ook. Redelijk degelijke kast, jammer dat het deurtje toch in plastic moet, maar da;s een euvel waar ongeveer alle kasten aan lijden tegenwoordig. Afwerking is ook best aardig, maar verbaas je niet als je toch nog flink wat schrammen oploopt. Daarnaast is het HDD-inbouwsysteem leuk gevonden, maar het kostte me aardig wat tijd om het door te krijgen. Om mod-redenen heb ik het 5.25" systeem niet goed getest, en da's maar goed ook ;) (zie mijn collega-reviewer Ins Gadget ) Ik ben nog steeds fan van gewoon schroeven, zo vaak vervang je een DVD-speler ook weer niet.
Nog 1 opmerking over de degelijkheid : bij het vervoeren heeft de achterkant een lelijke deuk opgelopen, die je er dan ook niet meer uit krijgt. 100% bomvrij is ie dus ook weer niet.

Inbouwmogelijkheden

De enige reden waarom je zo'n megakast kiest : je kunt er alles in kwijt wat je wilt. In mijn geval was dat een 3x120 radiator (intern) en een set HDDs. Waterkoeling past niet standaard, maar met wat modwerk gaat het best. Het grootste minpunt is echter de plaatsing van de HDD-bay, die had verder naar achteren gemoeten. Je kunt er maar met moeite en vouwen je stekkers in kwijt. Verder naar achteren plaatsen van je HDDs is ook niet mogelijk, vanwege dat geinige bevestigingssysteem.

Koeling

Geen fans meegeleverd, dus da's zelf uitzoeken. Er passen achterin 2 120mm fans in, en vooraan maar 1 mager 92mm geval, dat nog eens geremd wordt door mesh (voor) en een heel grof plastic paneel met wat gaatjes erachter. Als daar een normaal gat gezeten had (dremel anyone?) had dat in herrie en ventilatie gescheeld. 120mm is natuurlijk nog leuker, en past theoretisch prima. De hardeschijfkoelers (maximaal 3) doen hun werk goed, met een airflow die keurig over je schijven loopt. Stilte is niet echt een overweging geweest, de zijpanelen kunnen resoneren (plakband om de rand verhelpt het, maar is niet echt super), en compartimenten a la P180 zijn er ook niet.

Vormgeving

Strak, mooi zilver met een zwarte rand erover. Staat prima in een kantoor (hoewel, zo'n grote bak?), en voor thuis is het ook goed. Je moet em alleen wel kwijt kunnen. De IO-bay aan de voorkant is ook handig, en heeft ruim voldoende voor dagelijks gebruik (firewire, 2xUSB, koptelefoon en microfoon)

Installatie-gemak

Sorry, duidelijk middelmatig. De HDD-bays heb ik al behandeld, de 5.25" is een soort inschuifsysteem, dat de boel op grip zou moeten tegenhouden. Met wat schroeven zit het duidelijk beter, dus ben je terug bij af. Niet handig. Moederbord-ruimte is prima, je kunt er alles tot E-ATX in kwijt (extra groot dus), en boven je voeding heb je ook een zee van ruimte. Ongeveer alles is meegeleverd aan schroefjes, boutjes, en je kunt je eigen schroeven kwijt aan een dwarsbalk in je kast.

Modbaarheid

Gewoon prima, casemodders kunnen vooruit. Zelf heb ik in de zijwand een gat voor m'n radiator uitgezaagd, dit kostte me 4 bays, maar dan heb je ook wat (m'n fans doen het beter als ze verticaal staan, en zo heb ik altijd een lekker warme airco over m'n benen :P ). 1 mm plaatstaal is een pittige tegenstander, maar daarnaast blijft het stevig na het zagen. Nou nog een slimme plaats voor je overige waterkoelingspul ( bij mij zit de pomp met een elastiekje vast), of flink zelf knutselen, en het is prima. Zaag ook meteen die fangrills eruit, en wat je verder nog kunt bedenken.

Prima, voor 85-100 euro heb je een nette kast, de concurrentie is zoek ( vergelijkbare stackers 150+ euro, Lian-Li 200+ euro), dus de volle score op dit punt.

Overall

Goede kast, met zo z'n minpuntjes, maar iets perfects ben ik nog niet tegengekomen. Duidelijke aanrader voor wie de ruimte nodig heeft. Ideaal voor modders, SCSI-fanatici en designers.

Heb jij ook een Chieftec CA-01SL-SL-B?