Trackir 5 Zwart Review

Ircghost 9 maart 2013, laatste update op 19 april 2013, 5.849 views

Trackir 5 Zwart

Pluspunten

• Erg accuraat
  • Goed aanpasbaar
  • Veel gameprofielen
  • Updates

Minpunten

• Erg duur
  • Doelbewust concurrentie uitschakelen
  • CPU intensief
  • Pet is klein

Beste lezers,

Ik speel meerdere spellen die ondersteuning hebben voor een free field of view, waaronder voornamelijk Flight Simulator X, Digital Combat Simulator en Arma II & III. In deze spellen (simulators) is het vaak wenselijk om je gezichtsveld vrij te verplaatsen zodat je een goed overzicht hebt van je omgeving zonder je focus te verliezen.
In de flight-sims maakte ik vaak gebruik van de 8-point POV knoppen om mijn gezichtsveld te besturen, dit gaat vaak echter vrij schokkerig en niet erg precies omdat je gebonden bent aan de hoeken van de POV. In Arma kun je rondkijken door ALT in gedrukt te houden. Voor al deze applicaties geld dus dat je vingers extra handelingen moeten uitvoeren om je beeld te verplaatsen daarnaast raak je toetsencombinaties kwijt die je liever zou gebruiken voor andere nuttige toetsen. Vooral bij een HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) wil je gebruik kunnen maken van alle mogelijk knoppen.

Door mede-tweakers werd ik gewezen op het proberen van FacetrackNOIR, hierbij heb je een goede webcam nodig die op basis van patronen in je gezicht bijhoudt in welke richting je kijkt. Hierdoor kreeg ik mijn eerste ervaring met het verplaatsen van je gezichtsveld. Deze software die overigens freeware is en een mooi project is werkt jammer genoeg niet erg precies en het raakt vaak de focus kwijt van je gezicht. Ook zijn andere projecten beschikbaar waarbij je met behulp van kleine lampjes het principe van TrackIR nabootst.

Een speciaal aandachtspunt gaat uit naar het volgende; bij veel games kun je alleen TrackIR gebruiken, wil je gebruik maken van de andere oplossingen dan moet je vaak hacks gebruiken. Dit pleit in eerste instantie dus in het voordeel van TrackIR, ware het niet dat dit het resultaat is van stelselmatige concurrentie uitsluiting waarbij Naturalpoint het alleenrecht probeert te krijgen op de markt.

Echter na het zien van meerdere filmpjes online en vele reviews gelezen te hebben besloot ik over te gaan tot de koop van een TrackIR 5 omdat ik geen gekloot meer wilde hebben en voor een kwaliteitsoplossing wilde gaan.

Dit is overigens al ongeveer 3 maanden geleden, dus ik heb geen foto's gemaakt van het uitpakken en dergelijke, ik wilde eerst alles goed testen en bekijken voordat ik een review zou schrijven.

Installatie
Bij het product krijg je de volgende onderdelen:
- Pet
- IR reflector
- Houder (driepoot)
- TrackIR verbonden met USB
- Quickstart guide

De quickstart guide is een simplistische maar duidelijke uitleg over het installatieproces, verder wordt er aangegeven dat zij geen cd met drivers meegeleverd omdat deze vaak veranderen. Deze moet je dus zelf downloaden van de website van Naturalpoint. Uit oogpunt van het milieu is dit goed, maar wat minder als mensen geen of slecht internet hebben.

Echter de installatie is makkelijk en trackIR werkte met de juiste drivers binnen een minuut naar behoren. Een klein minpunt hierbij was dat hun website niet echt het toppunt van duidelijkheid is en er veel verschillende versies zijn.

Gebruik
Bij het opstarten krijg je het volgende scherm te zien

Hoofdscherm

Voor de screenshot had ik het keuzescherm geopend waar je de verschillende 6 assen allemaal kunt tunen. Dit is in principe maar eenmalig nodig maar in het begin zul je vooral even moeten uitvogelen wat bij jouw afstand tot de TrackIR de beste instellingen zijn.

In het dagelijkse gebruik vind ik het fijn werken, de software staat bij mij binnen 2 seconden (op een SSD) en is in principe meteen klaar voor gebruik. Ook kun je al in een spel zitten en dan pas TrackIr opstarten, het is dus niet afhankelijk van een bepaalde opstart volgorde.

Voor mij is de TrackIR echt geweldig en ik zou niet meer zonder kunnen, de vrijheid die ik nu heb om rondom in de cockpit te kijken en in te zoomen op bepaalde instrumenten is ongekend. En zelfs nu, een paar maanden later, krijg ik nog altijd zo'n gevoel van: wow dit is echt gaaf.

Er zijn echter ook nadelen, de TrackIR is erg gevoelig voor licht. Wanneer je zoals ik met je scherm naar een raam zit dan zul je achtergrondruis oppakken. Dit kun je tegenwerken door de lichtgevoeligheid aan te passen, maar je merkt het verschil wel enigszins. Daarnaast weerkaatsen erg veel objecten het uitgestraalde IR licht. Hierdoor moet ik bijvoorbeeld altijd zorgen dat mijn lamellen helemaal verborgen zijn achter mijn gordijnen en moeten ik soms de vreemdste objecten verplaatsen. Wanneer je dit niet goed doet dan wil soms de software wel eens de focus op de reflectoren kwijtraken en schiet je beeld overal heen en weer. Dit kan soms vrij ergerlijk zijn, vooral als je iets belangrijks aan het doen bent.

Ook vergt het programma behoorlijk wat van je CPU, bij mij kan dit soms wel tot 8% oplopen, dit is wel iets om rekening mee te houden indien je een CPU hebt die wat aan de langzamere kant is.

