Specificaties Socket 1155 met Intel B75 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock B75 Pro3-M Review

MarnixHobbelink 4 maart 2013, laatste update op 21 november 2013, 1.146 views

ASRock B75 Pro3-M

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Op het oog goede prestaties
  • Alle toebehoren zoals harde schijven en de videokaart werden goed herkend.

Minpunten

• Zwakke aansluiting zoals de USB 2.0 en 3.0 headers
  • PC schakelt niet volledig uit

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord sinds januari 2013 en heb hem gekocht toen ik zelf mijn eerste pc ging bouwen. Hiervoor heb ik alleen laptops gehad. Afgelopen week heb ik een nieuw moederbord (http://tweakers.net/pricewatch/309085/msi-b75ma-p45.html) besteld omdat mijn huidige bord te veel kuren gaf waardoor ik steeds weer omwegen moest verzinnen om fatsoenlijk te kunnen werken. Mijn autistische aard vind het het niet fijn als dingen niet werken zoals ze horen te werken.

Ik heb dit moederbord gebruikt i.c.m:

Inhoud van de doos

Het moederbord
Backplate
1 SATA kabel
Handleiding
Driver CD

Ik zelf vind één SATA kabel nogal karig, maar voor 50 euro mag ik waarschijnlijk niet meer verwachten. Voor de rest zit erbij wat erbij hoort te zitten.

Features

Voor een b75 bordje heeft hij prima features. Drie Sata3 aansluitingen en 5 Sata2 zijn meer dan voldoende. je kunt er vier geheugenbanken op kwijt en naast een videokaart kun je nog genoeg dingen op PCIE sloten aanluiten.

Uiterlijk

Het bord is zwart met bruin, bevat geen vloekende kleuren en is vrij onopvallend. Ik wil in mijn PC geen rare keuren en led lampjes etc. dus voor mij was dit perfect.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk was prima. Ik haalde hem uit de doos en vond dat het er prima uitzag. Na het inbouwen werkte op één ding na alles goed.
Als ik de computer afsloot bleef de powerled branden en hoorde ik de fans nog draaien. Waar dit precies door kwam weet ik niet maar ik heb er nooit veel aandacht aan besteed omdat ik na het uitschakelen van de PC ik de stroom er altijd achter weg haalde.

Voor de rest deed hij prima zijn werk, hij pakte het 1600 Mhz geheugen in één keer, Hij had meteen door dat het een ssd was en voor mijn gevoel startte de PC snel. Al mijn harde schijven (4 stuks) en alle randapparatuur werd herkend en de videokaart installeren was een fluit van een cent.

Prestaties

De eerste indruk was goed maar na verloop van tijd kwamen er steeds meer kuren. Eerst begaf één van de twee USB 2.0 headers het, waardoor nog maar twee van de vier USB poorten aan de voorkant van mijn kast werkten. Voor mij is dat lastig, want ik ben fotograaf en altijd veel in de weer met usb-sticks, cardreaders etc. Maar op zich kon ik wel blijven werken met 2 USB poorten, dus ik stelde RMA nog maar even uit.

Later ging ook de 2e USB 2.0 header kapot en voor een Interne cardreader die ik had gekocht had ik de USB 3.0 header nodig en die heeft het niet langer dan een half uur gedaan.

Al met al werd dit moederbord steeds teleurstellender echter door drukte op mijn werk kon ik dit moederbord niet retour sturen omdat ik de PC per se nodig had.

Op een gegeven moment werden mijn harde schijven niet continu meer herkend. De ene keer waren ze wel te zien in Mijn Computer en de volgende keer dat ik de computer opstartte niet meer. Voor mij was dit de druppel en heb ik een zelfde type bordje van MSI besteld.

Op het eerste gezicht leek het een prima bordje, maar hoe langer ik hem gebruikte hoe meer eraan kapot ging, totdat ik het echt niet meer uit kon staan. ik heb nu een nieuw moederbord en ga deze maar eens RMA sturen en dan zal ik later laten weten hoe die service verlopen is, al weet ik niet of dit via Asrock gaat of via de winkel bij wie ik het bord heb gekocht. Enfin, voor mij was dit bord een drama!!!

Heb jij ook een ASRock B75 Pro3-M?

Bedankt voor je review, niet kopen dus! :)
En? Hoe verliep de aftersales?
Ik heb dit bord nu 3 jaar zonder problemen in gebruik