Specificaties 22" @ 1920x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS224V-PN Zwart Review

kakanox 4 maart 2013, laatste update op 4 maart 2013, 1.208 views

LG IPS224V-PN Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zeer goede kleurweergave
  • Luminantie door het hele scherm op orde
  • Scherp beeld
  • Mooi design
  • HDMI, DVI n D-Sub ingangen

Minpunten

• De voet is een prul
  • D-Sub kabel

Gezien er al een paar goede reviews van deze beeldschermen zijn houd ik het weer even bij een kleine aanvulling:

Ik heb een set van deze monitoren aangeschaft om on-a-budget te kunnen beeldbewerken. De grote kijkhoek en kleine kleurafwijking die een IPS-paneel realiseert is daarbij simpelweg noodzakelijk. Gezien de hele computer qua budget rond de 500,- moest uitkomen en ik voor dat geld dus meer wilde hebben dan een halve monitor (Eizo) viel mijn keuze op de LG IPS224V-PN ;) Ten tijde van aanschaf was de monitor via Saturn slechts 108,99 euro.

De bouwkwaliteit is goed, maar de voet is rommel. Een losse monitor staat erg wiebelig.
Gelukkig heb ik er 2. Ik ga er nog even een steuntje voor maken zodat ik ze aan elkaar kan fixeren met de ophangpunten, momenteel heb ik een stukje ducttape aan de achterzijde zitten en dat is echt een aanrader. M'n tafel is niet stevig, maar m'n monitoren nu wel!

Wat betreft kleur-/detailweergave niets dan lof. De oude IPS231P was al goed, maar had enorm last van lichte vlekken in donkere delen. Zeer storend bij films en bij beeldbewerking.
LG heeft hier met deze panelen blijkbaar een oplossing voor gevonden: De schermen hebben geen last van vlekkerigheid en kleuren mooi egaal in het midden en in alle hoeken - ik ben zeer tevreden!

Ook viel het mij op dat er veel minder verschil zit tussen de standaardinstelling van deze schermen en de kleuren na kalibratie (met een Datacolor Spyder2Pro en s/w 2.3.6); daarnaast zijn de profielen van beide schermen vrijwel gelijk. Ze hebben dus een erg vergelijkbare n erg kleine afwijking. Duidt er volgens mij op dat men de productie goed op orde heeft.

Laatste puntje dat me wel stoorde: Deze schermen zijn goedkoop, maar duurder dan een vergelijkbaar scherm met een TN-panel. De kleurweergave en beeldkwaliteit zou beter moeten zijn dan met zo'n TN-panel... maar LG levert er een analoge D-Sub kabel bij! D-Sub LG? Bij een IPS LED LCD? Really? Als deze schermen 115 euro hadden gekost en er had wel een DVI of HDMI kabel bijgezeten had ik ze k gekocht en er geen irritatie aan overgehouden.

Desalniettemin: Voor een ronduit goedkoop scherm waarmee je fatsoenlijk foto's kan bewerken, video kan monteren of andere kleurgevoelige activiteiten kan uitvoeren, look nu further.

Heb jij ook een LG IPS224V-PN Zwart?