Asus R704A-TY085H Review

R1 3 maart 2013, 1.219 views

Asus R704A-TY085H

Pluspunten

• complete uitrusting met alle hedendaagse aansluitingen
  • USB 3
  • HDMI
  • 3gen Ivy bridge processor met HT
  • groot en helder LED lit scherm
  • relatief licht naar mijn idee voor een 17"
  • kleine 65Wh voeding
  • veel waar voor je geld, basis prijs van +-530 Eur

Minpunten

• Meeste punten zijn eigenlijk de nadelen van het budget en de type keuze, en niet zozeer van de laptop
  • 1600x900 (kan ook niet anders voor deze prijs)
  • trage harddisk
  • activity leds zitten aan de voorkant net onder de rand en zijn daardoor erg slecht zichtbaar
  • geen turbo boost, dan moet je de duurdere i5 nemen
  • standaard ASUS Software spam, waaronder een Kaspersky 30d trial en nog meer software waarin ik mij nog niet heb verdiept en waarschijnlijk ga verwijderen.

Heb deze laptop voor mijn ouders gekocht nadat de oude met XP toch echt te traag is geworden. Heb zelf goede ervaringen met de voorloper van dit Asus model die het alweer bijna 2 jaar uithoud als hij Juli redt :) Dit is de K73E-TY029V, welke als unique selling point een 2e drive bay heeft.

Ik was eigenlijk op zoek naar wederom een 17" model met 2 HDD bays, maar die zijn zo goed als niet meer te vinden.

Met de geleverde 5400rpm 320GB HDD van seagate vind ik de laptop toch nog aan de trage kant, maar ondertussen heb ik alle laptops en PC's voorzien van een SSD, dus ben ook niet anders meer gewend.

De Asus beschikt over alle gemakken voor een redelijke prijs, en bezit de nieuwste 3gen Intel mobile op basis van de Ivy bridge architectuur. Het is wel de instapper die valt onder de mainstream processoren, en draait op 2.4Ghz met 4 logical processors en 3MBcache, helaas zonder turbo boost.
Uiteraard is ook de Intel HD graphics 4000 processor aan boord welke op 650Mhz draait met een turbo naar 1100.

Al met al is het een zeer energie zuinige chip (TDP 35W) en dat is ook te merken aan de kleine 65W voeding: dit is een klein vierkantje geworden en niet langer een dik en lang zwaar 'broodje'.

De laptop heeft verder een 1x USB 3.0 poort, 2x USB 2.0 , 1x HDMI, 1GBeth, Wireless-n, en VGA zodat ook alle oude en nieuwste monitors/TV's en randapparatuur aan te sluiten is. Voor liefhebbers van draaiende delen zit er ook nog een DVD writer in, met een heeeel klein en lastig eject knopje.

Qua uitbreiding is het geheel beperkt:
hij heeft slechts 1 drive bay en 1 SODIMM slot. De aanwezige 4GB zit op het mobo vast gedoldeerd.

Qua degelijkheid is het geheel wel wat plastic achtig en het chiclet toetsenboard wat ik gewend was, is vervangen door een standaar EN toetsenboard die in het midden wel ietsjes doorzakt, maar niet hinderlijk.

Voor de nodige snelheid heb ik de disk geclone'd naar een SSD van OCZ, de Vertex4 128GB. Mijn plan was de in Windows 8 aanwezige system image restore te gebruiken, maar helaas klapt deze eruit rond de 20% met een foutmelding wegens gebrek aan ruimte, wat niet het geval is.
Al google'end hebben meerdere laptop (ook Asus) gebruikers hier last van, waarschijnlijk door de specifieke OEM setup. Er bevinden zich naast de OS (C:\) en Data (D:\) partitie, nog 3 partities op de schijf, waaronder recovery. Al met al erg specifiek voor Asus, en dus heb ik de schijf met Macrium Reflect op een werkstation gecloned wat met 20 minuutjes gepiept was.

Met de SSD is de laptop echt razendsnel, en met een 10 seconden van het indrukken van de button tot in het startscherm van Win8.
Het opstarten van simpele dingen als IE of Firefox gaat aanzienlijk sneller dan met de HDD; verder hebben we nog niet veel getest en geiinstalleerd.

De HDD heb ik in een goedkoop 3,50 Eur Conceptronic behuizinkje gestopt voor wanneer ze meer ruimte nodig hebben naast de vrije ruimte op de SSD.
Als laatste wat mij verder opvalt is dat de laptop een stuk dunner is dan de 1,5 jaar oude K73E, mede door de lichtere batterij en gebrek aan 2e drive bay. Als gevolg daarvan voelt de laptop ook een kilo lichter (in werkelijkheid een goede 200gram), en erg licht voor een 17"!

Tot zover mijn uitgebreide ervaringen, en voel je vrij om te vragen.
Ik wil evt. de review nog wel uitgebreider maken als daar behoefte aan is, samen met wat foto's.

Heb jij ook een Asus R704A-TY085H?