HP ElitePad 900 64GB 3G Zwart Review

ajansen 5 maart 2013, 1.634 views

HP ElitePad 900 64GB 3G Zwart

Pluspunten

• Snel en stabiel
  • (inmiddels) ruime keuze aan apps in de store
  • Dankzij W8pro kunnen ook desktop applicaties hierop ge´nstalleerd worden
  • Degelijk, goede materiaalkeuze
  • Redelijk goede camera
  • Stereo geluid
  • Micro-xSD slot
  • Micro uSIM slot (WWAN modellen)
  • Adapter voor USB meegeleverd (voor aansluiten USB apparaten)
  • Zuinig met de accu
  • Er zijn veel accessoires beschikbaar:
  • Pen
  • Docking station
  • Diverse snoertjes, voor aansluiten VGA, HDMI, Ethernet, SD kaart, HP laptopvoeding, etc.
  • Uitbreiding aansluitingen met Expansion Jacket (en extra accu)

Minpunten

• Minder punt is de standaard niet meegeleverde digitizer pen. Hiermee maakt W8 pro nou net het verschil en neemt een voorsprong op de concurrentie.
  • Er is wel een pen leverbaar (HP Executive Pen) maar die is relatief duur en nog erger, nog niet te leveren.
  • Ander nadeel is toch wel de vrij kostbare accessoires. Er is veel mogelijk, alleen nog slecht te verkrijgen en zoals gezegd best duur.
  • (Toegevoegd 26-5-2013) De executive Pen is dramatisch slecht en als je wilt schrijven/tekenen een absolute afrader.

De Elitepad is HP's tablet product voor de zakelijke markt en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

De behuizing is gemaakt van Aluminium en Gorilla-glass en doet enorm degelijk aan. Als ik hem naast de ipad houd vind ik het design meer aanspreken. Net zo dik, iets breder en iets minder hoog. Als ik hem vergelijk met de Samsung Galaxy Tab is dit echt een nivo verder. Betere materiaalkeuze, mooier scherm.

De tab is snel en stabiel. Met het Windows 8 platform had ik inmiddels al veel ervaring, maar nu merk je hoe slim de interface is ontworpen voor touch bediening.

(Toegevoegd 26-5-2013) Recent de Executive Pen eindelijk mogen ontvangen. Dit is echt een diepe teleurstelling gebleken. De pen werkt alleen maar na het aanraken van het scherm en dan alleen maar als je op het scherm blijft. De pen is niet drukgevoelig, geen 'hover' functionaliteit (dan detecteert het scherm de nabijheid van de penpunt en schakelt de touchbediening uit). De batterij vliegt gewoon leeg. Ik vind de keuze van HP voor deze technologie wekelijk onbegrijpelijk. Ze hebben al ruim ervaring met WACOM tablettechnologie in de elitebook modellen. Lenovo gebruikt dit ook in de thinkpad tablet2 en dat werkt prima. Voor mij is dit een negatief koopadvies!

Heb jij ook een HP ElitePad 900 64GB 3G Zwart?

Je meldt niets over de resolutie van het scherm. Dat is een matige 1200x800 en voor mij de enige reden om niet dit apparaat aan te bieden aan klanten. Minimaal is toch wel 1366x768 voor Windows 8 / RT apparaten.

Voor de rest een top apparaat voor een mooie prijs.
Ik zie niet zo waarom 166 punten meer in de lengte en 32 punten minder in de breedte veel verschil maakt. Ik heb ook de Lenovo Thinkpad tablet 2, die heeft een 1366x768 scherm en ik moet zeggen dat ik beide schermen werkbaar vind, sterker nog de Thinkpad heeft qua afmetingen zelfs een kleiner scherm.

Maar: eigenlijk zijn beide resoluties gewoon te weinig. In de prijsklasse van de Ipad 3 met een Retina scherm (2048x1536) moet je vind ik ook met het scherm op dat niveau zitten. Helaas kan de Intel Atom CPU dat niet aan. het is dus een kwestie van compromissen; wil je een superscherm, heb je zeker een I5 nodig (MS Surface PRO) en dus ook de bijbehorende warmte die moet worden afgevoerd.

Ik zou zeggen geef het nog een half jaar tot een jaar voordat het echt spannend gaat worden.

[Reactie gewijzigd door ajansen op 10 april 2013 00:45]