Arctic Freezer 64 Pro Review

Avalaxy 28 juni 2008, 2.673 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Koperen basis met heatpipes
  • Grote fan, weinig herrie

Minpunten

• Zeer slechte afwerking
  • Betere alternatieven

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 2
Ik heb de Arctic Freezer 64 Pro gewaardeerd als 'voldoende'. Ik heb de koeler nu bijna een half jaar in bezit, maar ben er niet tevreden over.

Om maar gelijk in huis te vallen met het probleem: het koelvermogen. Deze is namelijk zr ondermaats. Ik heb een tijdje geleden een zeer uitgebreide test gedaan met 2 CPU's en 4 CPU HSF's voor mijn overclockproject voor mijn profielwerkstuk. Daaruit kwamen de volgende resultaten:

Zoals je kunt zien presteert de Arctic Alpine 64 die een stuk goedkoper is veel beter, en presteren zelfs de boxed heatsink van zowel de Opteron als mijn Athlon 64 processor beter. Hoe komt dit? Well, ik heb 2 theorien:

1) de onderkant van de heatsink is rg ruw en slecht afgewerkt. Er staan een heleboel groeven in van het frezen. Doordat de heatsink zo ruw is aan de onderkant en er een hoop 'gaten' in zitten in de vorm van groeven maakt de heatsink geen goed contact met de IHS van de CPU, want natuurlijk geldt de regel dat hoe groter het contactoppervlak, des te meer warmte er verplaatst kan worden. Dit kan eventueel opgelost worden door de heatsink te lappen, maar daar heb ik echt geen zin in. Het kost geld, wat ik niet hebt, en kost veel tijd. Daarnaast verwacht ik dat een heatsink out-of-the-box meteen optimaal werkt, daarom heb ik de heatsink weggezet in mijn kast en de Arctic Alpine 64 weer op m'n CPU gezet.

2) de heatsink heeft een koperen basis met 3 koperen heatpipes die omhoog lopen naar een aluminium constructie van lamellen. In de heatpipes zit waarschijnlijk een mengsel van water, ethanol en kwik onder vacum. Het vloeibare mengsel gaat koken bij een temperatuur van 40~45 graden, waardoor het de vloeistof gasvormig wordt en bovenin de heatpipe condenseert, waarna de vloeistof weer naar beneden loopt en het proces zich herhaalt. Het kan dus zijn dat de Freezer 64 Pro vanaf 45 graden minder hard opwarmt dan wanneer er een Alpine 64 of boxed heatsink zonder heatpipes op zit, maar 45 graden vind ik sowieso al erg hoog voor een idle cpu, dus dat gaan we niet proberen.

Wat het probleem ook is, de HSF is niet netjes afgewerkt, anders zou ik deze problemen niet hebben, en zou de boxed heatsink nooit beter mogen presteren. Ik heb er precies genoeg koelpasta opgedaan (ik heb zowel ZM-STG1 als AS5, dus alleen het beste van het beste), maar dat mocht ook niet baten.

Over de geluidsproductie ben ik wel te spreken, want die is gewoon goed, zoals we gewend zijn van Arctic Cooling. Er zit een 100mm (?) fan op met rubberen schokdempertjes om resonantie te voorkomen. De fan hoor je wel als hij op z'n hardst gaat draaien, maar dat is gelukkig niet nodig.

Het installatiegemakt ben ik iets minder over te spreken. De Arctic Alpine 64 kon je met clipjes zo vast zetten aan de retention bracket, maar bij de Freezer 64 Pro heb je zo'n hendeltje met een metalen plaatje met 3 gaten erin die je om de retention bracket heen vast moet zetten. Dit lukte mij niet terwijl mijn moederbord in m'n kast zat doordat de voeding in de weg zat. Ik moest dus mijn voeding uit m'n pc halen om de HSF vast te zetten, wat niet hoefde voor de andere 3 heatsinks.

De compatibiliteit is wel in orde, de HSF is compatibel met alle recente AMD sockets waaronder socket 754, socket 939 en socket AM2(+).

De modbaarheid heb ik niet echt onderzocht, maar de lamellen zijn te buigen, en de fan ziet er ook wel vervangbaar uit. Je kunt ook een 2e fan vanaf de zeikant laten blazen als je een beetje handig bent met ty-raps :) Echter kun je de heatpipes niet zomaar buigen of afknippen (nooit doen).

De prijs was wel ok, ik heb er rond de 25 euro voor betaald wat een prima prijs is. Helaas is de afwerking van het product ronduit bagger, waardoor je niet helemaal waar krijgt voor je geld. Mocht je een goedkopere vervanger zoeken die beter presteert dan kan ik je van harte de Arctic Alpine 64 aanbevelen.

update: Ik heb m'n Freezer een tijdje geleden gelapped en weer in m'n PC gezet omdat de fan van m'n Alpine 64 was afgebroken (dat rubber was verteerd), maar de koelprestaties zijn nog steeds zwr ondermaats. Ruim 68 graden stressed nu...

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Ook nog even een reactie op je verklaringen.

