Asus U3S6 Review

BasNation 5 maart 2013, 1.134 views

Asus U3S6

Pluspunten

• USB3
  • Sata 6G
  • Installatiegemak

Minpunten

• Marvell 9123 SATA 6G Controller
  • Weinig ondersteunde mobo's

Beheerbaarheid Score: 3
Aansluitingen doen het goed, maar de Marvel controller is niet best voor SSD.

Sequential read is welliswaar goed. Maar alle andere waarden zijn ondermaats en slechter dan de ICH10R SATA controller van de Intel south bridge.

De U3S6 heb ik geplaatst in de onderste PCI-E 16x port en deze vervolgens op 8x/8x laten lopen om te zorgen dat er in ieder geval voldoende bandbreedte was.

De USB3 controller heb ik nog geen uitgebreide test van kunnen doen aangezien ik geen referentie heb wat USB3 betreft (niet aanwezig in ICH10R). Wellicht volgt later nog.

Zie de schreenshots, ter vergelijking. Wat functionaliteit dus prima, maar wat prestaties betreft ondermaats.

edit: ter verduidelijking. De iaStorV is ICH10R en de mv91xx is de U3S6

Heb jij ook een Asus U3S6?

Hi,

ik heb dat ding ook , 2x USB 3.0 en een SATA III slot. Heb ook gebenched en haal: 382 MB/s sequential read (Sammy Magician bench)

Heb je hem wel ACPI ingesteld in de bios?

Ik las ook in fora dat de controller niet zo goed is en je beter je mobo controller kan gebruiken ...

ik zal dit weekend ns dezelfde bench loslaten

Tevens heb ik ook een asus mobo (P5Q-E) ; ik wist niet dat PCI-E 16x lanes instelbaar zijn , qua bandbreedte , iig bedankt voor die tip ;-)
De U3S6 werkt altijd in ACPI modus aangezien dit de enige mode is die het ondersteund.

Ik haal 362 MB/s seq read zoals in de screenshots te zien. Maar aangezien dat toch wel de minst interessante waarde is, en de rest slechter is dan de ICH10R heb ik besloten de U3S6 alleen voor USB3 te gebruiken.

Wat de PCI-E lanes betreft: dit hangt af van je mobo. Mijn P6T Deluxe heeft 3x16, welke standaard ingesteld staan op 16x + 16x + 1x. Dit hebt ik dus verandert naar 16x + 8x + 8x, maar dit leverde helaas niet de resultaten waarop ik had gehoopt.
maar dit leverde helaas niet de resultaten waarop ik had gehoopt
Klopt, en de reden is dat de Marvell mv91xx-chip zelf alleen een PCI-e 2.0 x1 aansluiting heeft, dus dat is dan ook de max. bandbreedte die je kan krijgen.
Hey,

Ik heb hem ook, ben er best tevreden over de snelheden, ik heb toentertijd ook naar reviews gekeken en ik geloof dat de snelheid niet optimaal was omdat de bandbreedte van de kaart word gehalveerd door de usb3 functie. het is in ieder geval beter dan de sata300 die op mijn mobo zit.

groet Bas
Ik heb nog niet kunnen testen hoe het zit met USB3, maar dat zou wel een epic fail zijn dan.

Want dat betekent dus dat:
  • Een enkele moderne SSD beter presteert op een ICH10 SATA300 dan de U3S6 met SATA600
  • De prestaties nog verder omlaag gaan zodra USB3 gebruikt wordt
Het lijkt me onwaarschijnlijk, want waarom zouden ze anders PCI-e x4 vereisen? Als de mv91xx chip inderdaad op 1x (500MB/s) werkt (zoals bitshape hierbovende stelde), blijft er 3x (1500MB/s) over voor de bridge chip om naar de USB3 controller te sturen. Dat lijkt me ruim voldoende.