MSI NX8800GTS-T2D512E-OC Review

bartijn2 27 april 2008, 1.609 views

MSI NX8800GTS-T2D512E-OC

Pluspunten

• Prijs op het moment.
  • Snel!
  • Makkelijk oc-baar
  • Stil @ Stock

Minpunten

• Veel geluid bij fan boven de stock 36%

Drivers en compatibiliteit Score: 4
(Dit is mijn eerste review so be gentle ;))

Na een jaar te hebben gegamed op een 1950PRO werd het tijd voor wat nieuws. Crysis kwam niet meer boven de medium settings uit en COD4 had maar 50 frames als het rustig was in beeld met de settings op high. De 1e keus ging eigenlijk uit naar een 3870X2 maar deze was toch iets boven mijn budget omdat daar ook weer een duurdere voeding bij hoorde. Mijn oog viel op de MSI 8800GTS-T2D512E-OC, Deze was bij Azerty 'slechts' 196.00 euro koopje dus. En omdat de 1950PRO ook van MSI was en ik hier een goede ervaring mee had was de keuze snel gemaakt.

De Verpakking
Mooie doos zoals we van MSI gewend zijn. De kaart zit in een stevig soort plastic schuim, hij is per post bij mij gekomen er er was niks mee gebeurt. Degelijke verpakking dus.
De inhoud van de doos is ook prima, 2 games waarvan 1 een trial van LOTR en de andere is Coling Mcrae DIRT de volledige versie. Verder de benodigde kabeltjes en verloopstukjes. Geen SLI bridge (is voor mij ook niet nodig heb nog een CF bordje en of dat standaard geleverd wordt bij andere kaarten weet ik ook niet) Kortom een zeer goed gevulde doos voor de prijs: 196 Euro.

(inhoud van de doos)

Installatie
Het installeren Van de 8800GTS ging vrij gemakkelijk zoals elke videokaart. Alleen heb ik tegelijk met de videokaart ook een zalman 600hp voeding aangeschaft dus heb ik er iets langer over gedaan omdat de 9700LED van zalman in de weg zat om oude voeding uit de kast te kunnen halen.

Prestatie's
Heb tot nu toe alleen 3DMark gedraait om te kijken wat de kaart kan.
Ik kom van een ATI1950PRO af dus deze kaart is een hele vooruitgang! (ik had trouwens een versie van de 1950pro die niet over te clocken was vandaar dat die scores er niet bij staan)

Scores 3DMark06
MSI ATI 1950 pro @ Stock 5552
MSI NVIDIA 8800GTS @ Stock 13818
MSI NVIDIA 8800GTS OC @ 702/1008 14127
MSI NVIDIA 8800GTS OC (top) @ 777/1107 15063

Overige wat van belang was tijdens de benchmarks
E8400 @ 3906 @ (auto) volt
4 GB Crucial BX @ 870
Windows XP Prof sp2

Crysis wordt gespeeld met alle settings op high op een resolutie van 1280*1024 en haal daarmee een framerate (volgens fraps) van gemiddeld 45.
COD4 op dezelfde resolutie en alles op high en heb daar volgens de ingame monitor van de framerate 125 FPS (hoger kan wel maar ik heb hem gelockt op 125 en hij zakt af en toe bij explosies en meerdere mannetjes in beeld in de map overgrown.)

Dit is voor mij een hele mooie score.
Misschien kan het kaartje nog wel verder maar dat is mij het niet waard ivm het geluid. de fan is mooi stil zoals die standaard geleverd wordt deze staat dan op 36%. zelfs dan wordt de kaart al behoorlijk heet 60C stressed. de fan staat nu op 50% (met oc ook 60C stressed) en hoorbaar is die net. voor mij acceptabel omdat ik de pc 's nachts niet aan laat staan om te downloaden.

Stroomverbuik
Volgens de verpakking heb je minimaal een 400 watt voeding nodig met 26 Ampere op de 12 volt rail. aangezien mij dit weinig zegt (behalve de 400 watt voeding) heb ik er een 600 watt zalman voeding bij aangeschaft. het verbruik heb ik niet kunnen meten maar ik denk dat de electriciteit's rekening wel met enkele euro's omhoog gaat dit jaar.

Een wereld kaart. Voor de prijs helemaal een 8800GT OC'ed betaal je nu ongeveer 165 euro
voor een kleine 30 euro meer heb je een snellere kaart die op sommige punten een 8800gtx verslaat.
ben op het moment zelfs sneller als de 9800GTX die dezelfde core en mem settings heeft.
Kortom een wereld kaart voor deze prijs.

Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom. Heb je een idee om deze review beter te maken laat het me dan weten.

ps.
de witte streep op de kast om het raam is sierlint en geen tape om het window mee vast te houden ;)

Heb jij ook een MSI NX8800GTS-T2D512E-OC?

Reviews door de redactie

Zou prima kunnen draaien op jouw voeding. :)
Maar wel een mooie kort en bondige review. :9
Was eerst van plan om de 3870x2 in crossfire setup te laten draaien.
dus met een vooruitziende blik was er dan een duurdere voeding nodig :P
dan nog kan het... gaat prima met die voeding (draait bij een vriend van me ook)
(met 8400@3,8 GHz)

[Reactie gewijzigd door JanvD op 28 april 2008 00:10]

oke jullie winnen mij was namelijk verteld dat je minimaal 750 watt nodig hebt om een 3870X2 in crossfireX te laten draaien met een E8400 @ 3.9
niemand problemen met de beruchte "pink screen of death".

ik heb deze kaart nl. zelf ook en af en toe hangt ie (de driver denk ik),
het scherm wordt dan ineens paars. de game, windows, geluid e.d. loopt
echter gewoon verder.
zie: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=59513&hl=
heb er nog geen problemen mee gehad.. maar heb hem pas 2 dagen in bezit.
Dus wie weet komt het nog.. hoop het niet
Ik heb mijn eerste pink screen of death gehad helaas..
Hoop ook dat het een driver probleem is.
Ik heb deze kaart ook en tot nu toe is het bij mij nog niet voorgekomen dat er een "pink screen of death" tevoorschijn kwam.
Nou ik krijg helaas het Pink screen of death ook..
Hier een filmpje van het meest recente voorval:

ah een filmpje (wel zo duidelijk)!
ja, dat is precies wat ik bedoel(de), en het geluid loopt gewoon door.
heel vervelend!

behoorlijk wat gezocht/gelezen erover maar nerges is er een oplossing,
volgens mij is er gewoon geen oplossing!

En wat nog veel erger is: nVidia rept er met geen woord over!
(tenminste niet dat ik weet).

vreemd genoeg heb ik er de laatste +/- 10 dgn. geen last van gehad
(ik speel gemm. 2 a 3 uur eens in de 2 dagen).

ik heb niets veranderd, behalve misschien "load fail fase settings"
gedaan in BIOS.

ruil hem in als het (nog) kan!
Ik heb de kaart terug gestuurd.
Ben nu aan het wachten op een reactie..
ik kreeg uiteindelijk het probleem om de 40 minuten ongeveer.. heel irritant.

ben benieuwd wat azerty er van gaat zeggen..
hou je op de hoogte
Heb een nieuwe gekregen van azerty en deze heeft geen last van de BSOPink.
Gelukkig maar. tijd om weer flink te gamen ;)
PinkSOD bedoel ik natuurlijk
Mooie review maar op welke stand heb jij de cnps 9700 draaien max of lager?
De 9700 staat op het laagste toerental mogelijk met de fanmate
blijft heerlijk koel zo :P