Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

fallen_angel 9 maart 2013, laatste update op 9 maart 2013, 2.560 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Office mogelijkheden
  • Beeldkwaliteit van het scherm

Minpunten

• Gladheid van behuizing
  • Krasgevoeligheid scherm
  • Mist oude vertrouwde Nokia mogelijkheden (alarm gaat niet af als Phone uit staat)

Na 3 maanden wachten dan toch eindelijk een Lumia 920 gekregen.
Wat me meteen opviel aan de Lumia was het gewicht en dat deze daardoor vooral degelijk aanvoelt. Dat gewicht schrok mijn collegae al af, maar in de praktijk merk ik het niet.
Dan Windows Phone 8. Wat een verademing na Symbian Anna en Belle op mijn N8. Overigens riep ik lange tijd dat die N8 mijn laatste nokia zou worden, maar dat ter zijde.
Wat erg prettig werkt is de snelheid van de Lumia, alles beweegt snel en opent vlot. En met je windows live id werkt dat ook nog eens erg prettig.
Windows Live id en snel? Huh? Nou op mijn skydrive sla ik ook veel gebruikte documenten op, excel/word etc. Documenten waarin ik ondermeer configuraties van servers/ipadressen etc bij houdt. Dan is de ge´ntegreerde office een verademing en die werkt snel, erg snel. Met een nog groter scherm zou ik het bijna een volwaardige vervanger kunnen noemen voor mijn office gebruik (let wel, ik maak geen grafieken, geen berekeningen in excel en van word gebruik ik alleen maar tekst zonder enige opmaak, dus of dat voor anderen ook zo geldt??)

De store dan, Microsoft heeft bedacht dat alle onderdelen via de store te updaten moeten zijn. Dus configuratiescherm, instellingen, je bestaande apps etc, allemaal via de store. Jailbreak achtige oplossingen ben ik nog niet tegengekomen voor WP8, maar voor nu hoeft dat ook (nog) niet.
Het aanbod van apps is redelijk, maar ik nog steeds op hoop is een device independent store: oftewel, ik koop angrybirds op mijn ipad, daarmee kan ik hem ook instaleren op mijn Windows Phone (en voor de google liefhebbers, dan ook meteen op je tablet/Phone).
Ik heb nog niets gekocht in de store, maar misschien komt dat nog wel.

Tot dusver niets dan lof over WP8 en Lumia 920.

Dan nu wat me tegenvalt. (in vergelijking met mijn eerdere nokia's).
1 Het alarm
Staat je Phone uit, dan gaat je alarm ook niet af. Sinds dat ik een Nokia 6110 had, is dat mijn meestgebruikte feature. Nu is die er dus niet meer.
Ook de instellingen van het basis alarm zijn beperkt, maar daar heb je de store weer voor
2 Instellingen
Er zijn heel veel instellingen, maar die zijn nauwelijks gegroepeerd. De lijst van instellingen wordt mij te lang en die zou ik liever onder tabjes zien.
Ook zijn instellingen niet benaderbaar in snel menu's (ja ok daar zijn weer apps voor, maar dat is toch basisfunctionaliteit).
3 Krasbestendigheid en gladheid van de behuizing.
Het filmpje op Youtube waar met een Lumia een spijker in een stuk hout wordt geslagen is bij velen bekend. Nu zei ik al eerder dat de Lumia glad is.
Dus wat gebeurd: Lumia ligt op de leuning van de bank (brede leuning ong 35 cm) Ik hoor dat er wat valt en mijn Lumia ligt op de grond.
Gevolg: 4 vette krassen op het scherm. Da's erg naar als er zulk geweldig glas op zou moeten zitten.
4 Warmte
Sommige spelletjes (in mijn geval Bubble Popper XXL) zorgen ervoor dat de telefoon erg warm wordt. En dat terwijl dat toch echt niet meer moet kunnen ij zoiets simpels. Tja als je een 3D game speelt, prima, maar niet bij zoiets eenvoudigs.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Wat betreft je alarmen, ik heb nu nog de HD7 met WP7.8 en heb geen problemen met alarmen die niet afgaan als de telefoon uit staat. Lijkt me ook erg vreemd dat alarmen niet afgaan als de telefoon uit staat.

