Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart Review

Arkel 29 april 2008, 3.155 views

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Pluspunten

• Design/Vormgeving
  • Formaat/Resolutie
  • Draaibaar scherm
  • USB hub
  • Speakers, voor mij handig. De PC hangt aan een 6.1 setje, maar op deze manier kan ik bij het spelen vanaf de laptop het geluid ook recht van voren krijgen. (het geluid is overigens wat je verwacht van dat formaat speakers)
  • Zowel DVI als Analoog (om pc/laptop allebei te verbinden)

Minpunten

• De touch-sensitive knoppen, je kan er wel aanwennen, maar 'echte' knoppen voel je tenminste zitten

Na jaren met mijn 17" IIyama ProLite E435S gewerkt te hebben werd het toch tijd voor een nieuw scherm. Sinds vorig jaar augustus heb ik een laptop met 15,4" scherm die draait op 1680x1050 en sinds dien ben ik helemaal verkocht aan 'widescreen'

22 inch is tegenwoordig een veel geziene maat, maar ik wou iets groters. "1680x1050 op een 22' scherm? Man, dat draait mijn laptop al" Dus het werd 24" ivm met de grotere resolutie 1920x1200

Mijn criteria:

- 24" met 1920x1200
- Spelletjes zonder ghosting
- Films kijken
- Office/Internet
- Een beetje foto's bewerking
- Budget rond de 400

Niet relevant:

- Console aansluiting, pixelmapping etc. Ik draai dit scherm puur voor mijn pc/laptop. De ondersteuning voor blue-ray HD technologie etc. is leuk, maar zonder een blue-ray speler of console (mijn NES niet meegerekend :+ ) gebruik ik het toch niet

De overweging:

Overal zie je discussies over de voor en nadelen van TN-panels etc. maar aangezien ik niet professioneel met beeldbewerking bezig ben en de portemonnee ook niet oneindig is was TN voor mij toch de way-to-go.

Ik had ook de Iiyama ProLite B2403WS-B1 en de Samsung Syncmaster 245B overwogen maar die waren hier in de omgeving niet direct op voorraad. Toen ontdekte ik wel dit scherm, het was ietsjes duurder, maar wel weer een nieuwer model, en op voorraad. Op het net waren nog niet zo veel reviews te vinden, maar ik heb de gok toch maar gewaagd.

Eerste indrukken:

Wat een formaat! En een mooi strak design, typisch Samsung.
Na het installeren van de drivers etc. kon ik de monitor kalibreren, dit werkte prima. Maar wanneer je in het OSD van het scherm kijkt zijn zo veel opties met profielen, presets en fine-tunen dat ik de weg toch wel een beetje kwijt raak. Maar dat wordt gewoon even testen en uitproberen.

GTA:SA en Pirates of the Carribean: At Worlds End (DVD) ziet er prachtig uit, voor de rest heb ik nog niet veel uitgeprobeerd.
De nieuwste spellen op 1920x1200 zijn vast ook mooi, maar door mijn videokaart, een 7800GS+ AGP en een 8600M op de laptop kon ik toch al niet de nieuwste spellen op hoge kwaliteit draaien.

De nieuwe feature, dynamic contrast, moet ik nog even goed uitproberen. Bij GTA zag het er wel mooi uit, maar terug naar het bureaublad vond ik dat het teveel een lichtbak werd dus heb ik het daar weer uit gezet.

• Nvidia Geforce 7800 GS+ AGP
  • Nvidia Geforce 8600M
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2493HM Zwart?

Lama

[Reactie gewijzigd door johnny mcclane op 29 april 2008 17:26]

Mooie review van een mooie monitor
Jij hebt hem met USB besteld ( zit in de voet ) maar deze is ook verkrijgbaar tegen een gunstiger tarief zonder die USB aansluitingen..

Ben ook nog steeds erg geinteresseerd in dit model dus elke gebruikers ervaring is erg welkom, ook al levert jou review niet al teveel info op. Gelet op jou middelen en setup is dat dan wel weer begrijpelijk.

De link hierboven, is die site een beetje betrouwbaar/onpartijdig ?
Hij is behoorlijk positief en content mee, wat me opzich niet verbaasd maar toch.
Ik heb dit scherm nu ook en ik kan er maar een ding over zeggen TOP!

die 10k:1 contrast is echt euber mega super ultra mooi :9~