Razer Diamondback Review

bokkow 28 april 2008, laatste update op 28 april 2008, 1.115 views

Razer Diamondback

Pluspunten

• Fijne ligging
  • Goede Precisie (met de hoofdletter P)
  • Goede Bouwkwaliteit
  • Prijs (zeker tegenwoordig)
  • Nog steeds beste muis op de markt

Minpunten

• Drivers; vormgeving van het menu is lelijk (boeit mij verder niet).

Ik heb nu al bijna 3 jaar een Diamonback Plasma Blue (toendertijd limited edition) in mn bezit en ik vond het tijd om mijn respect aan deze muis te betuigen door middel van een review.

Ergonomie:
Hij ligt heerlijk in de hand en heeft een neutrale vrom wat zoveel inhoud als dat hij geschikt is voor zowel rechts als linkshandigen. Ik vind het fijn dat hij zo lekker licht is in tegenstelling tot veel Logitech muizen. De muis probeert ook niet de perfecte vorm voor je hand te benaderen zoals bij veel Logitech muizen wel zo is maar zorgt er voor dat alleen de vingers die er op rusten er fijn op de rubberachtige knoppen kunnen liggen. Dit en het feit dat hij zo licht is maken het een erg wenbare muis en perfect geschikt voor FPS games.

Functionaliteit:
Persoonlijk heb ik niks aan al die extra's als knoppen aan de zijkant; ze zijn er, ze zijn in te stellen, het werkt maar gebruiken doe ik ze nooit. Heel zelden als ik even lagere precisie nodig heb (in paint oid) gebruik ik de On-The-Fly sensitivity met een van de zijknoppen.
Waar hij voor bedoeld is doet ie perfect, de muisknoppen drukken perfect in en zijn precies gevoelig genoeg. Hij heeft ook geen last van het doorbewegen van de cursor wanneer je de muis oppakt.

Precisie:
Ik gebruik hem vrijwel constant op de hoogste precisie en zodra je dit gewend bent werkt het fijner als welke andere muis dan ook. Het is moeilijk precisie ergens mee te meten maar ik kan het zo vertellen: het is zo precies als het wijzen naar een punt met mn eigen vinger.

Vormgeving:
Simpel. En daardoor eigenlijk perfect, de muis is zoals al eerder gezegd symetrisch vorm gegeven en de helft bestaat uit de cursorknoppen waar je vingers bijna geheel op liggen. Ik vind het simpele ontwerp juist erg mooi en de blauwe gloed door het donkere omhulsel maakt het af.

Bouwkaliteit:
Ik heb m nu al jaren in gebruik en daar is wel wat van te merken:
-Als eerst was het teflon onder de muis versleten terwijl ik het gebruikte op een muismat van Razer zelf! Dit was echter wel een harde muismat met korrelige structuur, nadat ik ben overgestapt naar een zachte mat (QckPad Heavy) had ik hier niet echt meer last van omdat daar het Teflon nog voldoende contact maakt.
-De naam Diamondback in witte letters op de rug van de muis is weggesleten maar Razer staat er nog wel gewoon, ik vind dit overigens niet echt een probleem.
-Het scrollwheel hapert nu soms een beetje, ik vermoed door wat vuil dat er in de loop van de tijd in is gekomen waardoor hij teveel spelign heeft, het is ecther een overkombaar feit.
Al met al ben ik erg tevreden dat deze muis het nu al 3 jaar uithoudt onder vrij intensief gebruik, en daaronder valt ook enkele keren van het bureau vallen.

Drivers en Ondersteuning:
De drivers heb ik niet zoveel mee soms installeer ik ze niet eens want de extra functionaliteit kan me gestolen worden, het configuratieschermpje is wel overzichtelijk, ik vind het echter wel een beetje goedkoop aandoen omdat het niet echt strak is vormgegeven.
Windows herkent de muis meteen als zodanig en dan werkt hij op de hoogste precisie.

Prijs:
Hij was iedere cent dubbel waard, ik betaalde er destijds 60 euro voor.

