Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia V Zwart Review

Kwesiq 4 maart 2013, laatste update op 14 maart 2013, 3.801 views

Sony Xperia V Zwart

Pluspunten

• Watervast, waterdicht
  • 13 mp camera
  • Mooi strak design
  • Fijn scherm
  • Werkt soepel en snel
  • Via head-set geluid
  • Formaat
  • Verwisselbare accu

Minpunten

• Klepjes voor micro-usb en headset ogen fragiel
  • Fotograferen bij matig licht

Achtergrond
Eerste review, dus eens zien hoe het lukt... (dus krijg dan ook graag feedback over de review)
Na zo'n zes jaar trouwe dienst werd het tijd om mijn oude vertrouwde Nokia N95 rust te geven en op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon. In zes jaar tijd is er veel verandert in smartphoneland en dat maakt de keuze niet makkelijker. En wat zijn je eisen en wensen voor een telefoon? Je hebt dan de keuze tussen onder andere iOS, Android en Windows Phone. Wanneer je nog old school bezig bent met een telefoon lijkt het allemaal niet veel uit te maken. Als je nog niet zo veel gewend bent, zijn je eisen nog niet zo hoog. Ik heb nog zitten wikken en wegen met de Samsung Galaxy SII, Sony Xperia T en dan de Xperia V. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Sony Xperia V icm een abonnement. De doorslag gaf vooral de waterbestendigheid (prettig voor mij als zeiler), het uiterlijk en de verwisselbare batterij. Na aanschaf ontdekte ik dat de telefoon ook al klaar is voor 4G (LTE), wat wellicht een aardige bijkomstigheid is voor de toekomst.

Uiterlijk
Wat uiterlijk betreft vind ik de Xperia V een plaatje. Mooie slanke telefoon, geen knoppen aan de voorkant en mooi vormgegeven knoppen aan de zijkant. Ik heb het zwarte model en ziet er gelikt uit. De voorkant is donker en glimmend, de achterkant antraciet en mat met een metallic grijze zijkant wat mooi samenvalt. Wat een beetje jammer is zijn de klepjes voor de micro-usb en head-set aansluitingen, maar dit heeft te maken met het waterdichte design van de telefoon. Toch vraag ik me af of hier niet een wat robuustere oplossing voor was te vinden, de klepjes ogen namelijk een beetje fragiel. Maar wanneer je een docking station koopt, en verder wifi en bluetooth gebruikt, hoef je de klepjes minder vaak te gebruiken.

Al met al, ben ik enorm in mijn nopjes met de telefoon.

Het scherm
Het scherm vind ik prima, het is wel iets kleiner dan dat van de Xperia T. De Xperia T stond ook op mijn lijstje, maar als je niet zo'n groot scherm bent gewend is het helemaal prima. Ik vind de kleuren ook mooi en misschien kan er wat worden aangemerkt op de kijkhoeken, maar het is en blijft een telefoon. Het scherm vult niet helemaal de voorkant, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met het waterdicht maken van de telefoon.

Android
Lastig om hier iets over te vertellen. Het is mijn eerste Android telefoon en touchscreen telefoon, dus mijn enige vergelijking is dan Symbian van Nokia. Mijn oude Nokia liep nogal eens vast, maar goed die was al zo'n zes jaar oud. Ik kan alleen zeggen dat het allemaal erg soepeltjes en snel werkt, tot dus ver geen enkel probleempje ondervonden. Er zit standaard versie 4.1.2 op en ik hoefde niet eerst iets de updaten ofzo. Helemaal prima!

Snelheid
De Xperia V heeft net als de Xperia T een Snapdragon S4 dual core processor met een snelheid van 1.5 Ghz en 1 Gb aan RAM. Ik vind het een snelle telefoon. Maar hierbij wel de kanttekening dat ik, zover ik weet, niet echt zware werkzsaamehden verricht op de telefoon.

