Point of View GeForce 6800 GT 256MB DDR3 Review

steefje 5 mei 2005, 2.159 views

Point of View GeForce 6800 GT 256MB DDR3

Pluspunten

• snelheid
  • Mooi uiterlijk
  • eenvoudig over te klokken naar ultraspeeds

Minpunten

• flinke stroomvreter
  • warmte en geluid met standaard koeler
  • verkrijgbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Wat deed mij besluiten om dit product aan te schaffen?

Nadat mijn 9800 Pro er de brui aan had gegeven, moest ik opzoek naar een nieuwe videokaart. Het liefst was ik voor de Leadtec 6600 gt in SLI opstelling gegaan, maar aangezien ik daarvoor mijn hele computer moest ombouwen, vond ik dit niet zo een goed idee. Op het moment dat ik deze kaart kocht was het aanbod redelijk beperkt. Uit verschillende reviews las ik dat de POV6800GT bijzonder goed scoort. Vaak beter als directe concurrenten. Daarnaast schijnt de overklokbaarheid zeer goed te zijn. Als laatste komt mijn patriottengevoel naar boven. Point Of View is een Nederlandse producent en die wil ik toch steunen met hun product.

Vind ik die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?

Het verschil tussen mijn eerste en mijn oude videokaart is behoorlijk. Ik speel altijd op 1200x1024 en in HL2 haal ik met alle instellingen open(AA 4x en AF 8 x) tussen de 50 en 80 fps. In 3dmark05 haal ik standaard nog 4900 punten met de 75.90 drivers. Dit is in vergelijking met de 9800 pro een stijging van bijna de helft.

Met welke vergelijkbare producten heb ik ervaring en hoe verhoudt het besproken product zich ten opzichte van de alternatieven?

Een vriend van mij heeft 2 6800 GT in SLI opstelling staan. Aangezien dit niet erg vergelijkbaar is, hebben we eens een kaartje los gekoppeld. Zijn losse PCI kaart was iets sneller. In 3Dmark05 kwam hij op 5000 punten uit. Een andere vriend van mij heeft een X850 XT PE. Hoewel deze kaart vors duurder is, scoorde hij niet eens zoveel beter als mijn 6800 GT.

Overklokbaarheid

Met de standaard koeler heb ik de kaart nooit opgefokt. Dit omdat ik vind dat de kaart iets te warm wordt. Ik heb het niet kunnen meten, maar de warmte die ervan af komt vond ik iets te hoog. Nu heb ik er een Zalman 700CU op zitten, en uiteraard meteen even opgefokt naar Ultraspeed. Ik gebruikte niet het programma Rivatumer maar bij mijn drivers zat ook de mogelijkheid om de kloksnelheid aan te passen. Nadat ik de kaart had opgefokt haalde ik slechts 3700 punten in 3dmark05. Het schijnt dat je in sommige gevallen eerst in je bios iets moet veranderen. Je kan namelijk Fast Write voor je AGP port uitzetten. Nadat ik dit gedaan had, haalde ik 5400 punten. Hoger wilde ik zelf niet gaan, aangezien ik geen overklokervaring heb en deze kaart daar iets te duur voor vindt.

Warmte- en geluidsproductie

Met de standaard koeler vind ik de kaart te warm worden. Het geluid vind ik eveneens hoog. De Zalman 700 CU kan dit probleem verhelpen. En maakt de kaart meteen een stuk koeler. Het is natuurlijk ook logisch dat zo een videokaart veel lawaai maakt. Het beestje moet flink gekoeld worden en dan moet die fan behoorlijk zijn werk doen. Met hoog kan ik niet zeggen dat hij meer lawaai maakt dan zijn concurrentie. In een review die ik las in het blad Hardware.info, werd gezegd dat deze kaart nog zelfs 1 van de stillere was. Maar geluid is geluid.

Stroomvreter

Een kaart als deze is behoorlijk hongerig. Ik had eerst een 300w voeding van een onbekend merk en daar gaat het echt niet mee werken. Vervolgens nog een 450 Watt Q-Tec gehad maar ook hier geen succes mee. Uiteindelijk heb ik de Tagan 480 gekocht en deze levert genoeg stroom. Een goede voeding is echt geen overbodige luxe.

De kaart is gewoon sneller dan zijn meeste concurrenten. Maar ook met die kaarten haal je een hoge FPS. Je moet gewoon afwegen wat je belangrijk vindt. De voornaamste reden om deze kaart niet te kopen is misschien de verkrijgbaarheid. Ik kom geregeld in PC zaken, en vaak hebben ze deze kaart niet op voorraad. Toch jammer voor een Nederlands product. De prijs is eveneens zeer goed. Want die ligt op dit moment tegen de 400 euro aan. Dat scheelt toch weer in vergelijking met de concurrenten.

Heb jij ook een Point of View GeForce 6800 GT 256MB DDR3?