Conclusie:
Ik vind dit misschien wel de beste hardware investering die ik tot nu toe heb gedaan en ik heb toch heel wat hardware in mn handen gehad, hij heeft twee volledige computers overleefd en nog meer grafische kaarten en ondertussen op 3 muismatten gelegen (waarvan de laatste toch wel de langste tijd en die kan ik dan ook zeker aan raden in combinatie met deze muis). Ik heb wel getwijfeld om hem om te wisselen voor een Razer Copperhead toen die uitkwam maar de negatieve verhalen over de laser sensor (haperingen, doorbewegen bij optillen van de muis) en het uiteindelijk proberen van de muis hebben me tegengehouden dit te doen. De volgende waardige opvolger, de Lachesis heb ik ook laten liggen eveneens om de ingebouwde sensor die mijn inziens minderwaardig is aan de nog altijd superieure IR optische 1600DPI sensor in de Diamondback en met mij vele anderen. De enige waardige tegenhanger is de Logitech MX518 maar die valt voor mij af vanwege de vorm.

Heb jij ook een Razer Diamondback?

ben er ook helemaal weg van, in tegenstelling tot andere muismerken en types. Gebruik hem met qck steelpad en werkt zoals je zegt bijzonder goed samen met de muis :)
Destijds door fout in levering twee stuks ipv één gekregen, ben er niet rouwig om want het is inderdaad dé beste muis, vind ik nog altijd!
Offtopic: Jij hebt veel videokaarten in je systeem zeg! :P

Ontopic: Goede review. Ik heb zelf ook deze muis. Ik zou zeggen, blijven updaten.
Ik heb nog nooit een muis gehad die zo snel stuk was als de diamondback. Al na 3 maand reageerde de linkermuisknop niet meer goed in games. Soms bleef ie steken, soms reageerde die niet. Drivers updaten/usb frequency verhogen verlagen hielp niet, processpriority hielp niet.. Heb niet eens meer aan garantie gedaan, heb een logitech g5 gekocht omdat ik voor de diamond ook altijd een logitech gebruikte, dus ik was de vorm gewend.

Enige hele goeie aan diamondback, wat liggen die dingen ongelooflijk lekker in de hand voor shooters...
Ik heb nu precies hetzelfde probleem, ik heb de diamondback met in combinatie de razer exactmatXcontrol. Op de control kant van deze stalen mat blijft hij meer steken dan de speed kant.
Ik vind dat je te kort door de bocht bent, je had op zijn minst aan garantie kunnen doen want ik denk dat dit iets individueels is en zeer zeker niet geldt voor alle Diamondbacks sterker nog; het zou evengoed met jou geliefde huidige muis kunnen gebeuren.
Is inderdaad kort door de bocht, maar ik koop alleen een nieuwe gamersmuis als de oude stuk is. Zodra mijn diamondback dus kuren begon te vertonen die niet te verhelpen waren moest ik een nieuwe gamersmuis hebben. terugsturen voor garantie kan natuurlijk, maar wat doe ik in de tussentijd? Terug naar een slome muis gaat echt niet als je de nauwkeurigheid van 1600dpi of hoger gewend bent en de muis ook nog eens heel snel zet.
Balen dat er geen foto's bij zijn.

ik begreep dat de L.E.D. verlichting niet echt je van het was.
LED staat hier voor

Laf
en
Dierlijk
Aha, oke, jaja.
Ik heb liever een TRUST machine. maar ja ieder zijn ding. Het schijnt dat veel muizen worden geproduceerd in China. Vandaar dat de L.E.D.-jes snel aan vervanging toe zijn.

leuke review, al vindt ik de uitéénzetting over >>1600 DPI<< wat onzinnig en maak je onnodig "lange" zinnen, tevens plaats je , steeds comma"s waar ze niet horen; Ook gebruik je andere leestekens te pas en de onpas maar wel leuk hoor?

Kun je ook dit leesteken: ~ !