Camera
De camera. 13MP, dit was een van mijn redenen om voor een Sony Xperia te kiezen. Bij normaal licht vind ik de foto's prima, maar bij weinig licht valt het toch een beetje tegen. Maar goed, dat moet dan worden gestaafd met een aantal voorbeeld foto's. En natuurlijk niet te vergeten; filmen behoort ook tot de mogelijkheden bij dit toestel. Full HD is video resolutie.
Ook een nadeel vind ik het ontbreken van een cameraknop, een fysieke knop. Dit maakt dat je toch iets meer tijd nodig hebt om een foto te maken. Eerst de app zoeken en dan pas beginnen.

Geluid
Het geluid is oké. Niet briljant, maar oké. Muziek klinkt af en toe een beetje blikkerig, maar ja we hebben het wel over een telefoon. In combinatie met de bijgeleverde in-ear oordopjes is het geluid helemaal prima. Ook zijn er extra hoesjes voor de oordopjes meegeleverd.

Accu
De accu was een onderdeel waar ik bij voorbaat goed naar heb gekeken in reviews. Het grootste pluspunt was voor mij de verwisselbare accu, mocht deze op een gegeven moment echt niet meer oké meer zijn dan kun je deze vervangen. Mijn ervaring met mijn oude Nokia leert dat je hierdoor toch iets langer met de telefoon vooruit kunt. Ieders gebruik is anders, maar met mijn huidige gebruik kom ik bijna twee hele dagen door zonder te laden.
Ik heb dan WiFi continu aan en mobiel dataverkeer uit, verder staat de telefoon op de spaarstand.

Alles bij elkaar voldoet de telefoon helemaal aan mijn wensen. Waterdicht, of liever watervast, uitneembare accu, mooi design, lekker snel en soepel werkend. Je kunt leuke foto's en filmpjes schieten, waarvan de kwaliteit prima is. Muziek luisteren en spelletjes spelen gaat ook soepeltjes. In vergelijking met de Xperia T is die wel een stukje duurder, maar er zijn ook een aantal voordelen op te noemen, zoals verwisselbare accu en waterdicht. Dus volgens mij wel toekomst-proof ;-)

Heb jij ook een Sony Xperia V Zwart?

klinkt als een prima telefoontje :-)

kun je de camera niet direct openen vanaf het lockscreen scherm? Door het scherm niet te ontgrendelen maar het balkje de andere kant op de vegen oid?
@ Jap85:Camera unlock kan vanaf Andriod versie 4.0.4 (Sony ROM).
Zo heb ik het gezien bij Xperia Neo en Xperia U.

Duidelijke review :)
Misschien nog wat spelfoutjes, maar ach, die maakt iedereen ;)
Ik heb eens gekeken of dat lukt, maar als het zou kunnen dan heb ik het niet kunnen vinden. Ook de handleiding erbij gepakt, maar camera openen lukt alleen via de camera app/widget of hoe je het ook noemen wilt.
Thanks! Ik heb het gezien. Werkt trouwens niet als je een pincode hebt op je screenlock. Maar wanneer je ingesteld hebt te ontgrendelen door swypen, dan werkt het inderdaad prima.
Mooie review. Aangezien ik dezelfde eisen aan een telefoon stel heb ik er dus 1 aangeschaft. Het is mijn eerste smartphone.
Voor mij was de verwisselbare accu ook een pré . En daarbij spatwaterdicht, wat fijn is wanneer je veel outdoor bent zoals ik. Ik had eerste de Xperia Go (stof en waterdicht) op het oog maar na aanschaf bleek dat ik bepaalde Apps niet kon draaien omdat scherm resolutie het niet aankan. Maar even snel de bestelling aangepast naar dit model.

Heb je er nog een speciale hoes om heen gedaan?
Hij is meer dan spatwaterdicht, moet het een half uur tot 1m onder water volhouden. Heb zelf ook deze telefoon en heb er erg veel in handen gehad, zeker voor de huidige prijs een prima smartphone.
Wat bedoel je met een speciale hoes?
Ik heb er alleen zo'n rubberen hoesje omheen. Of bedoel je dat niet?