Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 550/400MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vector Vector 128GB Review

daantjer94 5 maart 2013, 1.200 views

OCZ Vector Vector 128GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • Lage Access-tijden
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Geen SATA-kabel

Inhoudsopgave

- Inleiding
- Verpakking&Inhoud
- Snelheid
- Betrouwbaarheid, Prijs&Onder de motorkap
- Conclusie
- Extra Informatie

Ik ben al een tijdje bezig met voor mezelf een pc te bouwen. Helaas ben ik een arme scholier, dus ik moest een SSD missen. Hoewel ik dag in, dag uit, kan kijken naar hardware die ik graag wil, blijft het helaas vaak bij kijken. Ik besloot toen maar om mee te doen aan allerlei acties, zoals het voorspellen van voetbalwedstrijden of andere prijsvragen.

Op de facebook-pagina van Alternate zag ik een actie: voorspel de uitslag van de wedstrijd FC Twente - Ajax. Zo kreeg ik gisteren het volgende mailtje:

-------------------------------------------------------------

Beste Daan,
De afgelopen week heb je meegedaan met de ‘voetbalvoorspel’ actie op de Facebook pagina van AlternateNL voor de wedstrijd FC Twente - Ajax.

Bij deze prijsvraag was je één van de deelnemers die de uitslag 0-2 goed had voorspeld. Uit alle juiste inzendingen hebben we jou willekeurig als winnaar gekozen!

Je hebt daarmee de OCZ Vector 128 GB SSD gewonnen!

-------------------------------------------------------------

Ik ben dus door het dolle heen. Ik begon gisteren ook bijna als Ramsey Nasr te speechen: "Ik ben een arme scholier en ik heb een gratis SSD in mijn handen", nou ja, bijna dan. Hoewel dit een gratis SSD is die ik gekregen heb van Alternate, zal ik een eerlijke review schrijven.

Verpakking&Inhoud

Ik kwam thuis, en er was iets door de bus gevallen...

Kijk eens aan, Sinterklaas komt vroeg dit jaar.

En de achterkant:

De Inhoud:

Boekjes en een sticker!

En de SSD natuurlijk:

Ik moet zeggen dat hij best zwaar is voor een SSD, hij meet iets meer dan 100 gram op de weegschaal.

In het pakketje zit:
- Boekjes (Een installatiehandleiding en een activatieboekje voor Acronis True Image HD)
- Sticker 'I <3 my SSD
- Bracket voor 2,5" > 3,5"
- Schroefjes
- SSD

Snelheid

Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van het volgende systeem:
ASUS P8Z77-V LE
Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0)
Corsair Hydro Series H100

- AS SSD
- ATTO Disk
- CrystalDiskMark
- HD Tune

In AIDA64 heb ik de ‘Average read access’ getest. Het minimum was 0,04ms, het maximum 0,05ms en het gemiddelde 0,04 ms. Spijtig genoeg sloot het programma direct af na de benchmark, waardoor ik geen screenshot heb kunnen nemen.
De tijden zijn echter bijzonder laag.

In AS SSD zijn de access-tijden vergelijkbaar met die van AIDA64. Een leessnelheid van 517,29 MB/s is zeer goed te noemen en dat maakt dit een van de snelste SSD's op de markt. Een schrijfsnelheid van 353,21 MB/s is ook zeer respectabel.

ATTO Disk laat vergelijkbare resultaten zien als AS SSD. Weer zeer goede cijfers.

Ook in CrystalDiskMark zijn hoge snelheden te zien.

HD Tune laat zien dat de SSD constant is. Helaas komt de schijf hier niet als extreem snelle schijf uit de test, maar een aardige prestatie desalniettemin.

Alle benchmarks laten uitstekende prestaties zien van de Vector. HD Tune is de enige benchmark die lagere scores kan zien, maar de access-tijden zijn vergelijkbaar met de andere tests.

Betrouwbaarheid, Prijs&Onder de motorkap

OCZ gelooft zelf heel erg in de betrouwbaarheid van deze SSD en geeft hem daarom ook 5 jaar garantie mee. De Indilinx Barefoot 3-controller komt uit eigen huis en stuurt MLC-flashchips van Micron aan. De SSD is natuurlijk gemaakt voor SATA-600. Hij is zo'n 7 millimeter dik.

De SSD kost op moment van schrijven gemiddeld ¤131,34 en is daarmee duurder dan een euro per gigabyte (¤1,026/GB). Dit maakt dat de Vector duurder is dan de meeste SSD's, maar zit op ongeveer gelijk niveau als de Samsung 840 pro.

De SSD is qua prestaties een topper. Al is hij iets duurder dan veel andere SSD's, is de Vector met deze prijs goed geplaatst in het hogere segment. Het geleverde pakket is dan ook zeer compleet, de SSD wordt geleverd met bracket, schroefjes, 5 jaar garantie en datamigratie-software.

Hoewel je tegenwoordig bijna een SSD krijgt bij een pakje boter, is de meerwaarde hier goed te zien. De snelheid is vrij uitzonderlijk voor een 128GB SSD. Als je pure performance zoekt in een SSD, is de Vector bijna de beste, zo niet de allerbeste SSD op de markt.

Extra Informatie

Heb jij ook een OCZ Vector Vector 128GB?

Allemaal halve foto's kerel, doe er wat aan ;)
Afgezien daarvan: +1 voor de benchmarkjes!
Hetzelfde als de Samsung 840 pro in andere woorden. (meegeleverde spullen + garantie)
De 840 pro is alleen goedkoper en beter in de benchmarks (al zal je geen real-life verschillen merken)

*edit* linkje pricewatch toegevoegd. hij is op dit moment ~4 euro goedkoper.

[Reactie gewijzigd door knightofn1 op 6 maart 2013 13:00]

De Samsung 840 pro is gemiddeld ¤132,44 en dus duurder, al scheelt het niet veel.
Ik heb ze nu maar voor de grap beide in mijn systeem gehad om te kijken of er een verschil zit in de twee SSD's maar als ik eerlijk ben is de VECTOR een heel stuk sneller ondanks de read & write vrijwel hetzelfde zijn! we weten daarom ook dat dat niks met de real time snelheden te maken hebt. Daarom zie je ook bij de specs dat de Vector tegenover de Samsung ook veel meer IOPS hebben en bijzonder veel ook.

De Vector kost nu 2-9-2013 rond de ¤90,- en is zonder nadenken voor die prijs de snelste ssd die ik ooit heb gezien en mee gewerkt hebt.

We kunnen blijven benchen maar de Iops spreken al voor zich en ik heb gewoon letterlijk met beiden een maand zitten werken om zo een realistische vergelijking op te starten. Nu vind ik de Indulinx controller ook velen malen betrouwbaarder dan de rest wat op de markt zit.

Uit mijn test is gebleken dat de Vector voelbaar en zichtbaar veel beter presteert tegenover een 840 pro en voor 90 euro gekkenwerk.