Een voorbeeld van TrackIR in FSX
In game

Om het uitgestraalde IR licht te ontvangen moet dit ergens op gereflecteerd worden, hiervoor heb je twee opties; de kleine pro-clip of een passieve reflector. De tweede optie is goedkoper en is dan ook degene die ik heb. Dit is een 3 potige clip met op de uiteinden grijze reflectoren. Deze kun je makkelijk vastklikken op de bijgeleverde pet. Dit systeem werkt erg goed, maar zal mogelijkerwijs tot wat ridiculisering leiden bij vrienden & familie. Dat buiten beschouwing gelaten is de pet voor mij wat te klein, hierdoor heb ik er niet veel draagcomfort van. Door tevens mijn headset (G35) te gebruiken blijft de pet wel mooi op zijn plaats en werkt het prima.

De pet en reflector
Pet + Reflector

Profielen
Er zijn veel verschillende profielen beschikbaar en hij herkent automatisch welke applicaties er draaien en welke hij moet ondersteunen, dit werkt makkelijk en je hoeft niks te doen om het te laten herkennen. Ook als applicaties op andere schijven geÔnstalleerd staan is dat geen probleem.
Verder kun je makkelijk van andere mensen profielbestanden overnemen zodat je de verschillende profielen makkelijk kunt uittesten.
Daarnaast kun je erg makkelijk aanpassen hoe het programma jouw bewegingsinput moet verwerken, de leercurve hiervoor is wat stijl (die kun je dan weer niet aanpassen ;) ). Maar wanneer je eenmaal doorhebt hoe het werkt kun je erg precies alles instellen.
Op het screenshot hieronder zie je profielenkeuze:

Profielen keuze

Ontwerp
Zoals aangegeven is de driepoot los naast de daadwerkelijke hoofdunit. Deze ontwerp keuze snap ik niet helemaal, de TrackIR kan namelijk niet zonder de driepoot overeind blijven staan. In eerste instantie dacht ik dat deze loskoppeling zorgde voor meer beweegbaarheid van de hoofdunit, echter de beweging zit juist op de driepoot zelf. In mijn ogen zorgt dit er alleen maar voor dat je bij een verplaatsing alleen maar makkelijker de onderdelen kwijtraakt, het is niet dat het zo groot is dat dit het nou echt veel ruimte effectiever maakt. Ze zijn wel verbonden met twee sterke magneten, waardoor ze in principe prima bij elkaar blijven (daar niet van). Naast deze rare verbinding lijkt de rest van het ontwerp mij simpel en robuust.
De driepoot is wel op veel verschillende manieren uit te klappen waardoor de TrackIR op zowel (erg) dikke als dunne schermen gemonteerd kan worden.

Foto van de zijkant en montage op mijn scherm
Zijkant en montage

Al met al ben ik erg tevreden met mijn koop en kan ik het aan iedereen die raced, sim-shooters en vliegt aanraden om dit te gebruiken als een goede, accurate en zonder problemen werkende oplossing wil.
Wel is het ontzettend duur door het gebrek aan commerciŽle concurrentie, veel duurder dan eerlijk is, maar het is het wel dubbel en dwars waard.

p.s. Zo vaak schrijf ik niet reviews dus indien jullie commentaar hebben hoor ik dat graag! Deze mogen ook van grammaticale- en spellingsaard zijn :).

Heb jij ook een Trackir 5 Zwart?

waar heb je deze gekocht en voor hoeveel euro's
Hey, ik heb het gekocht op Ebay. Ik ben regelmatig in Amerika en daar bieden een paar webshops het aan voor de vaste prijs van 130 dollar of iets dergelijks. Wanneer je het besteld vanuit NL wordt het duurder door belasting en eventuele douane kosten.
Ik heb hem uiteindelijk gekocht incl die proclip voor 180,- euro incl verzendkosten. Kwaliteit vind ik echt slecht, die proclip breekt al af als je ernaar kijkt dus je moet echt goed opletten hoe je de headset neerlegt!! Je moet wel een headset hebben om deze proclip te bevestigen en dat vind ik niet fijn, hoor liever mijn B&W speakers. Die driepoot voor de camera is nog niet afgebroken maar ook hier hetzelfde euvel als met de clip, genoeg voorbeelden van webcams die wel een degelijke constructie hebben, dit is op zijn plat gezegd "poppenspul".

Heeft wel als voordeel toc FracetrackNOIR dat ik minder last heb van een plotselinge beweging tgv lichtinval. En verder is de CPUload minder en zijn de reacties wat vloeiender.

Facetrack is trouwens ook te combineren met Pointtracker, zodat je met 3 IR-leds alla Trackclippro een goedkoop alternatief hebt voor TrackIR5.

Ik zou wachten op de Kinect2 voor PC, hier komt zeker goede tracking software voor, TrackIR5/proclip is gewoon te duur en het is wachten tot hij niet meer te repareren is.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 5 september 2013 10:13]

Beste Toine1,

Ik heb toevallig laatst de trackir4 pro clip in mijn handen gehad en ik kan beamen wat je zegt, de proclip lijkt inderdaad heel snel zichzelf los te willen koppelen, ik betwijfel ten zeerste hoe goed dit is voor de levensduur.

De driepoot voor de ontvanger is echter bij mij (de trackir5) erg stevig en ik vind juist het model goed voor zowel dikke flatscreens als de dunnere.

Dat de TrackIR 5 te duur is sowieso een feit, ze hebben praktisch een monopolie op de markt en dat weten ze veels te goed.
Bij mij schiet die ontvanger steeds uit de drie-poot. En als ik mijn [16,- euro] Microsoft webcam bekijk dan merk ik dat de bevestiging op de monitor en constructie veel beter is.

Hier nog leuke linkjes voor mensen die meer info willen over gratis tracking software of TrackIR4 willen afstellen: