Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo EV2436WFS Zwart Review

eelco74 8 maart 2013, 2.306 views

Eizo EV2436WFS Zwart

Pluspunten

• Fraai IPS scherm met mooie kleurweergave en grote kijkhoek
  • Mooie afwerking
  • Geen dode pixels
  • USB hub en speakers
  • Fraaie kantelbare, draaibare en in hoogte verstelbare voet
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Wat hogere prijs

Op zoek naar een scherm ter vervaning van mijn Samsung 223BW. Aangezien de PC steeds meer gebruikt wordt voor Adobe Lightroom en Premiere Elements en nooit meer voor spellen, werdt het tijd om iets anders te zoeken. Ik had een paar wensen op het lijstje staan:
  • Een 24"IPS scherm
  • sRGB colorspace is genoeg
  • In hoogte verstelbaar
  • Het liefst een Eizo, NEC of Dell
Na wat zoeken op deze net nieuwe Eizo uitgekomen. De lijn is pas sinds Dec leverbaar in Nederland. Op Internet vond ik een uitgebreide test op http://www.prad.de, waar ze behoorlijk enthousiast waren over het scherm.

Het scherm komt in een stevige doos en wordt zowel met een HDMI als een DVI kabel geleverd. Ook zit er software bij om het scherm te besturen en krijg je er kleur profielen bij.

De voet is in hoogte verstelbaar, met een kabel doorvoer. Ook kun je het scherm draaien (L/R) en ook in de hoogste stand te kantelen naar portrait. De constructie is stevig als laat het scherm zicht niet heel soepel in hoogte verstellen. Daar heb je 2 handen voor nodig. Verder maak het scherm een degelijke en afgewerkte indruk achter. Je merkt dat er aandacht besteed is aan de bouwkwaliteit, een hele vooruitgang op mijn Samsung.

Het scherm heeft zoals ik van Eizo gewend ben geen dode pixels. Het scherm is een IPS scherm met witte led achtergrond. De kijkhoek is enorm groot en het kleurverloop is nauwelijks aanwezig bij normaal gebruik.

Qua afstelling staat het scherm wel op de las stand, dus dat gaan we eerst maar even bijstellen zodat dit wat bruikbaarder is. Met een gamma van 2,2 en een lichtopbrengst van 120cd/m2 kom je op de volgende settings uit:

Licht: 39
Contrast 50
Gamma 2.0
Gain red: 100
Gain green: 95
Gain blue: 92

Na calibratie met de Syder kom je netjes uit op 98% sRGB.
Het beeld is super rustig en de testen wijzen uit dat het scherm nauwelijks (http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php) dichtloopt. Ook de gamma testen en contrast testen zitten zeer dicht bij het ideaal aan.

Samenvattend een kwalitatief goed IPS scherm met een mooie afwerking en geen dode pixels. Wel is de prijs iets hoger dan bijv en Samsung of Dell, maar dat heb ik er graag voor over. Daarbij krijg je ook 5 jaar garantie van Eizo.

Heb jij ook een Eizo EV2436WFS Zwart?

Leuke beknopte review van een mooie en degelijke IPS monitor.

5 jaar garantie; Eizo staat bekend om kwaliteit en duurzaamheid. Het is naar mijn weten de enige overgebleven monitorfabrikant die de productie niet uitbesteed heeft, maw Eizo heeft al 40 jaar z'n eigen productie-fabrieken in Japan. Zo hebben ze doelbewust de volledige controle over het gehele productie-proces van ontwerp tot eindproduct. En dus prijkt er op de sticker achterop elke Eizo-monitor terecht de woorden: "Made In Japan". :)
Tevens gebruikt Eizo alleen A-grade Japanse Condensatoren (Elco's van Nippon, Rubicon, Nichicon en evt Panasonic) in zijn eigen monitoren ter bevordering van de duurzaamheid/levensduur.
Our approach is one of “do-it-ourselves,” and indeed, while outsourcing production is now common practice in the monitor industry, EIZO continues to design, develop and manufacture products in the same way we have throughout our 40 year history – with our own staff, at EIZO-owned factories.

[Reactie gewijzigd door bitshape op 9 maart 2013 06:25]

Goede review, waar ik me helemaal in kan vinden.
Ik heb zelf de EV2336W (en een Flexscan S2031 als tweede monitor). Ik ken Eizo al sinds begin jaren 90, toen de CAD tekenaars eizo monitoren gebruikten, omdat dat de enige monitoren waren die op (voor die tijd) hoge resoluties (boven de 1024 pixels horizontaal) goed werkten.
Ik heb hem ook met een Spyder 3 gecalibreerd. Aan het eind van de calibratie kun je hoe weinig verschil er is met calibratie aan en uit, een teken voor de kwaliteit naar mijn idee.
Misschien nog goed om te vermelden dat de monitor aansluitingen heeft voor displayport, DVI en een analoge VGA aansluiting
Zowel de EV2336 als de S2031 hebben de mogelijkheid om het display te dimmen als het donkerder wordt in de kamer, en bij beide heb ik het uit staan. Ze dimmen net iets teveel naar mijn smaak. Als je de monitor wilt gebruiken om 's avonds nog te browsen kun je beter de utility f.lux installeren. Die past die ook de kleur aan, overeenkomstig de kleur van het zonlicht (volgens hun website). Het aanpassen van de kleur is wel instelbaar, en ook uitschakelbaar.

De monitor is trouwens een 'wide-angle' zoals zovelen. Op zich vind ik dit plezierig, omdat hij vrijwel dezelfde vertikale resolutie heeft als mijn tweede monitor. Mijn conclusie is ook: De monitor is iets duurder dan vergelijkbare modellen qua resolutie, maar je krijgt er kwaliteit voor terug.