Creative X-Fi Xtreme Gamer Review

Avalaxy 30 april 2008, laatste update op 30 april 2008, 2.226 views

Creative X-Fi Xtreme Gamer

Pluspunten

• EAX5
  • CPU ontlasting
  • Prima prijs

Minpunten

• Zwr slechte ondersteuning
  • Sommige onderdelen zijn van matige kwaliteit

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 2
Ik heb de Creative X-Fi XtremeGamer OEM al een ruime maand in bezit en ben er vrij tevreden over tot nu toe. Ik heb de geluidskaart getest met een 2.1 Logitech X-230 speakerset, met een Philips koptelefoon en met Sennheiser CX 95 oordopjes, dus heb helaas geen ervaring met surroundsound/DTS/S/PDIF en dergelijken.

De kaart heeft een aantal leuke features waaronder natuurlijk EAX5, X-Fi CMSS-3D en de 24-bit Crystalizer. EAX5 kan een erg leuke toevoeging zijn als je games speelt die het ondersteunen, zo maakt Assassin's Creed heel mooi gebruik van EAX5, wat een mooie weerkaatsing van het geluid geeft, zeker op binnenlocaties. CMSS-3D is ook een erg handige feature waarmee je je headset kunt opdelen in meerdere virtuele speakers zodat je meer een surround gevoel krijgt.

Een aantal features uit EAX5:
128 Voices: hierdoor kun je gelijktijdig 128 verschillende stemmen/geluidsbronnen weergeven waardoor je zeker bent dat je alle geluiden die er zijn ook daadwerkelijk hoort. Onboard geluid gaat vaak maar tot 64 voices of zelfs lager.

EAX Voice: als je met een microfoon speelt zal je stem aangepast worden aan het decor, waardoor de positionering van je stem ook correct is.

MacroFX: dankzij MacroFX klinken geluiden die dichtbij zijn veel realistischer, zoals kogels die langs je oren fluiten.

Environment occlusion: deze feature zorgt ervoor dat geluid van aangelegen ruimtes realistischer klinkt door rekening te houden met het soort materiaal van de muur tussen de speler in de geluidsbron in.

Multi environment: hierdoor wordt het geluid vanuit jouw omgeving en een aangelegen omgeving gemixt.

Environment Morphing: dit zorgt ervoor dat geluiden geleidelijk in elkaar over vloeien zonder abrupte wijzigingen in het geluid.

Environment Reflections: dit berekent hoe het geluid wordt weerkaatst op de verschillende voorwerpen in een omgeving.

Obstruction: dit creert het effect dat je krijgt als een gedeelte van het geluid wordt tegengehouden door dingen zoals pilaren of andere grote voorwerpen.

De geluidskaart beschikt over 3.5mm mini jacks Line Out connectors voor speakers en microfoons (tot 7.1 speakersets), Line In/Microphone In/Optical Out via een gedeelde 3.5mm FlexiJack, een Auxiliary Line level Input via een 4-pin Molex connector en een front panel header zodat je ook de front panel van je behuizing kunt blijven gebruiken.

De weergeve van het geluid in games is prima. In Battlefield 2, Assassin's Creed en nog een paar andere games die EAX5 gebruiken is de geluidskaart zeker een meerwaarde, en is het geluid veel realistischer en levendiger. In games die EAX4 gebruiken zoals Medieval 2 Total War mist er echter nog wel het een en ander, maar ten opzichte van de standaard Miles2Fast is het wel iets mooier. Let wel dat je in de drivers EAX5 op het maximale niveau zet, evenals de 24-bit Crystalizer.

In muziek klinkt het geluid ook prima, de 24-bit Crystalizer maakt de muziek levendiger en voller, hoewel het natuurlijk niet de kwaliteit die verloren is gegaan kan herstellen ;) Sommige muziek kan niet helemaal goed omgaan met de Crystalizer, dus in die gevallen kun je het beter even uitzetten. Zelf zet ik de slider altijd op 100%. CMSS-3D vind ik overigens weer een minpunt, want ik vind dat dit de geluidskwaliteit van muziek wel sterk vermindert, deze schakel ik dus uit in Entertainment mode.

Wat is dat dan, entertainment mode? Well, je hebt 3 modi: Game mode, Entertainment mode, Audio creation mode. Wat dit betekent hoef ik niet uit te leggen, maar wat het doet wel. Helaas heb ik daar geen antwoord op, want ik heb zelf nog niet veel verschil kunnen ontdekken. Misschien werkt EAX of de hardwarematige acceleratie in games beter met Game mode? Geen idee.