Met verklaring 1 kan ik helemaal meegaan. Dit is afdoende in de praktijk bewezen, hoewel de koelpasta de invloed van het ruwe oppervlak doet afnemen.

Meer moeite heb ik met verklaring 2.
Ten eerste weet ik niet wat ik me moet voorstellen bij een gas dat gaat koken :? Koken is per definitie de overgang van de vloeibare fase naar de gasfase. Dus een gas kan niet gaan koken, danwel verdampen!
Ten tweede vormt water (kookpunt 100 oC bij 1 atmosfeer druk) met alcohol (indien ethanol: koopunt ca. 78 oC bij 1 atmosfeer) een azeotroop. Een azeotroop is een specifieke samenstelling. Bij water met ethanol (in de volksmond alcohol) is dat bij een samenstelling van 96% alcohol en 4% water (1 atmosfeer). Een azeotroop heeft de eigenschap een ander koopunt te hebben dan de afzonderlijke stoffen. In het geval van alcohol met water is dat kookpunt lager dan van alcohol alleen. Omdat ik niet weet welk alcohol erin zit kan ik niet veel zeggen over het koopunt (maar het kleinste alcohol = methanol heeft al een koopunt van 65 oC). Door de druk te verhogen verschuift de samenstelling van het azeotroop, maar ook het koopunt (meestal omhoog!). Wat het kwik (een vloeistof met een hoog kookpunt ca. 358 oC, maar een lage dampspanning) erbij doet is mij niet geheel duidelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze stoffen uiteindelijk een kookpunt opleveren van 45 oC bij hogere druk dan 1 atmosfeer.
Ten derde zou het ook willen zeggen als ik jouw betoog lees, dat beneden die temperatuur de cooler helemaal niet werkt...... Hoe weerbarstig is de praktijk, want ik geloof niet dat de idle processor zonder cooler op 33,5 oC blijft (Arctic Freezer).
Stel dat er idd een kookpunt is van 45 oC, dan zal door convectiestroming er altijd ook een koeling plaatsvinden bij lagere temperaturen .

Al met al denk ik dat je de tweede verklaring rechtstreeks naar de prullenbak kunt verwijzen en zeker niet op moet nemen in je profielwerkstuk.

/edit foutjes verwijderd

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 2 mei 2008 09:52]

Je hebt helemaal gelijk. Gasvormig mengsel moet natuurlijk vloeibaar mengsel zijn. Dom dom dom ;) Het is natuurlijk een vloeibaar mengsel dat verdampt, bovenin de heatpipe afkoelt en condenseert, weer naar beneden stroomt en vervolgens weer opnieuw verdampt.

De heatpipe wordt min of meer vacum gemaakt waarna de stoffen erin worden gedaan, dat is wat ik bedoelde met druk. Zoals je weet is het kookpunt water lager in de bergen door de lagere luchtdruk, hetzelfde wat in die heatpipes gebeurt dus.

De stoffen die in de heatpipe zelf zitten weet ik niet precies, maar de 3 die ik noemde zijn volgens mij wel de meest gangbare. De stoffen worden natuurlijk gekozen op basis van de omstandigheden waarin ze moeten verkeren (hoog kookpunt, laag kookpunt, etc).

Tot slot heb je het er over dat ik met mijn review de indruk wek dat heatpipes niet werken wanneer de stoffen binnen de heatpipe nog vloeibaar zijn. Uiteraard is dit niet zo, want het koper zal sowieso warmte geleiden, en de vloeistof ook. Echter heb je maar 3 heatpipes die alle warmte weg moeten voeren, wat een beetje weinig is. Zoals je weet, hoe meer oppervlak, des te sneller het is weg is ;) Wat ik bedoel te zeggen is dat de koeler waarschijnlijk pas echt zijn kracht laat zien wanneer de CPU temperatuur rond de 50 graden komt. Ik durf te wedden dat de CPU dan een afnemende stijging laat zien in temperatuur, waar hij gewoon keihard door zou stijgen in temperatuur wanneer er een aluminium heatsink zonder heatpipes op zou zitten.

Dank voor je kritische blik, ik zal mijn review even aanpassen.
Ik denk dat je de koeler niet goed geplaatst hebt, of dat je een zeer slecht afgewerkt exemplaar hebt.
Ik heb deze koeler namelijk bij 3 systemen geplaatst (4800+ en en 2 maal 5200+) en in alle gevallen blijft de processor onder full load bijna 10 graden onder de stock koeler.
De koelpasta was ook de ZM-STG1 van Zalman en de regeling was actief (PWM).
Zonder regeling heb ik geen testen gedaan, omdat de herrie van de stock koeler dan onacceptabel is (Freezer is dan goed hoorbaar).
Dezelfde ervaring heb ik met de freezer 7 Pro tegenover de Intel stock koeler (die beter is dan de AMD stock).

De clip moet je gewoon even omdraaien dan kun je er beter bij, mits de north bridge koeler niet in de weg zit.
Persoonlijk snap ik alleen niet waarom de hendel standaard aan de bovenkant zit.

