PQI Traveling Disk U230 8GB Wit Review

Wekkel 30 april 2008, 784 views

PQI Traveling Disk U230 8GB Wit

Pluspunten

• grote capaciteit, dopje raakt niet zomaar los, eenvoudig design

Minpunten

• schrijfsnelheid blijft echt achter, leessnelheid voldoende maar geen hoogvlieger

Ik ben al een tijdje gebruiker van PQI USB sticks. Dat is niet geboren uit een voorliefde voor dit merk, maar vanwege de toevalligheid dat mijn huidige en vorige USB stick van PQI zijn. Daar heb ik totaal geen acht op geslagen.

De PQI Traveller 8GB stick is een nette verschijning zonder opsmuk.
Plaatje PQI Traveller 8Gb

Het LED lampje is oranje en geeft voldoende licht om het ook overdag goed te zien. Het dopje is er een uit de categorie 'kan je kwijtraken', maar als de dop er op zit wordt deze goed op zijn plaats gehouden door eenvoudige nopjes in het plastic die in een gaatje vallen van de dop. Kortom, netjes voor elkaar.

Punt van aandacht vormen de prestaties. Daar heb ik tot nu toe nooit veel aandacht aan geschonken, doch met het groter en groter worden van de opslagcapaciteit gaat dit steeds belangrijker worden. Met 10Mb/s schrijven betekent immers 1 minuut 10 seconden om een gewone CD op de stick te zetten, terwijl 5Mb/s al 2 minuten en 20 seconden vergt. Met grotere bestanden (DVD's bijvoorbeeld) kan zo'n verschil echt flink uitmaken. Daarom heb ik een test gedaan met het programma ATTO benchmark.

De resultaten van de benchmark vind je hier: test

De leessnelheid is met 16Mb/s prima werkbaar. Het kost je daarmee ongeveer 4,5 minuut om een DVD van de stick te lezen. Er zijn snellere sticks in de handel, maar voor degenen zonder extreme haast is dit m.i. gewoon prima werkbaar.

De schrijfsnelheid is met (bijna) 4,1Mb/s echter nogal ondermaats. Het schrijven van een DVD op de stick zou theoretisch 17 minuten kosten. Als deze schrijfsnelheid het dubbele zou zijn, zou dat al richting 8,5 minuut gaan. De reden waarom ik het tegen vind vallen is het feit dat mijn oude PQI 256Mb stick van een aantal jaren oud al 6,4Mb/s haalt (met 11Mb/s lezen). Ook de snelheid van het lezen van hele kleine bestandjes laat problemen zien. Daar blijft de schrijfsnelheid echt ver achter.

Al met al levert de stick dan ook een gemengd gevoel op. Het is een prima stick. Kwaliteit en bruikbaarheid zijn gewoon voldoende.

Het schrijven van grote bestanden vergt echter enig geduld. Het enige wat voor de stick zou kunnen spreken is prijszetting. Als de stick nu veel goedkoper zou zijn dan andere sticks zou je over het punt van schrijfsnelheid heen kunnen stappen. Als je ook sticks kan vinden tegen dezelfde prijs die sneller zijn, is er geen reden om deze PQI stick te kiezen, tenzij je van koffie zetten houdt.

Heb jij ook een PQI Traveling Disk U230 8GB Wit?

Simpele, duidelijke review. De resultaten van de schrijfsnelheden zijn voor mij ook belangrijk en die heb je gelukkig ook getest. Ik stond op het punt de 16GB uitvoering de kopen van PQI vanwege de lage prijs ( 45,25), maar ik ben bang dat de schrijfsnelheid hetzelfde is. Ik laat hem daardoor liggen. Ik denk dat ik hierdoor toch maar kies voor een 2,5"of 1,8" mobile hard drive.
Wat ik van de Apacer Handy Steno voorbij zie komen, is vrij rap (althans, daar is een snelle variant van). Op dit moment wordt er wat heen en weer gepost qua benchmarks op Got.

Een 2.5" is natuurlijk van een andere orde. Daar kan je complete VMware portables mee meenemen :)
Ja, dat topic hield ik ook al even in de gaten. De Corsair Survivor is erg snel (write 20mb/sec) en de Buffalo Firestix is nog sneller (23mb/sec). Dat zijn wel erg goede snelheden. Toch wordt het geen USB-stick meer. Voor minder dan 70,- kan ik een portable HDD kopen van 250GB. Dit is net iets aantrekkelijker.

Ik vond deze PQI er dan wel weer mooi uitzien, die Corsair is niet helemaal mijn smaak. Als er weinig op kan is de snelheid van de stick ook niet erg belangrijk, maar met 8GB sticks of groter wil je toch iets snellers hebben. Nogmaals jammer van die PQI, maar dat geldt ook voor veel andere merken. Grote opslag, maar lage snelheid.