Over de drivers heb ik zelf niet te klagen, want ik heb nog geen problemen ervaren. Echter zou ik iedereen even willen attenderen op de volgende thread: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1284622. Als je even leest op onder andere de Creative forums zie je dat er extreem veel problemen zijn met Creative geluidskaarten, en dat Creative ronduit associaal omgaat met haar klanten. Neem dit zeker mee in je overweging als je een nieuwe geluidskaart wilt kopen.

Niet alle functies werken overigens onder Vista. Zoals jullie wellicht weten heeft Microsoft DirectSound3D uit de HAL van Vista gesloopt, waardoor EAX op basis van DS3D niet meer werkt, maar dit met OpenAL moet gebeuren (soort geluidsversie van OpenGL). Om het geluidspad van oudere games te om te zetten naar OpenAL heb je Creative Alchemy nodig, wat gratis is voor X-Fi bezitters.

Over de prijs heb ik niet te klagen, ik heb er 69 euro voor betaald. Neem wel de OEM versie, van de retail versie is 20 euro duurder, en heeft geen meerwaarde. Het enige dat je moet missen met de OEM versie is een doosje en wat boekjes die je toch niet nodig hebt. In zijn prijsklasse is de XtremeGamer OEM absoluut de 'beste' vergeleken met andere kaarten, maar heb je iets meer geld dan kun je beter kijken voor de Auzentech X-Fi Prelude of de kaarten uit de Asus Xonar reeks.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Gamer?

Heb jij ook last van een bijeffect bij zware bassen als je de crystalizer op 100% hebt? Bijv bij Trance of Techno? Een soort statische metaal achtige echo toon in de bass wat je dan hoort... Bij 80% is het grotendeels weg maar bij 100% kan het echt heel irritant zijn... Dit is begonnen bij driver 2.15.0003. Driver 2.15.0002 heeft het nog niet... Weet niet welke driver jij gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 30 april 2008 22:11]

Nope geen last van :) Ik heb m'n speakers ongeveer op 40% staan en het geluid in Windows op 50%. Heb wel een harde bass (X-230 h), maar geen bijeffecten. Misschien je Windows geluid iets zachter en speakers harder?

Ik gebruik 2.15.0006.

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 30 april 2008 22:11]

Ik heb m ook ongeveer op 40-60 meestal in Windows. Maakt ook niet uit want het is niet echt volume afhankelijk dat effect. Ik zou haast gaan denken dat het aan mijn kaart ligt, maar volgens mij zijn er nooit verschillende revisies geweest van de Xtreme Gamer. En het feit dat 't bij mij in 0002 niet is en in 0003 , 0004 en 0006 wel blijf ik toch raar vinden. Het geluid in 0003, 0004 en 0006 is over t algemeen ook iets anders. Er is meer stereo effect in die drivers dan in 0002. Dat klinkt wel weer beter dan.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 30 april 2008 22:18]

helemaal eens met deze review :)

over de modussen; ik hoor duidelijk vershil tussen Game en Entertaiment, met muziek is Entertaiment super, en voor games de Game mode (logisch :p)

naast die front-header (voor mic/headset voor) zit ook nog iets, staat digital 1/0 bij, wat houd dat in?
Hmm dan moet ik toch nog een keer luisteren :P :)

Met Digital I/O bedoelen ze Digitale imput en output, dus als je geluid digitaal verstuurt naar je versterker of juist andersom, S/PDIF is dat geloof ik.
is daar een bracket voor ofzo?
in die flexijack zit ook een ledje, daar kun je een 3.5mm toslink in doen :)
edit: heb m ff uit me kast gehaald, werd gek van die driverbug :9. Er staat SPDIF_IO.
bij die witte jack staat: lini-out icon, mic or optical out, 3.5mm toslink(minitoslink) naar normale toslink.

ik zie nu ook dat er een 'jumper' naast de chip, naast de Samsung chip zit. nooit opgevallen :P

[Reactie gewijzigd door KiPKaKDutcH op 1 mei 2008 14:23]

Sorry, helaas geen ervaring mee. Ik sluit alles analoog aan en gebruik geen S/PDIF :)
mijn microfoon werkt niet meer sinds ik deze geluidskaart heb en de drivers geinstalleerd. ik moet de microfoon toch wel aansluiten op de geluidskaart ingang??
Kijk of je in de surround mixer de microfoon wel ingeschakeld is, en of het programma wat je gebruikt om op te nemen wel luistert op de geluidskaart ingang. (Het kan zijn dat het programma je onboard geluidskaart wil gebruiken voor opnemen).