Het klopt dat de afwerking slecht is en dat zal zeker de prestaties niet ten goede komen.
Een koeler als bijvoorbeeld een Scythe Mugen zal zeker beter presteren, maar gegeven de prijs (16 Euro) is dit een leuke koeler en beter (vooral stiller) dan de stock koeler.
Ook bevalt het relatief lage gewicht wel.
De heatsink zit er prima op, ik heb al zeker 30 keer een CPU HSF vervangen, en ook deze freezer heb ik er zo'n 5x opnieuw opgezet, koelpasta telkens ook iets preciezer aangebracht, maar dat mocht niet baten. Het is waarschijnlijk de slechte afwerkingen die mijn heatsink de das om doet.
leonpwner1 trek je niet erg veel conclusies uit n (waarschijnlijk "kapot") exemplaar? Voor zover ik het kan zien ziet het ding (op de aansluiting na dan) er exact hetzelfde uit als Arctic Cooling Freezer 7 Pro (de Intel tegenhanger zal ik maar zeggen). Deze cooler wordt alom geprezen en aangeraden.
Als je banden voor onder je auto koopt en je rijdt er eentje lek dan is dat merk of dat type band toch nog niet slecht? Daarbij heb ik sterke twijfels, als je dit een uitgebreide test noemt voor je profielwerkstuk. Niet het aantal coolers dat je gebruikt is van belang, maar ook het onderkennen van een mis-performing product, in dit geval een cooler. Als je dat onderkent, moet je erg voorzichtig zijn met je conclusies. Zelfs de absoluut beste producten kunnen een productiefout oplopen!!!
Natuurlijk kan dat, maar het exemplaar ziet er zeker niet kapot uit. Ik heb met een pasje gekeken en hij is gewoon vlak (niet hol of bol), maar hij is wel ruw aan de onderkant. Het kan dat de ene heatsink ruwer is dan de ander, maar dit is mijn ervaring met deze heatsink, daarom schrijf ik mijn ervaring ook op in een productreview.

Ik geef 2 theorien waarom het zo zou kunnen zijn, anderen zijn het hier misschien niet mee eens, maar mijn ervaring verandert daar niet door.

Overigens heb ik duidelijk in m'n profielwerkstuk vermeld dat de afwerking van de onderkant gewoon slecht was, dat is objectief want ik bind er verder geen conclusies aan ;) De temperatuur van de heatsink was ook niet echt van belang in m'n PWS, ik wilde gewoon even met een korte test kijken welke van mijn heatsinks het beste koelt, zodat ik die kon gebruiken voor mijn PWS.

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 2 mei 2008 12:38]

Ik heb deze koeler nu zo'n half jaar op mijn E6750 zitten en ik moet zeggen; ik heb nog nooit zo'n fijn ding gehad.
Temperaturen liggen idle rond de 30 graden en in stressed toestand rond de 45 graden max.
Hij wordt met Qfan aangestuurd op een "silent-profile en daardoor hoor ik 'm echt niet.

Als ik m zou becijferen krijgt ie van mij een dikke 8.5. Afwerking is idd iets matig maar dat drukt de pret voor mij niet!
Met koelpasta die er al opzat, of andere koelpasta?
Ik vind de prijs eigenlijk wel okay van deze koelers, heb er alleen maar goede ervaringen mee. Heb je hem op 5v of op 12v getest?
Je hebt wel gelijk over de afwerking van de onderkant van de koeler, daar hebben sommige exemplaren wel last van, maar dit zou je zelf nog wel een beetje kunnen oplossen, jammer dat dit niet out-the-box is gedaan, dat zou het produkt veel beter maken.
Is trouwens wel een betere koeler voor je in-case temperatuur, omdat deze de warmte direct naar buiten blaast. Dit is misschien ook een positieve eigenschap. :)

[Reactie gewijzigd door Caris op 1 mei 2008 23:37]

Ik heb de aansturing van de fan gewoon door Qfan van m'n moederbord laten regelen waardoor hij uit gaat bij lage temperatuur en harder gaat draaien op hogere temperatuur :)
Bij mij was de onderkant netjes glimmend glad, en hij koelt ook best goed (en onhoorbaar). Wel eenmaal gehad dat opeens een luid geratel uit mijn kast kwam: was de fan eraf gevallen ... Dus de bouwkwaliteit zou inderdaad best iets beter kunnen. O-)
Volgens mij heb jij gewoon een slecht model ontvangen. Die van mij is super glad aan de onderkant en overal netjes afgewerkt.

Ik zou even terug gaan naar de shop :)
Daar is het al te laat voor ;) Daarnaast heb ik hem bij Alternate gehaald, en mijn ervaring is dat die niet zo vriendelijk zijn wat betreft het omwisselen van dingen. Zeker wanneer er geen duidelijk aantoonbaar defect is.

Maar ik denk dat ik hem nog een keer ga lappen als ik in een creatieve bui ben.
Hij is idd zeer slecht afgewerkt. De koperen dopjes bovenop zien er Slecht uit en heel cheap design. Maja hij doet wel goed zijn werkt
gr,