Nu ik dit type bedenk ik me ineens wat jouw definitie is van uitstaan ? Is dat volledig uit of gewoon in standby met het scherm uit ? Als de telefoon volledig uit staat dan is het logisch dat er niets gebeurt.

Ik begrijp je opmerking niet over de instellingen, deze zijn al redelijk functioneel gegroepeerd.
Met uit bedoel ik ook echt uit, dus niet het scherm uit.
In die toestand gingen de alarmen van de N8/6500/6310/6210/6110 wel af.

De instellingen, ik vind de lijsten te lang.
Ik zou eerder verachten:

Telefoon:
beltonen
thema
vergredelingsscherm

Etc. Dat maakt het net wat overzcihtelijker. Nu zitten die instellingen onder 1 tab en kriskras door elkaar.
allereerst over het alarm:
waneer je phone uit staat dan heb je hem uitgezet (kan bijna niet anders). dan moet je je phone niet uitzetten. het lijkt me ook irritant als je bijv. op vakantie bent, en je hebt je phone uit dat je dan opeens een alarm krijgt : naar werk. dat lijkt me ook best wel kut.

ten twede: de instellingen:
het is onoverzichtelijk, dat klopt, maar er zijn meer instellingen: als je naar rechts sleept komen er nog meer instellingen (over de toepassingen). dat maakt het nog onoverzichtelijker. ze hadden echt voorzichtig kunnen kijken: 'hoe kunnen we het makkelijk maken', maar volgens mij hebben ze daar op het kantoor bij nokia gewoon gedacht van: 'fuck this: gewoon alles er meteen in gooien'. dat is jammer. ook omdat het updatebaar is kan het soms onhandig worden: als je net bent gewent aan de vorige instellingen is het weer geupdated.

ook ik heb last van de warmte, maar als je een 'koelhoesje' koopt heb je daar niet veel last van. ik heb zelf een normaal hoesje: http://www.mytrendyphone.nl/shop/nokia-lumia-920-95689p.html en als hij erg heet wordt, en ik voel het door het hoesje stop ik een paar minutjes tergelijkertijd leg ik het hoesje in de vriezer en even later ga ik door met een bevroren hoesje er overheen.
Wat het alarm betreft, sinds de nokia 6110 (die had ik in 1998); zie : http://nokiamuseum.com/view.php?model=6110

daar zat de feature in dat het alarm afging als ie uitstond.
dus van 1998-2013 heb ik dat dagelijks gebruikt, vandaar dat het ook even wennen was.
En eerlijk gezegd vind ik uitzetten vele malen praktischer dan: batterijbesparing en vliegtuigmodus aanzetten. Overigens merk ik met de laatste os update deze 's nachts ook nog wel eens crasht. (1x per maand ongeveer).

maar goed dat is zeuren of oud vs nieuwe features.

dan wat hitte betreft, leuk zo'n koelhoesje, maar bij simple dingen moet dat niet kunnen, zou ik nou NFS ofzo erop spelen, ja dan snap ik het wel.
Overigens is of lijkt het minder sinds de laatste os update.

ik ga dus wel eens kijken naar zo'n hoesje.
ik heb zelf een gewoon hoesje, maar daar werk het ook goed op, als je het hoesje eromheen doet en dan tot maximaal 5 minuten wacht, dan is hij weer gewoon lekker op temperatuur

en over dat andere mobiel:
het is volgens mij een collecters item, dat ding is volgens mij zo oud dat je voor 100 euro kan verkopen voor mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen. 8-)
maar goed altijd beter dan http://nokiamuseum.com/view.php?model=Mobira%20Senator

[Reactie gewijzigd door mobielmaster op 22 juli 2013 20:02]

Om 's nachts niet gestoord te worden en 's ochtends toch van het alarm gebruik te maken zet ik 'm in vliegtuigstand. Werkt perfect. :)