Samsung NP770Z7E-S01NL Review

ckr 5 maart 2013, laatste update op 11 maart 2013, 2.137 views

Samsung NP770Z7E-S01NL

Pluspunten

• Mooi scherm met goede videokaart
  • Keyboard (met verlichting)
  • Touchpad

Minpunten

• Gewicht, hiermee ga je niet zomaar op schoot zitten

Nu ruim een week deze Samsung Series 7 Chronos in bezit. Uitgekozen op z'n goeie specs. Voor mij was een 17" scherm een must, om te kunnen gamen en video kijken. Pas definitief gekocht toen ik in de winkel het matte scherm even goed kon bekijken. De kijkhoeken zijn prima en de videokaart heeft voldoende power. Een SSD ontbreekt maar dat ervaar ik nog niet als gemis. Het opstarten gaat redelijk snel en vanuit slaapstand zelfs erg snel.

Tot nu toe erg tevreden. Wel wat bloatware van Samsung maar dat is eenvoudig te omzeilen. Windows 8 is nog even wennen. Zit uiteindelijk toch meestal in de bureaublad modus.

Het keyboard en de touchpad werken prima, en via wifi duidelijk een hele prima verbinding, veel beter dan bijvoorbeeld de laptop van mijn vrouw. (ingebouwde kaart is bij mij een Intel Centrino Advanced-N 6235)

De laptop dient als vervanging van mijn desktop en voldoet prima, hij ziet er strak uit. Het is natuurlijk geen ultrabook, zowel qua omvang als gewicht is dat een andere klasse. De accuduur is heel behoorlijk, een paar films kijken is geen probleem (over wifi, bluray nog niet uitgeprobeerd op accu). Het geluid uit de ingebouwde speakers (met JBL-logo)is goed maar niet geweldig. Een losse speakerset of koptelefoon blijft toch veel beter.
Daarnaast is de Samsung behoorlijk stil, alleen bij flinke inspanning neemt het geluid wat toe.

Echt goedkoop is de laptop niet, maar ik voorlopig nog geen spijt van mij keus.

Update 5-12-2013
De laptop doet het nog steeds prima. De update naar Windows 8.1 ging niet helemaal soepel vanwege het ontbreken van goede video-drivers. Kon wel altijd opstarten, dank zij de dubbele video-kaart. Was na enkele weken opgelost.
Qua gebruik is 8.1 wel een verbetering, flink wat instellingen zijn nu makkelijker te vinden.

Inmiddels een andere router in gebruik en nu kan ik op 5Ghz een mooie stabiele verbinding maken. Merk geen verschil meer met bedraad netwerk.

Heb jij ook een Samsung NP770Z7E-S01NL?

Hey mooie review kort maar krachtig!

Ik heb een vraagje is er een msata slot aanwezig in de laptop? Wil namelijk de 15.6" versie kopen binnenkort maar heb het liefst als opstartschijf een ssd in msata vorm (perfecte combo snelheid en opslag).
In de 17" versie zit in ieder geval alleen maar 1 bay voor een 2,5" schijf, HDD of SSD, dus ik denk niet dat de 15,6" versie twee bays zal hebben of msata.

Misschien wordt er een variant aangeboden met meteen een SSD, voor de 17" is in Duitsland wel zo'n variant in het programma opgenomen, in NL nog niet gezien.
Wat spijtig had er wel op gehoopt, dan wordt het maar een 256gb Samsung 840 Pro en een externe opslagschijf. Bedankt voor het snelle antwoord!
Wel USB 3.0 dus dan heb je wel een prima snelheid. :)
Heeft iemand al Windows 7 geinstalleerd op deze laptop? Ik krijg een vastloper wanneer de installatiegegevens geladen heeft, maar bij het eerste moment dat deze naar de windows omgeving wil slaat deze vast en start niet verder (het moment waar de 4 puntjes, rood, groen, blauw en geel tezamen komen). Er zit overigens een nieuw aangeschafte OCZ Vector 356GB SSD in, waar al wel Windows 8 op geinstalleerd heeft gestaan en prima heeft gewerkt.