Specificaties HTPC, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Epsilon EC-HTPC-1 Review

Jeroent83 5 maart 2013, laatste update op 5 maart 2013, 1.888 views

Epsilon EC-HTPC-1

Pluspunten

• Vormgeving
  • Formaat
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Koeling

Op zoek naar de perfecte Media Center / Streamer. Na het gebruik van diverse media streamers kwam ik iedere keer weer tot de conclusie dat een out/of the box device voor mij geen oplossing was. Dus toch maar weer mijn pc aangesloten op de tv, eerst met Windows Media Center totdat ik XBMC ontdekten. Deze Media center software voldeed perfect aan mijn eisen en werkt geweldig. Maar goed die pc in de woonkamer is natuurlijk geen gezicht dus daarom op zoek naar iets anders.

Algemeen:
Kast oogt van een afstand zeer netjes, niet zo hoog als menig andere media center behuizing. Voor het geld een erg mooi kastje.

Bouwkwaliteid
Gezien de lage prijs kun je hier natuurlijk niet te veel van verwachten. de stevigheid van de kast laat de wensen over. Wel ziet alles er netjes uit, het front panel is mooi strak en ook de deksel van de kast ziet er gelikt uit.

Koeling:
Dat was in mijn geval wel een uitdaging, standaard bied de kast alleen plaats voor 1, 120 of 80 mm fan maar door mijn matx mobo bleef alleen dat laatste over. Op het moment van bouwen had ik geen passende fan bij de hand dus heb mijn pc zonder extra fans gebouwd en dat kon ik merken. Hij heeft een uur aangestaan met een filmpje kijken maar op een gegeven moment kwam het geluid van de CPU fan boven dat van de film uit. Dat werd dus filmpje pauzeren en op onderzoek uit gaan. Bij het aanraken van de kast wist ik al genoeg, hier kon je bijna een ei op bakken. Alle warmte blijft in de kast hangen en de voedings fan is zeker niet toereikend om warme lucht naar buiten te blazen. Daarom ben ik dus 2, 8CM fan gaan halen, 1 voorin geplaatst voor het aanzuigen en 1 achter in op de plaats waar de insteek kaarten geplaatst kunnen worden voor uit uitblazen van de warme lucht. En na lang durig testen bleek dit meer dan voldoende en blijft hij lekker koel. Wel zou ik aanraden de stock CPU fan te vervangen, deze is zelfs op lage toeren hoorbaar.

Uitbreiding: De kast heeft door zijn hoogte weinig uitbreidings mogelijkheden, zo passen er wel uitbreidings kaarten in maar deze mogen maar half size zijn (low profile) en blokkeer je hiermee de enige weg voor koeling naar buiten. De kast bied plaats aan 1 HDD en 1 DVD speler er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om ergens iets tussen te modden maar standaard zijn er niet meer plaatsen. Maar goed dit wist ik van te voren en dus is dit voor mij geen negatieve eigenschap.

Het algeheel: Als eind conclusie ben ik erg blij een systeem te hebben dat aan al mijn wensen voldoet, en met de gebruikte hardware ook razend snel reageert. ik gebruik de media center in combinatie met XBMC UBUNTU 12 daarnaast de meegeleverde remote werkt gewoon Out of de Box met de bovenstaande OS.

Heb jij ook een Epsilon EC-HTPC-1?